לקראת סוף חודש חשוון לפני כ – 400 שנה סיים הרה"ק בעל התוספות יום טוב לכתוב את פירושו המפורסם על המשניות, וכמו שכתב בחתימת ספרו (סוף מסכת עוקצין) שסיים ביום כ"ב במר חשון תאריך זה, נציין לקט קט במעלת לימוד משניות עם פירוש התוס' יו"ט מפי ספרים וסופרים.
הגה"ק רבי יעקב עמדין המכונה היעב"ץ כותב בספרו לחם שמים: "הפרשן הגדול באחרונים החכם המובהק בעל התוס' יו"ט ז"ל שהוא כמעין הנובע, ומקובל מאד למעיינים ושמעו גדול בדורינו כי השערת שכלו אל השערה קולע וכו' והלואי אזכה להבין בכל מקום עומק דעת הגאון בעל תויו"ט וכו'. והגדתי היום שאינני כפוי טובה בהיות הגאון המפרש הנזכר אור עיני, ובאמת הוא יפה ללב מבין ונחמד להשכיל להטיב, והרוצה להחכים בתורה ולהשלים נפשו ידבק במשניות עם פי' הרע"ב וישמש לבן ענ"ק הוא האדם הגדול בעל תוי"ט לטייל אחריו בדיבוריו אריכות וקצרות שהוא רב ומורה ומעמיד על האמת והיושר, וכולל רוב עיקרי תורה שבע"פ וכו' עכ"ל.
דברים נפלאים כתב הנודע ביהודה (שו"ת מהדורא קמא אורח חיים סימן ל"ה) למי שבא לשאול מה יעשה כפרה לתיקון נפשו בזה"ל: והנה אף שאני מיקל בתעניות וסיגופים ותשובת המשקל לזה האיש, אבל פטור בלא כלום אי אפשר, בפרט לפי רוב התמדת החטא. והנה התמדת התורה הוא עיקר. אמנם ילמוד דברי תורה שיש בהם ממש, משניות בעומק העיון עם תוס' יום טוב, וכו' עכלה"ק. ואף לימוד עצם המשניות סגולות נפלאות יש בו, וכפי שאמר הרה"ק רבי פנחס מקאריץ לאחד שהיה דחוק בפרנסתו, שילמד בכל יום פרק משניות. שמשנ"ה גימט' פרנס"ה (אמרי פנחס שער ז,כ).
כמו כן שנינו במדרש רבה (ויק"ר פר' צו) רב הונא אמר אין כל הגליות הללו מתכנסות אלא בזכות המשניות וכו' וכי יש מנחה טהורה וקמיצה והקטרה בבבל, אלא אי זו, זו משנה, אמר הקב"ה הואיל ואתם מתעסקין במשנה כאילו אתם מקריבין עכ"ד.
ובימינו אנו, אכשור דרי ויצא כבר לפני כמה שנים ביאור על התוס' יו"ט בשם "ששון יו"ט" המפרש בלשון צח מילה במילה [כמו הגמרות המבוארות] משובץ בפנינים והערות המאירים ומנגישים את הלימוד לכל אחד ואחד, על כן החכם עינו בראשו, לעמול בפירוש התויו"ט על המשניות, ויזכה לכל הסגולות האמורות.
[חכו ממתקים – גיליון 91 תשע"ט]