מדוע התירו לאדם לטבול במקווה ביום טוב ?

כ"ד אלול תש"פ - סימן תקי"א- מאמצע סעיף ב' "אבל במים שהוחמו מעריו"ט"- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

רחיצת גופו במים שהוחמו מערב יום טוב רחיצת תינוק במים שהוחמו באיסור חימום מים ביום טוב ראשון לצורך יום טוב שני שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [חלק ה' סימן תקי"א סעיף ב' בחלקו השני – סעיף ג']

אף על פי שבשבת אסור לאדם לרחוץ את כל גופו בחמין, ואפילו אבר אבר אסור, ביום טוב אמנם אסור לחמם מים לצורך רחיצת כל גופו משום שאין בזה צורך לכל נפש אלא למעונגים בלבד, אבל במים שהוחמו מערב יום טוב, מותר לרחוץ בהם כל גופו כאחד, ובבית המרחץ גם זה אסור, משום גזירת הבלנים, דהיינו, שהבלנים היו מזלזלים באיסור רחיצה, ולכן אסרו חז"ל רחיצה במרחץ, אבל יש אוסרים, וסוברים שרחיצה אסורה בכל עניין ביום טוב כמו בשבת, וכן נוהגים, ודווקא לרחוץ כל גופו כאחד אסור, אבל מותר לרחוץ אבר אבר, ולעניין רחיצת תינוק כשהמים הוחמו באיסור, דעה זו מקילה, וסוברת שהדבר מותר באם התינוק מורגל בכך גם בימות החול, אבל אם אין התינוק מורגל בכך, יש להחמיר, ולעת הצורך בוודאי יש להקל, וכתב באליה רבה, שרוב הפוסקים סוברים כהדעה הראשונה, אלא שנוהגים לאסור, ואין לשנות המנהג.

אשה שחל ליל טבילתה ביום טוב, הסכימו כמה אחרונים, שצריך להיזהר שיהיו במקווה רק מים פושרים, וכל זה דווקא אם הוחמו המים בערב יום טוב, אבל אסור לחמם מים ביום טוב על ידי יהודי, ויש להקל לחמם על ידי גוי, ודווקא בליל יום טוב שני, אבל אסור לחמם ביום טוב ראשון לצורך יום טוב שני, אלא אם כן היהודי לוקח מהמים לשתות מהם קפה, או להדיח את כליו, שזה מותר מן הדין, וכמו הממלא חבית מים שעיקרה לצורך שתייה, ורק שיזהר שלא להוסיף אחר כך מים לתוך דוד המים, אלא מהתחלה ימלא מים כפי השיעור שהוא צריך גם לצורך הטבילה.

מותר לאדם לטבול ביום טוב מטומאתו, ואף על פי שאסרו חכמים טבילת כלי ביום טוב משום שנראה כמתקן את הכלי, בכל זאת אדם מותר בטבילה ביום טוב, משום שנראה כמצנן את עצמו במים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן