מדוע אסור לחמם מים כדי לרחוץ את כל הגוף ?

כ"א אלול תש"פ - סימן תקי"א- סעיף ב'- אמצע סעיף ב' "אבל במים שהוחמו מעריו"ט"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

חימום מים לצורך רחיצת פניו ידיו ורגליו חימום מים על ידי גוי לצורך רחיצת תינוק חימום מים בכמות מרובה בכדי שיישאר מהם גם לרחיצת התינוק שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [חלק ה' סימן תקי"א סעיף ב' ]

מותר לחמם מים ביום טוב, כדי לרחוץ את פניו ידיו ורגליו, וטעם ההיתר הוא, משום שזה דבר השווה לכל נפש, וכמו שמותר להבעיר אש לצורך עשיית מדורה להתחמם כנגדה, ואפילו שזה לא אוכל נפש, אבל כיוון שהותרה הבערה לצורך אוכל נפש, הותרה גם הבערה שלא לצורך אוכל נפש, ובתנאי שזה יהיה צורך השווה לכל נפש, ועוד, משום שכל דבר שהוא הנאת הגוף, הוא בכלל, מה שכתוב, 'אך אשר יאכל לכל נפש', וזה גם הביאור למה שכתוב, שמותר לחמם מים ביום טוב לצורך רחיצת פניו ידיו ורגליו.

אסור לחמם מים ביום טוב לצורך רחיצת כל גופו, משום שזה צורך רק לאנשים מעונגים, ואין זה דבר השווה לכל נפש, וכתב בביאור הלכה, שלכאורה אם רוחץ אבר אחד יותר מאשר פניו ידיו ורגליו, יש בזה כבר בעיה שזה לא שווה לכל נפש, ומביא בשם החמד משה, שבכל זאת אם אינו רוחץ את כל גופו, מותר, וראיה לדבר מהלכות שבת, שמתיר הרמ"א להתרחץ במים חמים שהוחמו מערב שבת, באופן שאינו רוחץ רוב גופו, ואף על פי שזה יותר מפניו ידיו ורגליו.

מים שהוחמו ביום טוב באיסור, וכן מים שהוחמו ביום טוב בהיתר, כגון, לצורך שתייה, או לצורך רחיצת פניו ידיו ורגליו, מותר לרחוץ בהם תינוק, והדבר מותר דווקא כאשר רגילים לרחוץ את התינוק כל יום, ואסור לרחוץ בהם גדול, וכן אסור לחמם מים ביום טוב לכתחילה לצורך התינוק, ואפילו על ידי גוי אסור, משום שאמירה לגוי, שבות, ואפילו לשיטת הפוסקים שזה איסור דרבנן, גם כן אין היתר, משום שזה שבות דשבות, אבל במקום חולי קצת, יש להתיר אם זה איסור דרבנן.

מותר לאדם להרבות מים בשבילו בסיר, כדי שישאר גם לתינוק לצורך רחיצתו, אבל אסור להוסיף מים בסיר לאחר שהעמיד אותו על האש, אלא יקח מראש כלי גדול, ויכוון שיהיה בו מקום למים גם בשביל התינוק.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן