מאיזה גיל קטן חייב במצוות קריאת שמע

ג' כסליו- סימן ע' סעיף א'- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע בזמננו חתן חייב בקריאת שמע ובתפילה ?

האם נשים חייבות בקריאת שמע וברכותיה?ומה הדין בזה לגבי קטנים?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ע' סעיפים א' –ג']  

נשים ועבדים בקריאת שמע וברכותיה

נשים ועבדים פטורים מקריאת שמע, משום שהיא מצות עשה שהזמן גרמא, שנאמר 'בשכבך ובקומך', דהיינו, יש קריאת שמע של שחרית שעליה נאמר 'בשכבך', ויש קריאת שמע של ערבית שעליה נאמר 'ובקומך', ובכל זאת, נכון ללמד אותם שיקראו פסוק ראשון של קריאת שמע, כדי שיקבלו על עצמם עול מלכות שמים, ומבואר במשנה ברורה, שכשם שנשים ועבדים פטורים מקריאת שמע, כך הם פטורים גם מברכות קריאת שמע, דהיינו, 'המעריב ערבים', 'יוצר אור', 'אהבה רבה', 'אהבת עולם', ויש נידון במשנה ברורה, מה הדין בזכירת יציאת מצרים, האם נשים פטורות מברכת 'אמת ויציב', או שנשים חייבות בה כיוון שנזכר בה יציאת מצרים, ואומר המשנה ברורה, שנשים חייבות בברכה זו, כיוון שזכירת יציאת מצרים נוהג ביום ובלילה, וממילא זה לא מצות עשה שהזמן גרמא, אבל אם נאמר שזכירת יציאת מצרים בלילה זה רק מדרבנן, נמצא אם כן, שמצות זכירת יציאת מצרים, נחשבת למצות עשה שהזמן גרמא, ומביא בשם השאגת אריה, שאפילו אם נאמר, שמצות זכירת יציאת מצרים נוהגת ביום ובלילה, בכל זאת נחשב הדבר למצות עשה שהזמן גרמא, ונשים פטורות ממנה, והטעם, משום שזכירת יציאת מצרים של היום ושל הלילה, הם שתי מצוות שאינן קשורות אחת לשנייה, ואדם שלא זכר יציאת מצרים ביום, אינו יכול להשלים את זה בלילה.

קטנים בקריאת שמע וברכותיה

לשיטת רבינו תם, קטנים שלא הגיעו לגיל חינוך, פטורים, אבל הגיעו לגיל חינוך, דהיינו, גיל 6 או 7, חייבים במצות קריאת שמע, אבל שיטת רש"י היא, שגם כאשר הגיעו לגיל חינוך, הם פטורים ממצות קריאת שמע, משום שהקטנים אינם מצויים אצל אביהם בזמן קריאת שמע, וכיוון שכך, האבא פטור ממצות חינוך לקטנים של מצות קריאת שמע, ואומר השולחן ערוך, שלהלכה ראוי לנהוג כדעת רבינו תם, שמשעה שהגיעו לגיל חינוך, האבא מצווה לחנכם במצות קריאת שמע, ודן הביאור הלכה, בקטנים שפטורים מחינוך למצות קריאת שמע כיוון שהם לא מצויים אצל האבא, האם הם פטורים גם מברכות קריאת שמע, ויש צד לומר, שאמנם הם פטורים ממצות קריאת שמע, אבל הטעם הוא, כיוון שמצות קריאת שמע זמנה הוא עד ג' שעות, אבל ברכות קריאת שמע שזמנם עד ד' שעות, אולי בד' שעות הם כן מצויים אצל האבא, ויהיו חייבים בחינוך לזה.

חיוב חתן בקריאת שמע

אדם שכונס את הבתולה, עד שלשה ימים הוא טרוד בטרדה של מצוה, ולכן הוא פטור מקריאת שמע ותפילה, אבל זה הכל בימים הקדמונים שהיו מכוונים בקריאת שמע ובתפילה, אבל בזמננו שלא מכוונים כראוי בקריאת שמע ותפילה, חתן שיימנע מלקרוא את שמע ולהתפלל בשלשה הימים הראשונים, זה נראה כמו גאווה, ולכן, בזמננו, גם חתנים חייבים בקריאת שמע ובתפילה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן