מדוע אסור להניח נר על גבי אילן ביום טוב ?

י' תשרי תשפ"א - סימן תקי"ד - סעיף ו'- סעיף ז'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הסיבה שבשבת מותר להניח נר על גבי אילן? מדוע אסור למעוך או לתקן נר של חרס בזמן שהוא רך? ובאיזה אופן מותר להפריד שני נרות שנדבקו יחד? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ה', סימן תקי"ד סעיף ו' – סעיף ז']

הנחת נר על גבי אילן בשבת וביום טוב

אסור להניח נר על גבי אילן בערב יום טוב, משום שחוששים שמא יבוא להשתמש באילן, ומבאר המשנה ברורה, שביום טוב עצמו, בוודאי שאסור להניח את הנר על גבי האילן, משום שזה נחשב כמו שהוא משתמש באילן, והחידוש הוא, שמפני החשש הזה, גם מערב יום טוב אסור להניח את הנר על גבי האילן, אבל בשבת מותר, מכיוון שאסור לטלטל את הנר, וממילא אין חשש שמא הוא יסיר אותו מהאילן, ורק ביום טוב שמותר לטלטל את הנר, חוששים לכך.

תיקון נר של חרס ביום טוב

אסור לתקן או למעך נר של חרס בשעה שהוא רך, משום שזה נחשב שהוא עושה כלי, ומוסיף המשנה ברורה, שלפעמים כאשר הנר של חרס רך, מניחים קש מדופן לדופן בנר, כדי שלא יפלו הדפנות יחד, ולכן באופן כזה, אסור ביום טוב לקחת את הקש מתוכו, כיוון שכל עוד והקש נמצא באוויר הכלי, הכלי לא ראוי לשימוש, ורק כאשר מסירים אותו, הכלי ראוי לשימוש, ולכן יש בזה בעיה של תיקון כלי, וכן שני כלים שמחוברים יחד בתחילת עשייתם, כגון, שני נרות או כוסות וכדומה, אסור להפריד אותם לשניים, משום שזה תיקון כלי, אבל אם הם נדבקו ממילא אחר כך דרך עראי, מותר להפרידם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן