מה העניין שיהיו שלשה אנשים באמירת ההלל בליל הסדר ?

ג' סיון תש"פ -סימן תע"ט אמצע הסעיף "מצוה לחזר"- סימן ת"פ אמצע הסעיף ושותהו בהסבה"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע טוב שבעה"ב יזמן בבהמ"ז בליל הסדר אע"פ שיש אורחים בביתו?למה  בליל הסדר אומרים את ההלל בישיבה והרי במשך השנה הלל נאמר בעמידה?ומה אומרים לאחר סיום ההלל? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תע"ט סעיף א' באמצעו – סימן ת"פ סעיף א' באמצעו במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר השו"ע, מצוה לחזור אחר זימון בליל הסדר, ומבאר המ"ב, שאין הכוונה לזימון של בהמ"ז, כיוון שזימון של בהמ"ז בליל הסדר, אין בו עניין יותר מאשר זימון שבכל השנה, אלא מדובר כאן על שלשה בהלל שלאחר בהמ"ז, והטעם, כדי שיהיה אחד אומר 'הודו', ושניים עונים לו, ואומר המ"ב, שאם אין לו שלשה גברים, יכול לקחת גם את בני ביתו לצורך העניין, דהיינו, שהוא יאמר 'הודו', ואשתו ובניו יענו לו.

עוד אומר המ"ב, אדם שרוצה שיהיה לו זימון בבהמ"ז של ליל הסדר, ואין לו בבית זימון, ורוצה ללכת לשכן ולהצטרף אליו לזימון, לא יאכל את האפיקומן בבית שלו ואח"כ ילך לשכן, כיוון שבאופן הזה, הוא יצטרך לאכול אחרי האפיקומן כדי להצטרף לזימון בבהמ"ז בבית חברו, ולהמשיך ולאכול את האפיקומן בבית חברו הוא גם לא יכול, כיוון שאפיקומן אינו נאכל בשני מקומות, ולכן, עדיף שיאכל את האפיקומן רק בבית חברו, וגם ישתה שם את הכוס ויישאר שם עד סיום ליל הסדר, ואם רוצה, יחזור לביתו לאחר בהמ"ז, ויגמור ההלל וישתה כוס רביעית, אבל מ"מ לא נהגו עכשיו כך ללכת ולאכול אפיקומן בבית אחר, ולכן טוב יותר לברך בביתו יחידי, מללכת באמצע סעודתו לבית אחר ולחפש אחר זימון, אכן, אם רוצה להדר ולקיים הכל מן המובחר, ואין לו בביתו זימון שלם של שלשה אנשים, יזמין לכתחילה אורח בכל ליל הסדר, ואז מקיים את המצוה בהידור, גם שלשה לבהמ"ז, וגם שלשה להלל.

אומר הרמ"א, הגדול שבהם אומר 'הודו' ו'אנא', ואחרים עונים אחריו, ואומר המ"ב, שזה רק לכתחילה, והגדול יכול לתת רשות לקטן, ואפילו קטן ממש, והמ"ב אומר, שזה הולך רק על 'אנא ה' הושיעה נא' שחוזרים ממש על מה שהוא אומר, אבל לא יתן לקטן לומר 'הודו', ויש עניין לתת לקטן כדי שלא יישן, וגם בזה מחנך אותו למצוות, והזימון לשלשה של הלל לא קשור לאכילה, ויכול לזמן איתם גם אדם שלא אכל איתם, ונהגו שבעה"ב מזמן אע"פ שיש לו אורח, שנאמר 'טוב עין הוא יבורך', ובעה"ב נקרא 'טוב עין', שהרי אמר 'כל דכפין ייתי ויכול', ובכך הזמין אליו כל מי שרוצה לאכול.

כוס רביעי מתחילים את ההלל מהאמצע, דהיינו, 'לא לנו', ובלי ברכה, ואומרים הלל בישיבה, ואע"פ שבכל השנה אומרים הלל בעמידה, בפסח שונה הדבר, מפני שבישיבה, זה דרך הסיבה וחירות, וגומרים את ההלל על הכוס הרביעי, ובסיום ההלל לא אומר 'יהללוך' וכמו בכל הלל, אלא אומר לאחר סיום ההלל, 'הלל הגדול', דהיינו, מ'הודו לה', עד 'על נהרות בבל', ולא אומרים 'רננו צדיקים', ואח"כ אומר 'נשמת כל חי', וכן 'ישתבח', עד 'ומעולם ועד עולם אתה ק-ל', ואז יאמר 'יהללוך', והמ"ב אומר, שיש כאלו שנוהגים כמו הפוסקים לומר 'יהללוך' אחרי ההלל, עד 'בא"ה מלך מהולל בתשבחות' וללא ברוך אתה ה', ואח"כ אומרים את ההלל הגדול, ואומר המ"ב, שאם טעה וסיים בברכה אחרי ההלל, שלא יסיים אחרי ישתבח, ולאחר כל זה שותה את הכוס בהסיבה, בלי ברכה תחילה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן