יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה (במדבר כ"ז, ט"ז- י"ז)
כתב רבנו אפרים: שבפסוקים אלו שמשה ביקש מהקב"ה מנהיג שינהיג את ישראל, יש כ"ח תיבות, ורמז לדבר שיהושע הנהיג את ישראל כ"ח שנה.
וזה מה שכתוב (דברים ח', י"ח) "וזכרת את ה' אלקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל", ע"כ.
ובפרקי דרבי אליעזר (פ"א) מובא שרבי אליעזר בן הורקנוס נצנצה בו תשוקה עזה ללימוד התורה בגיל כ"ח.
ועין ברד"ל שם (אות ו') שביאר הדבר שהעשר שנים מכ' שנים עד ל' שנים הן בבחינת הוד, ונמצא ששנת כ"ח היא שנת הדעת, ולכן אז נתוסף בו דעת ובינה לתורה.
ובהגה"ה שם כתב הרד"ל: "ובספרי רפואה ראיתי שזמן כ"ח שנה הוא זמן גבולי למאחורי הטבע, לדחיית פסולת הדם מהגוף, דם הטחורים לאיש ודם הוסת לאשה, ואולי לפי"ז יש לומר שזמן זיכוך הדם ממותרות הפסולת, מעורר ג"כ זיכוך וטוהר בנפש באותו הפרק וכמ"ש המחברים", ע"כ.
באיזה ספר קודש לא שולטים תולעים?
במדרש רבה (כ"א, י"ד) כתב שה' אמר למשה "יהושע הרבה שרתך, והרבה חלק לך כבוד, והוא היה משכים ומעריב בבית הועד שלך, הוא היה מסדר את הספסלים, והוא פורס את המחצלאות, הואיל והוא שרתך בכל כחו כדאי הוא שישמש את ישראל שאינו מאבד שכרו קח לך את יהושע בן נון לקיים מה שנאמר נוצר תאנה יאכל פריה"
בספר חסידים (אות קכ"ח) מובא מעשה בר' יעקב בר יקר שהיה מכבד זקנו לפני ארון הקודש, והובא במגן אברהם (סי' קנ"א).
ובספר משנת חכמים (למהר"מ חאגיז זצ"ל אות רי"ט) כתב עם היות שמועה זו אינה נכנסת לאזני מטעם סוד הכמוס במעלת רמזי קדושת חלקי הזקן העליון ואין דעתי מסכים לזלזל בקדושתה עכ"ז בתר מחשבת הלב אזלינן כו' והיה שכרו בן בנו רש"י ז"ל.
ובהג"ה מקו"ח (שם בס"ח) כתב שסיום קטע זה הוא בטעות שידוע כי ר"י בן יקר היה רבו של רש"י ולא זקנו.
(קב ונקי)