קטנים פטורים מקריאת שמע לדעת רבנו תם כל עוד שלא הגיעו לחינוך, ולדעת רש"י גם כשהגיעו לחינוך, כך הביא השו"ע (סי' ע סע' ב), וסיים שראוי לנהוג כרבנו תם, שלאחר שהגיעו לחינוך חייבים במצות קריאת שמע.
ולענין חיוב תפילה לקטנים, כתב המשנ"ב (ס"ק ט) שלכו"ע גם לדעת רש"י, חייבים בהגיעם לגיל חינוך, כמבואר בשו"ע (סי' קו סע' א).
ולמעשה אין דיני התפילה של אנשים נוהגים בכל ענין גם אצל קטנים, ונביא בקצרה כמה הלכות הקשורות לקטנים בבית כנסת ובתפילה:
וכשמביאו לבית הכנסת, כתב לקמן (סי' צח ס"ק ג) שילמדהו לישב באימה וביראה ולא יניחנו לזוז ממקומו, ויזרזהו לענות אמן וקדיש וקדושה.
והתפילות שיש לחנכם להתפלל, כתב לקמן (סי' קו ס"ק ה) שהן תפילת שמונה עשרה ערב ובוקר, ובשו"ת שלמת חיים (סי' ריב) כתב שגם תפילת מנחה כלולה בזה.
ואף להקפיד להתפלל בזמני התפילה, כתב הגר"ח קניבסקי (אשי ישראל פכ"ב הע' מב) שיש לחנך לכך את הקטן.
ואם נרדם לפני שהתפלל ערבית, הורה הגרי"ש אלישיב (שם סכ"ה) שאם הוא אחרי גיל עשר רצוי להעירו, אך אם זה קשה, אין צריך להעירו.
ולענין חינוך הקטנים להתפלל בנוסח הקצר המובא בשו"ע לקמן (סי' קי ס"א), כתב הגרש"ז אויערבך (הליכות שלמה תפלה פ"א ס"ח) שלא נהגו לחנכם להתפלל בנוסח זה, ואין ראוי להרגיל את הקטנים בנוסח השונה מהרגיל. אמנם לענין חינוך הקטנים [הפחותים מגיל שמונה, ראה בשעה"צ ס"ק ו] לברך ברכת המזון בנוסח הקצר המובא בשו"ע לקמן (סי' קפז ס"א), כתב המשנ"ב שם (ס"ק ד) שאפשר לחנכם לכתחילה בנוסח זה, וראה בביאורים ומוספים סי' קפז שעה"צ ס"ק ו'.
ומה שלמעשה אין נוהגים להקפיד על הקטנים בגיל שש שבע שיתפללו את כל התפילה, ביאר הגר"ח קניבסקי (דעת נוטה עמ' רלח) ש'יודע להתפלל' היינו שיאמר כל תיבה כראוי בלי לדלג או להוסיף, וקטנים בגיל זה אינם מקפידים על כך, ותלוי כל אחד לפי מה שהוא. ומ"מ יש דין חינוך נוסף ללמדו להתפלל, שכשיגיע לחינוך ידע להתפלל, ולזה אין שיעור, אלא כפי יכולת האב.
לענין איסור אכילה לקטנים קודם התפילה, כתב לקמן (סי' קו ס"ק ה) שמותר להם לאכול קודם התפילה ואסור לענותם, כדין אכילה קודם קידוש.
ואפילו אם לא הגיע לגיל חינוך, כתב הרמ"א לקמן (סי' קכד ס"ז) שילמדו לענות אמן, כי מיד שהתינוק אומר אמן יש לו חלק לעולם הבא.
נזכיר רק לסיום שלחנך זה לא בהכרח לגעור, ולהקפיד אין הכוונה בדווקא להזעיף פנים, אלא שהאב המחנך יראה איך להעביר בחכמה את המסר לילד כמו שאמר החכם מכל אדם שלמה המלך בספר משלי "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה"