מהו טלטול מוקצה 'מן הצד' ומדוע התירוהו במקרים מסוימים?

הדף היומי בהלכה ח' סיון- סימן שי"א סעיף א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



טלטול מת בשבת

פרצה שריפה בביתו ומת מוטל בתוך הבית, באלו אופנים מותר לטלטלו כדי להצילו מהשריפה? ומה הדין כאשר מת מוטל בשמש ורוצה להזיזו למקום אחר שלא יסריח? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"א סעיף א' – סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

'מת' נחשב למוקצה ואסור בטלטול, ויש אופנים שהתירו חז"ל לטלטלו, ויש הבדל בין אם מטלטל מת מפני השריפה, לבין אם מטלטלו מפני החמה שלא יסריח.

כאשר פרצה שריפה ויש לו חשש שמא המת ישרף, התירו חז"ל לטלטל את המת בג' אופנים:

א. ע"י ככר או תינוק, דהיינו, שיניח על המת או במיטה ליד המת, ככר או תינוק או שאר דבר אחר של היתר, ועי"ז לא ניכר שמטלטל את המת אלא מטלטל את דבר ההיתר.

ב. אם אין ככר או תינוק, התירו לטלטלו בטלטול מן הצד, דהיינו, שיהפוך ויגלגל את המת ע"י המיטה ממיטה למיטה, עד שיטלטל אותו למקום בטוח יותר.

ג. אם אין לו גם מיטה, התירו לטלטל אותו גם בידים טלטול גמור, ומביא המ"ב שיטות הסוברות, שאפילו מרשות לרשות מותר לטלטל אותו, כגון מרה"י לכרמלית.

והטעם שהתירו חז"ל את כל זה הוא, כיוון שאדם בהול על מתו, ושיערו חז"ל, שאם לא נתיר לו לטלטל את המת, יבוא לכבות את השריפה ויהיה קרוב לאיסור דאורייתא, וזה הכל בשריפה, אבל מת העומד בחמה ועדיין לא הסריח וחושש שמא המת יסריח, התירו לטלטלו רק ע"י ככר או תינוק ורק באותה רשות.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים