מהי הכרעת ההלכה בין 'השיעור הגדול' ל'שיעור הקטן'?

הדף היומי בהלכה א' בכסלו - סימן רע"א סעיף י"ג

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



כמה יין צריך לשתות מהכוס של הקידוש?

האם שיעור 'ביצה' שבימינו שונה מהשיעור שבימי חז"ל? ומה הדין אם הפסיק באמצע שתיית היין לפני שסיים לשתות כשיעור? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"א סעיף י"ג במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם צריך לטעום מהיין של הקידוש שיעור של 'מלוא לוגמיו', דהיינו, למלאות את הפה מצד אחד, ואדם שלא טעם מכוס של קידוש, לא יצא יד"ח קידוש, ושיעור זה הוא שיעור חשוב שחז"ל שיערו, שבזה מתיישבת דעתו של אדם, והוא רוב רביעית [ביצה וחצי] במשנה ברורה מביא נידון האם הביצים שלנו נתקטנו או לא, יש מי שאומר שהביצים שלנו קטנות יותר מהביצים של תקופת חז"ל שהיו פי שניים, והמ"ב מכריע, שלעניין דין דאורייתא צריך לחשוש שהביצים שלנו קטנים וצריך לשער פי שניים מהם, וקידוש של הלילה עיקרו דאורייתא, ולכן צריך שהכוס תחזיק שיעור רביעית של הביצים שבתקופת חז"ל.

שיעור זה של 'מלוא לוגמיו', שהוא רוב רביעית, זה באדם בינוני, אבל באדם גדול, מלוא לוגמיו שלו הוא גדול יותר, וגם בזה, לא צריך לעבור את הרביעית.

במשנה ברורה מביא, ששתיית 'מלוא לוגמיו' של הכוס של הקידוש, צריכה להיות ללא הפסק, ולכתחילה לא ישהה מתחילת שתייה ראשונה עד סוף שתייה אחרונה, יותר מכדי שתיית רביעית, ובדיעבד השיעור הוא כדי אכילת פרס, ואם שהה יותר מזה, לא יצא יד"ח.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים