מלחו תרנגולת ונמצאה חיטה בתוכה

כ"ב ניסן תש"פ - סימן תס"ז- מאמצע סעיף י"ד בהגה "ויש מחמירים"- אמצע הסעיף "ואם רוצה יוכל למכור"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע כל התרנגולת אסורה ולא מספיק שיקלפו את הבשר סביב המקום האסור?ומה נוקטים להלכה לעניין שאר החתיכות שנמלחו יחד עם תרנגולת שנמצאה בה חיטה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תס"ז סעיף י"ד בדברי הרמ"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר הרמ"א, תרנגולת שנמלחה ונמצאה בתוכה חיטה, אוסרים את כל התרנגולת, ושלא כמו שהביא השו"ע שיש שאוסרים את התרנגולת כדי קליפה סביבות החיטה, ויש שמחמירים יותר וסוברים שצריך להעמיק במקום בו נמצאת החיטה, אלא מחמירים לאסור כל מה שנמלח יחד, ומבאר המ"ב, שהטעם הוא, כיוון שמליחה אוסרת בשישים, נמצא א"כ שהמליחה גורמת לאיסור שיתפשט, וכמו כל איסורים שבתורה, ואיסור שנמלח עם היתר, צריך שיהיה בהיתר שישים מול האיסור, נמצא א"כ, שהמליחה מפשטת את האיסור בהיתר, ואם למליחה יש כח להבליע את האיסור בהיתר, כאשר מדובר בחמץ, חמץ אוסר אפילו במשהו, אז כל התרנגולת נאסרת, ולא רק כמות של שישים מול החיטה.

להלכה נוקטים, שאמנם אותה חתיכה שנמצאת החיטה בתוכה, כולה נאסרת, אבל שאר החתיכות שנמלחו יחד, לא אוסרים מחמת אותה חיטה, ומבאר המ"ב, שהמליחה לא מוציאה את הבליעות מחתיכה לחתיכה, ואין בכוחה לגרום לכך שהחיטה תתפשט גם לחתיכות אחרות, ומכיוון שכל מה שחמץ אוסר משהו זה רק דין דרבנן, וחמץ הוא איסור כחוש, והוא לא שמן ולא מפעפע, מליחה אין בכוחה לאסור את כל החתיכות באיסור כחוש בחמץ, כיוון שבלאו הכי כל האיסור של משהו הוא רק מדרבנן, שהרי מהתורה חמץ בטל בשישים וכשאר איסורים שבתורה, נמצא א"כ, שמדובר באיסור דרבנן, ובאיסור כחוש, ומדובר במליחה, ומליחה אין בכוחה באופנים הללו להפליט את האיסור מחתיכה לחתיכה, ועוד, שדווקא באיסור ששייך בו שמנונית משערים בכחוש אפילו בשישים, כיוון שאנחנו לא בקיאים בין כחוש לשמן, ואנחנו אומרים, שהוא מפעפע עד שישים, משא"כ באיסור חמץ שלא שייך בו פעפוע כלל, דיינו להחמיר ולאסור את אותה חתיכה כולה, אבל לא להחמיר עד כדי כך ולאסור גם את ההתפשטות של האיסור לחתיכה אחרת.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן