דרשו
  • פרשת השבוע
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח לימוד שנתי לכלל תוכניות דרשו
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • חדש!העמוד היומי
    • חוברת עיון העמוד להורדה
    • פניני העמוד היומי
    • הרב מנחם דריימן – עברית
    • הרב דוד בוק – עברית
    • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • שיעורי שמע להאזנה והורדה
    • הרב דוד הופשטטר – אנגלית
    • הרב ירמיהו לעסין – אנגלית
    • הרב עמרם בינעט – אידיש
    • הרב שלמה סטרו – ספרדית
    • הרב אריאל דוד סותהון- ספרדית
    • הרב מאיר ערערא – צרפתית
    • הרב אפרים סגל – עברית
    • הרב אפרים סגל – אידיש
  • הדף היומי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב מאיר שפרכר – מורחב
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב אפרים סגל – אידיש
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב אפרים סגל – עברית
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • 60 שניות על הדף היומי
  • דף היומי בהלכה
    • הרב אריה זילברשטיין – עברית
    • הרב אפרים סגל – אידיש
    • הרב אפרים סגל – עברית
    • הרב יונה פיינהנדלר – הלכות שבת
    • הרב אריה זילברשטיין גרסא מקוצרת – עברית
    • הרב אריה זילברשטיין גרסא מלאה – עברית
    • הרב ישראל גנס – עברית
    • הרב אפרים סגל – אידיש
    • הרב שלמה פריינד – אידיש
    • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכות שבועי
  • תלמוד ירושלמי
    • להורדת חוברות קנין ירושלמי ופרטי התכנית
    • הרב אליהו אורנשטיין- עברית
    • הרב יצחק שאול קנייבסקי- עברית
      • שיעורי שמע להאזנה והורדה
    • הרב שמעון שפיצר- אידיש
    • שיעורי 'הדף היומי בתלמוד ירושלמי' להאזנה ולהורדה – הרב עמרם בינעט
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • אוצרות האתר
    • יארצייט של צדיקים וגדולי ישראל
    • דרשות
    • שיעורי דרשו לשמיעה והורדה
    • קול העם
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • אנשים מספרים
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • חמישה דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי זכרון יארצייט הילולא של צדיקים וגדולי ישראל
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
    • חיזוק יומי עם הרב אלימלך בידרמן שליט"א
    • הסיפור היומי המצולם
    • חיזוק יומי עם הרב שמעון שפיצר שליט"א
    • המסר היומי עם הרב דוד גבירצמן
    • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
    • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
    • דקה של דעת עם הרה"צ רבי אלעזר מרדכי קעניג זצוק"ל
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
דף הבית מאמרים זווית הלכתית מדוע לא מברכים על השוקולד 'בורא פרי העץ' כברכת פולי הקקאו מהם הוא עשוי?

מדוע לא מברכים על השוקולד 'בורא פרי העץ' כברכת פולי הקקאו מהם הוא עשוי?

השותה 'מי סודה' כשאינו צמא, האם מברך עליהם? השותה מים רבים לפני הצום כדי שלא יצמא במהלך הצום, האם יברך עליהם? • זווית הלכתית מהנלמד בדף היומי בהלכה בחודש אדר
כ"ג אדר תשע"ז
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

מדוע לא מברכים על השוקולד 'בורא פרי העץ' כברכת פולי הקקאו מהם הוא עשוי?

לענין ברכת השוקולד מצאנו דיון הלכתי בדברי הפוסקים, שהרי בשו"ע (סי' רג סעיף ז) כתב שעל הבשמים השחוקים שמערבים אותם בסוכר, מברך כברכת הבשמים ולא הסוכר, כי הבשמים עיקר, וכתב המשנ"ב ( ס"ק יג) שדין זה אפילו אם הבשמים הם המיעוט והסוכר הוא  הרוב, שכיון שהסוכר טפל לבשמים שאינו בא אלא למתקן ולכן אין לברך על הסוכר.

