סדרת שיחות עם אנשים מופלאים הנבחנים על כל הש"ס
הרה"ח ר' אהרן כהן
אני עכשיו 'בין לבין'. נשמעת התשובה המחויכת והרגועה דווקא. היה זה השבוע, יום ראשון, השבוע של המבחן. ביום חמישי כ"ז בניסן עומד להתקיים המבחן הגדול במסגרת תכנית 'קניין ש"ס' בו יעמדו הנבחנים בכור המבחן על החומר הנלמד בדף היומי מתחילת הש"ס. בסך הכל המבחן כולל את החומר על הדפים: ברכות ב. – חולין קכב:. ובלשון המדוברת, הוא עומד להבחן בפעם אחת במבחן בכתב על 2430 דף (כן. זה לא טעות!) והוא דווקא נשמע רגוע ונינוח.
היה זה בתחילת השיחה עם הרה"ג חיים זאב מינקוביץ' מחשובי הלומדים בכולל פוניבז' הזוכה להבחן כבר בפעם השנייה בתכנית 'קניין ש"ס'. כשלאחר שזכה והצליח להבחן על כל הש"ס במחזור הקודם, המשיך ב'שנית לקדשו', כשהוא נבחן שוב, והפעם הוסיף בקודש והוא נבחן גם על פירוש תוס'. לשאלתי 'איך זה להיות בשבוע לפני המבחן הגדול', נשמעת תשובתו בחיוך, שהוא אכן בין סדרי לימודיו לקראת המבחן. בהמשך אחר ששמענו את דעתו וגישתו הרגועה למבחנים, הצלחנו להבין מאיפה נובע הרוגע המיוחד הזה. אך כדרכנו, לתועלת הקוראים נתחיל מההתחלה.
- איך הכל התחיל?
האמת, חוזר הוא כשלש עשרה שנה אחורה, כבר מקודם קבעתי לעצמי תכניות לימוד עם הספק בבין הסדרים, אך כמובן, שאחרי הכל, ברגע שאין מסגרת מחייבת, זה לא מצליח תמיד כמו שרוצים וכדומה.
היה זה עם תחילת המחזור הקודם ב'דף היומי', היו אלו דווקא בני ביתי שהבחינו בפירסומות מטעם 'דרשו' על פתיחת מחזור חדש של מבחנים מתחילת הש"ס בצורה מסודרת, והחלטתי להצטרף. ובהמשך כשפורסם על תכנית 'קניין ש"ס', שבנוסף למבחנים החודשיים יזכו 200 לומדים להתקבל לתכנית שבמסגרתו יזכו ללמוד ולדעת את כל הש"ס, החלטתי לנסות להצטרף גם לזה, אם כי, הוא מציין, בליבי חשבתי שאין סיכוי שאצליח לעמוד במשימה שכזו להבחן כל חצי שנה על החומר מתחילת הש"ס. עם כל זה החלטתי. יוצאים לדרך.
- איך עשיתם את זה? מה היה סדר הלימוד והחזרות?
הייחודיות של 'קניין ש"ס' הוא שזה לא בנוי באופן המתאים רק לבעלי כישרונות נדירים וכדומה. מקדים הוא ואומר. זה פשוט תכנית מסודרת שדרכה יכולים להגיע ליעד ולמטרה הקדושה, לזכות, ללמוד ולדעת את הש"ס. נשמע קולו רוגש. בכל מקרה, בכל חודש השתתפתי במבחן החודשי, אחר היה המבחן המסכם של 120 דף, ואחר נגשתי למבחן הגדול שהלך וגדל בכל חצי שנה בעוד כ 200 דף.
- איך מתכוננים למבחן של כאלפיים דף? זה שייך לחזור בכל פעם את כל החומר לפני כל מבחן?
זה אכן לא פשוט בכלל. בפרט שברוך השם המשכתי ללמוד כרגיל כל היום בכולל. מסכים הוא. אך למעשה, כשלומדים לפי התוכנית של קנין ש"ס זה יותר קל. כשבשנים הראשונות שנבחנים על כמה מאות דפים אכן ע"י השקעה רבה אפשר לעבור על רוב החומר ממש לפני המבחן הגדול.
בהמשך כשהחומר עובר מעל ומעבר לאלף דף, אז כבר שולטים די יפה בחלקים הראשונים של הש"ס, שהרי כבר למדו וחזרו עליו הרבה פעמים, ואז אפשר לציין איזה מסכתות חייבים יותר ריענון ובאלו מסכתות יחסית זה לא דחוף כל כך, כמו כן מסכתות שלא חזרו עליהם לקראת המבחן בתשרי לומדים אותם לקראת המבחן בניסן, כך שכל שנה חוזרים למעשה על כל הלימוד למען יעמדו הדברים לזיכרון.
- בכל זאת איך מצליחים לעשות את זה יחד עם השמירה עם הלימודים בכולל? מתעקשים אנו להבין לתועלת אלפי הקוראים.
האמת. הוא מודה בענוות חן, אחרי שזוכים ללמוד ולהבחן כבר על כל הש"ס, ההמשך הוא יותר קל. בכלל, הוא משתף, כיום בכל יום אני משקיע בעיקר בלימוד התוס' שאת זה לא למדתי בעבר ובסוף החודש בשבוע האחרון של המבחן אני לומד כל יום כששה דפים את כל הגפ"ת וכך אני נבחן על השלושים דף, וגם החזרה לקראת המבחנים הגדולים היא יותר קלה יחסית. אך בפעם הראשונה, מדגיש הוא בחן, אכן היתה נדרשת השקעה מרובה, במקביל לשמירה על סדרי הלימוד כתיקונם, ובפרט בחודשי ניסן ותשרי, בהם מתקיימים המבחנים, יש צורך להקדיש הרבה שעות של חזרה ושינון לקראת המבחן הגדול.
בכלל, מרגיש הוא חובה להעלות על-נס. צריך להעריך ולהוקיר יותר את חלקן של בני הבית נשות האברכים הזוכים להיות מנבחני 'קניין ש"ס', כשהוא מגלה סודות מהחדר. שהרי ימי ניסן ותשרי, הינן תקופות לא קלות כל כך בלשון המעטה בבתי ישראל. לא אחת חזרתי הביתה בערבי פסחים, ועדיין היה זכר מהיום העמוס והמייגע שהיה בבית, אך עם כל זה בעצה אחת החלטנו שיהיה מה שיהיה, הכל שווה בכדי שאזכה להמשיך להתקדם למטרה הקדושה לזכות לדעת את הש"ס.
- איך מצליחים להיות רגוע בשבוע של מבחן על כ 2500 דף? חוזרים אנו לשאלתנו הראשונה.
את ה'מטרה' כבר עשיתי, המבחן הגדול שיתקיים אי"ה השבוע זה רק ה'אמצעי'. הגיב בקצרה כשהוא ממשיך ומסביר. המטרה שלי הוא ללמוד ולדעת את הש"ס, לצורך כך נצרך ללמוד במסגרת מסודרת עם מבחנים המדרבנים לשנן ולחזור על הלימוד כסדר. את הלימוד והחזרות כבר עשיתי, כעת נשאר לי להשלים גם את ה'אמצעי'. משלים הוא מאושר.
אישית. מגלה הוא מצפוני ליבו. קורה ואני עונה את התשובות לשאלות ואחר אני רואה שבטעות עניתי את התשובה בדיוק להיפך, היינו שזכרתי את ה'חילוק' שבסוגיא, אך בדיוק להיפך מהמובא בגמרא. אף באופן שכזה אני מאושר. כשהוא מנמק. מבחינתי המבחן הוא לראות שאני בקי בחומר, היינו שהסוגיא מונחת לנגד עיני. אני מתיישב מול על המבחן, באם מיד עם קריאת השאלה אני זוכר איפה הנושא המדובר ומה הם עיקרי הסוגיא, אני מרגיש 'הודו להשם' הצלחתי. ובמקרה שאני זוכה ומצליח לענות על התשובה לפרטיה כיאות הרי זה שמחה נוספת.
- בכלל. ממשיך הוא בשיח תלמידי חכמים. מבחינתי למבחנים יש שני מטרות.
הראשון הוא כאמור, לזכות לדעת את הגמרא ע"י השינון והחזרות כסדר, כשהמבחנים מהווים כ'מחייב' וגורם מדרבן. בנוסף, הוא ממשיך, הרי מובא בקידושין לא. שנדרש מאתנו "שיהו דברי תורה מחודדים בפיך. שאם ישאל לך אדם דבר אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד.".מתי זה יוצא ששואלים אותנו?! שואל הוא רטורית. אך באמצעות ההשתתפות במבחן אנו מתוודעים לעצמנו האם אנו אכן כבר עומדים במצב האידיאלי הנדרש מאתנו. מסיים הוא בלהב. כשלנו לא נשאר לקנא על השגות של יהודים בני זמנינו…
- מה תענה לחבר או מכר שיתעניין אצלך על ההצטרפות לתכניות הלימודים והמבחנים? מעוניינים אנו לשמוע לסיום.
אין ספק, נשמע הוא ברור וחד. מי שרואה את עצמו מספיק עקבי וחזק להתחבר לתכנית ולעמוד בזה בלי שום ויתור או דילוגים וחיסורים, הרי אין שום שאלה שזוהי דרך נכונה ומעשית ביותר לזכות ללמוד ובעיקר העיקרים להגשים את החלום של כל יהודי; לדעת את הש"ס.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]