והנה לפי דברי המשנ"ב האלו, תמה הגרש"ז אויערבך (שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' צא אות ב) על מנהג העולם לברך 'שהכל' על השוקולד, שהרי הקקאו הוא כבשמים שחוקים המעורבים עם סוכר, כיון שדרך אכילתו הוא על ידי כתישתו וריסוקו. ואין לומר שהוא משום שפרי הקקאו אינו נאכל כלל כמו שהוא, וצריך כתישה וריסוק עד שנהפך לדבר אחר, שהרי מ"מ דומה הוא לאינגבע"ר [זנגביל] שאינו נאכל כלל אלא על ידי שחיקה ובצירוף עם דברים אחרים, וברכתו 'בורא פרי העץ'. אמנם, למעשה הורה הגרש"ז אויערבך (מאור השבת ח"ב מכתב ל אות ב, חיכו ממתקים ח"א ברכות עמ' צח) לברך 'שהכל'. ואף הוסיף (ותן ברכה קונטרס התשובות סי' רב אות ט), שבשקד המצופה בשוקולד שמסופק אם השוקולד הוא הרוב או השקד, אין נכון שיברך 'בורא פרי העץ' ויפטור את שניהם, כיון שלמעשה המנהג לברך על שוקולד 'שהכל', אלא יברך 'שהכל' על שניהם מספק.

ודעת הגרי"ש אלישיב (מקור הברכה סי' כא, אשרי האיש ח"א פל"ו אות ס) שמעיקר הדין ברכתו 'בורא פרי העץ', ולכן אם בירך עליו 'בורא פרי העץ' בוודאי יצא, אלא שמ"מ המנהג לברך עליו 'שהכל' [וראה שם כמה טעמים] ואי אפשר לשנות. ומי שרוצה להדר יברך על דבר אחד 'בורא פרי העץ' ועל דבר אחר 'שהכל', ואחר כך יאכל את השוקולד.

ובשו"ת שבט הלוי (ח"ז סי' כז אות ב) ביאר, שמשום ששוקולד אינו קקאו טחון נקי בלבד, שקקאו טחון כשלעצמו הוא קצת מר, אלא תערובת של קקאו עם הרבה חמאת קקאו ועוד מינים, ובאופן כזה לא דיברו הפוסקים, ונוטה יותר לברכת 'שהכל'. והוסיף, שיש לצרף את דברי השערי תשובה בשם העמק ברכה שהביא הביה"ל כאן (ד"ה על) שאם הזנגביל מעוך וכתות לגמרי עד שאינו ניכר מה הוא [אע"פ שיודע שהוא זנגביל] מברך כליו 'שהכל', ואם כן הוא הדין כאן, ואף על פי שהביה"ל פקפק בדבריו מ"מ לא דחהו לגמרי. וכן כתב בשו"ת אור לציון (ח"ב פי"ד תשובה ה) שמברכים על שוקולד 'שהכל', כיון שספק הוא שמא עץ הקקאו הוא מעצי סרק, שאף שבזמנינו מגדלים אותו, מ"מ מעולם היה עץ סרק שגידולו מאליו, ואם כן דינו כמבואר במשנ"ב לעיל (ס"ק ה) שעל עץ סרק שאין פירותיו ראויים לאכילה כשהם חיים מברכים 'שהכל', שהרי בצורתם המקורית הם קשים מאוד, ורק על ידי פעולות שונות אפשר להפיק מהם את הקקאו. וכן כתב בחוט שני (ברכות עמ' קפח ס"ק ז) שברכתו 'שהכל', כיון שהשוקולד עבר עיבודים ושינויים רבים ובוודאי שאין הפרי ניכר בו, ואינו דומה לסתם פרי שדרכו בריסוק. וכן נקט בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ג סי' לא) בפשיטות שברכת השוקולד 'שהכל'.

אם ברך על גבינה או חלב 'בורא פרי האדמה' האם יצא ידי חובה?

חלב וגבינה פסק השו"ע (סי' רד סעיף א) שברכתם 'שהכל' מכיון שאין גידולם מן הארץ, ואף על  כמהין [שהן מין של פטריות] הגדלים באדמה, פסק השו"ע שברכתן 'שהכל' ולא 'פרי האדמה' אף שגדלין באדמה, וביאר המשנ"ב (ס"ק ז) שכיון שהם גדלין משומן הארץ [ואינן יונקים את חיותם מהאדמה כשאר פירות האדמה שגדלים בהשרשה ויונקים מהאדמה].

ולענין גבינה, כתב הכף החיים (ס"ק ב) שאם בירך עליה 'בורא פרי האדמה' שיצא, מפני שיש לדמות זאת למבואר ברמב"ם (פ"ז מהל' מעשר שני ה"ה) לגבי מעשר שני, שכיון שבהמה נחשבת גידולי קרקע [מפני שניזונית מהארץ], הוא הדין דבש ביצים וחלב הרי הם בכלל גידולי קרקע, שגידולי גידולים הם, וכן כיון שהשו"ע (יו"ד סי' ריז סעיף כג) פסק שמי שנודר מגדולי קרקע אסור אף בכמהין ופטריות, א"כ אם בדיעבד בירך עליהם 'בורא פרי האדמה' יצא. מאידך כתב הבאר היטב (ס"ק א, בשם הלכות קטנות) שאם ברך על הגבינה 'בורא פרי האדמה' לא יצא אף בדיעבד. ובשו"ת שבט הלוי (ח"י סי' מב אות ב) כתב, שמסתבר כדעת ההלכות קטנות שלא יצא, משום שאף שניזונית מהארץ מ"מ אין גידולה מן הארץ, ואינה 'פרי האדמה', ולגבי כמהין נשאר בצ"ע האם שייך להביא מנדרים ששם הולכים אחר לשון בני אדם וכוונת הנודר, לבין תיקון ברכה שחז"ל הוציאו מפורש הכמהין מכלל גידולי הארץ.

פת שנעשתה מחיטים שגדלו באויר על מצע שאינו נקוב, האם ברכתו 'המוציא'?

מנדון זה, שדברים שאינם יונקים מהאדמה, אינם נדונים כגידולי קרקע, מסתעף נדון מעניין נוסף: פת שנעשתה מחיטים שגדלו באויר על מצע שאינו נקוב לארץ, האם ברכתם 'המוציא' כי למעשה גדלו באדמה, או שאינם נחשבים כגידולי קרקע כי היו מנותקים מהקרקע?

החיי אדם (כלל נא סי"ז) כתב, שאינו מברך על פת שנעשתה מהם 'המוציא לחם מן הארץ', משום שאינו נקרא 'ארץ' [אלא מברך עליה 'בורא מיני מזונות' ולאחריו ברכת המזון], וכן אינו מברך 'בורא פרי האדמה', משום שלא נקרא העציץ 'אדמה' כשאינו מחובר לאדמה. ולענין פירות הגדלים באילן בעציץ שאינו נקוב נסתפק אם יברך 'בורא פרי העץ' האם נקרא 'פרי' ואם נקרא 'עץ', ונשאר בצריך עיון, וציין לדבריו בהלכות לולב, שכתב שם (נשמת אדם כלל קנב ס"ק א) שיש לברך 'בורא פרי העץ', שוודאי נקרא 'פרי' ו'עץ'.

ודעת החזו"א (ארחות רבנו ח"ג עמ' רכג, חוט שני ברכות עמ' קפב), שהספק בירושלמי [שהוא מקור דברי החיי אדם] לגבי עציץ, היינו רק על שם "ארץ", שעציץ שאינו נקוב לא נקרא 'ארץ'. אבל שם 'פרי האדמה' ו'פרי העץ' שייך גם בעציץ. ולכן על לחם שבא ממנו אין לברך 'המוציא' כיון שאי אפשר לומר עליו 'מן הארץ'. אבל על פירות כיון שנוסח ברכתם 'בורא פרי האדמה' ו'בורא פרי העץ', יש לברך עליהם את ברכתם הראויה.

והגרש"ז אויערבך (שו"ת מנחת שלמה תנינא סי' ט, ושם ח"ב סוף סימן ד סוף אות לח) הורה, שלמעשה נוקטים שיוצאים בפת כזו ידי חובת מצה ומברכים עליה 'המוציא', משום שגם היא נחשבת כגידולי קרקע. וכן יוצאים בירק כזה ידי חובת מרור, והוסיף (חיכו ממתקים ח"א עמ' קנז), שאף חסה שגדילה על גבי מצע מנותק במים וחול נחשבת כגידולי קרקע וברכתה 'בורא פרי האדמה'. וכן הורו הגרי"ש אלישיב (שיעורי מס' ברכות עמ' תקכח) והגר"ש וואזנר (קובץ מבית לוי חי"ד עמ' נב) שיש לברך על גידולים אלו כברכתם הראויה.

איזה כמות מים אפשר להוסיף במיץ ענבים וישאר ברכתו 'בורא פרי הגפן'?

כתב המשנ"ב (סי' רד ס"ק כט) שיין היוצא מהענבים אם שפך עליהן מים עד שיש אף קרוב לששה חלקי מים לגבי היין, דינו כיין, לפי פסק הרמ"א (סעיף ה) שעד ששה חלקי מים ביין דין היין כיין ומברכים עליו 'בורא פרי הגפן', רק שצריך שישאר בו טעם יין ודרך בני אדם לשתותו כך.

והשאלה הנדונית בפוסקים, האם במיץ ענבים גם נאמרה הלכה זו של מזיגה במים, או שמיץ ענבים כיון שאינו חזק כיון הרי המזיגה מקלקלת טעמו ומשכך גם תשתנה ברכתו?

בשו"ת אור לציון (פ"כ תשובה יח) כתב, שאף שאין למזוג מיץ ענבים בשיעור שאפשר למזוג יין, מ"מ אפשר למוזגו באופן שנשאר בו טעמו, ובתנאי שטעם היין אינו מחמת שאר המרכיבים שמוסיפים לו, וכן הורו הגר"ש וואזנר (קובץ מבית לוי חי"ז עמ' מט) והגר"ח קניבסקי (דרור יקרא עמ' תלב) שמותר להוסיף בו מים בכמות כזאת שהטעם נשאר מורגש היטב, והכל לפי הענין, וכמובן שאין זה באותה כמות שניתן להוסיף מים ליין.

ודעת הגר"נ קרליץ (חוט שני ברכות עמ' קפא) שכל שהרוב מיץ ענבים, והמיעוט מים [כולל תוספות, כגון סוכר], ולא נתבטל טעמו, ובני אדם שותים אותו כשאר יין מגיתו, דינו כיין וברכתו 'בורא פרי הגפן'. אך כתב שלמעשה במיץ ענבים הנמכר בחנויות, אי אפשר לסמוך ולהוסיף מים, כיון שיתכן שכבר הוסיפו להם מים לפני כן.

מאידך דעת הגרש"ז אויערבך (שו"ת מנחת שלמה קמא סי' ד ד"ה וא"כ, תנינא סי' יג, הליכות שלמה פסח פ"ט סי"ג וארחות הלכה הע' 90) שכיון שטעמו של המיץ ענבים חלש מאד, אין למוזגו כלל. והכמות שניתן למזוג במיץ ענבים היא מועטת מאד, ויתכן שאפילו הוסיף כמות קטנה של מים, דינו כמים ממותקים וברכתו 'שהכל', וכל שכן אם הוסיף בו שליש מים, שבודאי ברכתו 'שהכל'. ואף אם מוסיפים בו תמציות שונות לחיזוקו, עדיין אין למוזגו במים, שסוף סוף כשלעצמו אינו ראוי למזיגה, והחיזוק על ידי תמציות הוא סיוע חיצוני בלבד. וכן הורה הגרי"ש אלישיב (הלכות שבת בשבת ח"א עמ' שפו, שיעורי הגרי"ש אלישיב מס' ברכות עמ' שעא) שאין להקל למזוג אפילו מעט מים במיץ ענבים, מלבד אם נותן רק כמה טיפות מים שאז אין זה מזיק, שרק ביין אפשר מפני שיש לו חשיבות גם לאחר המזיגה, משא"כ מיץ ענבים. ואפילו מיץ העשוי מענבים מתוקים מאד, והטעם עדיין ניכר אחר הדילול, מ"מ אין למזוג את המיץ ענבים במים, משום שהשם יין אינו תלוי במתיקות.

מיץ ענבים 'משוחזר' האם מברכים עליו 'בורא פרי הגפן'?

בענין זה יש לדון לגבי מיץ ענבים 'משוחזר' [שנתמעט המיץ הנסחט על ידי הרתחה ואידוי עד שנשארה רק התמצית בשיעור של אחד מחמשה, וכשמיועד למכירה מוסיפים לו מים עד שחוזר טעמו כמעט כמו שהיה], כתב הגרש"ז אויערבך (מנחת שלמה קמא סי' ד, תנינא סי' יג, הליכות שלמה פסח פ"ט סעי' יב) שיתכן שאין מברכים עליו 'בורא פרי הגפן' אלא 'שהכל', מפני שהמים המעורבים אינם נחשבים לחלק מהמיץ ענבים אלא רק קיבלו טעם ממנו, ועל זה אי אפשר לברך 'בורא פרי הגפן', ורק על יין משוחזר או יין שנתערב בו הרבה מים אפשר שיכול לברך 'בורא פרי הגפן', מחמת שכך דרכו תמיד, שבתחילה הוא חי ואינו ראוי לשתייה בלי מזיגה, מה שאין כן מיץ ענבים שמזיגה אינה שייכת אצלו כלל, ועל כל פנים לענין ברכת מעין שלש וקידוש, יש לצדד שלא יועיל להיחשב כיין.

ובשו"ת אור לציון (ח"ב פ"כ תשובה כא) כתב שאף יין משוחזר ברכתו 'שהכל', מחמת שפקע ממנו שם יין בהיותו תרכיז, שהרי יצא מתורת יין לתורת אוכל, ואינו חוזר שוב כשמוסיפים לו מים [ואינו דומה לשמרים שמוסיפים עליהם מים, ונעשה יין, מפני שכן הדרך לעשות יין מן התמד]. וכן הורה הגרי"ש אלישיב (אשרי האיש ח"א פל"ו אות טז), שיין משוחזר אינו נחשב כיין לגבי ברכת 'בורא פרי הגפן' ולקידוש וכדו'. וראה בקובץ מבית לוי (חי"ד עמ' נו) ושו"ת שבט הלוי (ח"ז סי' רלד).

מאידך, בשו"ת מנחת יצחק (ח"ח סי' יד) כתב, שהוראת הבד"ץ שלפניו היא, שיש לברך 'בורא פרי הגפן' על מיץ ענבים משוחזר, אלא שיש להוסיף פחות מים מהשיעור שחסר, ולהוסיף עוד יין גמור, וחוזר להיות מיץ ענבים גמור [ושם הביא הוראות הבד"ץ כמה שיעור מים יש להוסיף].

השותה 'מי סודה' כשאינו צמא, האם מברך עליהם?

השותה מים לצמאו, מברך עליהן 'שהכל', כך פסק השו"ע (סי' רד סעיף ז). והוסיף המשנ"ב (ס"ק מ) שלאו דוקא אם הוא צמא ממש, אלא כל שהחיך נהנה מהמים, מסתמא הוא צמא קצת וצריך ברכה שאם אינו צמא כלל לא היה החיך נהנה ממנו. והוסיף המשנ"ב (ס"ק מב) שאם שותה שאר משקין אף שאינו צמא כלל, צריך לברך עליהם כי ודאי החיך נהנה.

ויש לדון לגבי אדם שאינו צמא ושותה 'מי סודה', שאין להם טעם עצמי רק שיש בהם גזים וכדו', האם נחשב כשאר משקים שמברך עליהן אף כשאינו צמא מחמת שהחיך נהנה מהגזים שיש בהם?

דעת הגר"נ קרליץ (חוט שני רבית עמ' קלו, ברכות עמ' קצד) שאין כל בני אדם ואין כל העיתים שווים בזה, והמרגיש בשתייתם נעימות נחשב שנהנה מן המים, ואין צריך דוקא טעם עצמי כמו סוכר וכדו', ויברך ברכת הנהנין אף כששותה שלא לצמאו. וכן הורה הגר"ש וואזנר (שערי הברכה פי"ח הע' עה) שצריך לברך עליהם מפני טעם החמיצות.

מאידך, דעת הגרח"פ שיינברג (חידושי בתרא) והגראי"ל שטיינמן (שלמי תודה הל' ברכות עמ' יז) שמי סודה דינם כמים לענין זה, כיון שהם מים בעלמא ואין הנאה לחיך מתוספת הגז.

השותה הרבה מים לפני הצום כדי שלא יצמא במהלך הצום, האם יברך עליהם?

בהלכה זו של השותה מים לצמאו, יש לדון במי שאינו צמא כעת ושותה מים כדי שלא יצמא אחר כך, כתב הא"א (בוטשאטש, מהדו"ת) שיתכן שצריך לברך, שזהו בכלל "לצמאו", שהרי סיבת השתייה היא כדי שלא יצמא אחר כך, אך בדעת תורה (כאן) כתב שמסקנת הא"א בכתביו שאין לברך אלא כשהוא כבר צמא. וכן דעת הגרי"ש אלישיב (אשרי האיש ח"א פל"ו אות יח) והגר"נ קרליץ (חוט שני רבית עמ' קלו, ברכות עמ' קצד) שהשותה מים בערב תענית כדי להרבות נוזלים בגוף ובשעת שתייתו אינו נהנה כלל, אינו מברך, ורק אם מרגיש קצת הנאה בפיו, כגון בארץ ישראל שהימים חמים לפני צום יום הכפורים או צום תשעה באב, דעת הגר"נ קרליץ (שם) שצריך לברך.

מאידך בשו"ת שבט הלוי (ח"ט סי' מב וח"י סי' מב ס"ק יב) כתב שדעתו נוטה שהשותה על מנת שלא יצמא אחר כך צריך לברך, כא"א שלפנינו, וכן הורה הגר"ש וואזנר למעשה (שערי הברכה פי"ח הע' עז) שהשותה לפני צום מברך בכל אופן, והוסיף שכן נוהגים העולם.

 

 

בורא פרי האדמה בורא פרי העץ ברכות הלכות ברכות

אולי גם יעניין אותך

והנה ״הפתעה״ - השמשה האחורית שלי מנופצת לרסיסים!
הם נעמדים ליד הים ומוציאים סידורים, ואז אני קולט, 'אוי געוואלד, אני מכיר את זה, הם אומרים תשליך'
ברצוני לעורר את הציבור לעניין אותם ת"תים שבהם ילדי התשב"ר אינם לומדים טעמי המקרא שהם חלק מיסודי התורה ממש! לא רק שזה פוגע בהבנת התורה לאמיתה עם פסוקיה ודקדוקיה ע"פ טעמי המקרא, אלא גם פוגע בדור הבא של "בעלי הקריאה".
"כשנגשה האם להעיר בנה הבחור, הוא הסתכל עליה ועיווה את פרצופו באופן מוזר..."
המפקד הטורקי נכנס לצריף, ופנה אל החייל בשמו, אך שלמה שהיה בעיצומה של תפילת שמונה-עשרה לא זע ולא נע. "תענה לי!", שאג המפקד בחרון...
על המתחרה, שער הביטחון וה'טריק' הגדול...

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לקבלת המייל היומי שלנו – מדהים ומרגש – אחד ביום
החדשים באתר
לקראת שבת מלכתא

גיליון לקראת שבת להורדה - פרשת חיי שרה תשפ"ו

32 עמודים עם סיפורים מרתקים מגדולי ישראל

אוגדן עלוני השבת

אוגדן עלוני השבת | פרשת חיי שרה תשפ"ו

‫כל הסיפורים, חידושי התורה, הווארטים ומיטב העלונים לשבת בחוברת אחת

על דא ועל הא

"לפתע התקשר עורך הדין ובפיו הודעה קצרה ויבשה"

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה..

על דא ועל הא

'אני מבין לליבך, אבל מה לעשות, אני רוצה ללמוד! מה אתה רוצה, שאני אתבטל מתורה?'

סיפור מיוחד על מידת החסד, עסק התורה ואמונת חכמים

מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב חיים דוד קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ג
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת האימייל של המשרד: [email protected]
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.

הנהלת אתר דרשו מודיעה בזאת על כוונתה לעשות שימוש ביצירות יתומות לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים.
יצירות יתומות הן יצירות המופצות ברשתות החברתיות וברשת המקוונת ואשר בעל זכויות היוצרים בהן לא ידוע או לא אותר.
אנו עושים מאמצים מרובים על מנת לאתר את בעלי הזכויות, ולתת קרדיט הולם עבור השימוש ביצירות.
אם עשינו שימוש ביצירה שבבעלותכם בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק, אתם רשאים לפנות בהודעה אלינו על מנת שנחדול מהשימוש בצילום
וזאת בכתובת הדוא''ל: [email protected]
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיותניגודיות
  • רקע בהיררקע בהיר
  • קו תחתי לקישוריםקו תחתי לקישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס
  • מפת אתרמפת אתר