הרב פנחס ברייער שליט”א
ננסה לגעת במסגרת מאמר זה בשורשי המוטיבציה מה גורם לנו להשקיע ולהתאמץ למרות הקשיים שבדרך
על הפסוק "אם בחוקותי תלכו", אומרים לנו חז"ל, שהכוונה תלכו היא "שתהיו עמלים בתורה". הערך הנעלה 'עמל התורה', על זה אנו מייחלים ולזה אנו מתפללים שנהיה אנחנו וצאצאינו יודעי שמך ולומדי תורתך עמלים בתורה הקדושה. עמל התורה דורש מאתנו המון מוטיבציה, מדובר במאמץ פיזי ומנטלי, אנחנו חייבים למצוא דרכים איך להגביר את החשק ואת הרצון אצלינו ואצל ילדינו לעמול בתורה, זוהי עבודת חיים, אבל ננסה לגעת במסגרת מאמר זה בשורשי המוטיבציה מה גורם לנו להשקיע ולהתאמץ למרות הקשיים שבדרך.
- • •
כשנגדיר לעצמינו מהי מוטיבציה נגלה שהיא תוצאה של כמה וכמה מרכיבים. במאמר זה נתמקד בחלק אחד, שהוא החיבור לערך אמונה. בדבר בו אנו משקיעים ככל שאנחנו יותר מחוברים ומאמינים – אנחנו מסוגלים להתמיד ולהשקיע, לכן טבעו חז"ל ששלשה צריכים חיזוק ואחד מהם זה תורה, היות והמאמץ גדול חייבים לשנן לעצמינו ולילדינו עד כמה הערך גדול ונעלה. ננסה לגעת בשולי האדרת ולהבין כפי עניות דעתנו מה הגורם לייחודיותה עד ש"תלמוד תורה כנגד כולם" שכל חפציך לא ישוו בה, שאפילו כל חפצי שמים אינם שווים לדבר אחד מהתורה, ומשום מה כל ישראל כולם חייבים לעסוק בה, בין צעיר ובין זקן, בין בריא ובין חולה, בין עני ובין עשיר. נתברר לנו שחובת האדם בעולמו היא להתענג על ד' ולדבק צורה ליוצרה. ככל שהאדם משקיע בצד הרוחני, כך יקל עליו להגיע למטרת החיים, הדבקות בד' יתברך. אם כן יש לבדוק מהו הכלי היעיל ביותר להשיג דבקות והתקשרות לבורא ית'.
- • •
אדם שממצאי הבדיקות מורים על כך שחסר לו ברזל בדמו, מוגדר כאנמי, וכדי למנוע את ההשלכות של האנמיה עליו להשלים את החסר. יש לו אפשרות לאכול מאכלים המכילים ריכוזים גבוהים של ברזל, אך יש צורך בכמויות גדולות במיוחד כדי להשפיע על הערכים בדם. יש לו אפשרות נוספת, קלה יותר ואפקטיבית יותר, לקחת כדורים, תוספי תזונה, שמכילים רק ברזל ומשפרי ספיגה. ודאי שכדור כזה ישפיע טוב יותר ומהר יותר מאשר כמויות של מאכלים שיש בהם רק אחוז מסוים של ברזל. כן הדבר לענייננו: אדם המקיים מצוה מתרי"ג המצוות יש בידו מצוה אחת. בקיום מצוה נוספת יש לו עוד מצוה אחת. בלימוד התורה לעומת זאת, יש ריכוז עצום של מצוות, אוצרות רוחניים כבירים, כדבריו הידועים של הגר"א, שבכל תורה שלומדים מקיימים מצות עשה, בכל מחשבה של תורה מקיימים מצוה, לכן ברור שהדרך הקלה והיעילה ביותר להתמלא ברוחניות היא על ידי לימוד התורה, שרק על ידו אפשר להגיע לתוספת קדושה בדרך המהירה והבטוחה ביותר.
- • •
נקודה נוספת: חז"ל מלמדים אותנו שמלבד הכוח העצום שיש בתורה בחלק של ה"עשה טוב", בריבוי האור, יש בה גם כוח עצום במיגור הרע. "בראתי יצה"ר בראתי תורה תבלין", התרופה ליצר הרע, למשיכה לגשמיות, היא אך ורק על ידי לימוד התורה, כלשון הזהב של הרמח"ל: "כי הבורא ית"ש שברא יצר הרע באדם הוא שברא התורה תבלין לו… והנה פשוט שאם הבורא לא ברא למכה זו אלא רפואה זו אי אפשר בשום פנים שירפא האדם מזאת המכה בלתי זאת הרפואה".
כל בר דעת הרוכש מוצר מסוים בודק בהוראות היצרן מהן אפשרויות השימוש ומה האזהרות המצורפות למוצר שרכש. אם כתוב שחור על גבי לבן שלמכשיר אסור לבוא במגע עם מים, אז רק שוטה יטביל אותו במים למרות האזהרות.
פעמים רבות האדם אינו מבין מדוע יש להשתמש רק בשמן כזה ולא אחר, ומה הסיבה שרק סוללות מסוימות אלו טובות להפעלת מכשיר זה. בכל זאת ימלא כל צרכן אחרי הוראות היצרן בלא שום התחכמויות. ומי שמנסה להתחכם ולשנות מן ההוראות, ימצא את עצמו בסופו של דבר לפני שוקת שבורה עם מכשיר שאינו פועל וללא שום אפשרות החלפה או תיקון מצד היצרן. איני יודע היכן במסכת בבא בתרא מדובר בענייני מידות, ולא מצאתי גם במסכת בבא מציעא את ענייני הקדושה, אבל זה עובד. עובדה! היצרן בכבודו ובעצמו, בורא כל העולמים, טבע בטבע הבריאה את התהליך המופלא הזה.
"ואי אפשר שירפא האדם מזאת המכה בלתי זאת הרפואה". גם כשאדם לוקח כדור לכאב ראש, אין הוא מבין בדיוק איך כדור קטן משפיע על גוף שלם, מדוע משפיע כדור זה על רמות הכאב במוח, וכדור אחר הדומה לו בגודלו ובצורתו מועיל דווקא לדלקת גרון, אבל זה עובד, ועם עובדות לא מתווכחים, גם אם לא בדיוק מבינים… היצר הרע בדרך כלל מוכן שנעסוק בגמילת חסדים, בביקור חולים, בעסקנות ובשאר כל המצוות, רק דבר אחד מרכזי הוא לצנינים בעיניו, העיקר – שלא נשב ונלמד, כי הוא יודע שזהו סם המוות בשבילו. כל חרק יעדיף שירססו אותו במים, בקפה, או בשמן, והעיקר שלא יפעילו נגדו קוטל חרקים מוצהר, כי זה סם המוות בעבורו. עם שאר החומרים, חוץ מקוטל K300, למרות אי הנוחות, הוא יוכל להסתדר, אבל מיידית. היצר יודע שלאחר קיום שאר המצוות, הוא עדיין ישלוט על האדם, אבל כשאדם שקוע בתורה שוב אין לו שליטה עליו.
- • •
כשנכנסים לעומק הענין, מגלים את סוד כוחו של לימוד התורה. הזוה"ק מגלה לנו שאורייתא והקב"ה כולא חד (תניא פ"ה ע"פ זוה"ק פר' אחרי). התורה הקדושה היא חכמתו של הקב"ה, כביכול חלק מעצמותו של הבורא. על ידי לימוד התורה יש בכוחו של האדם הפשוט להכניס את הקב"ה אליו, שהרי כל דבר שהאדם לומד, נכנס לתוך תא במוחו ונשמר שם.
מכך מובן, שהאדם הלומד תורה מכניס אליו את הקב"ה בכבודו ובעצמו, בבחינת "ותורתך בתוך מעי", ובזה מסביר בעל התניא מעלת התורה על כל שאר המצוות, כי בשאר המצוות האדם עושה רצון המלך, ואילו בלימוד התורה הוא כמחבק את המלך והופך לחלק מעצמיותו. ניתן להמחיש יותר את העניין בדוגמה אחרת: אם יביאו לאחד החסידים מלבוש או ספר שהיה בשימוש אצל אחד מהצדיקים הקדמונים, ברור שכל אחד יתן כל אשר לו כדי לזכות ללבוש בגד קדוש זה שהיה על גופו של אותו צדיק וקדוש.
ופוק חזו כל חתן ביום חופתו מתהדר במלבוש שהיה אצל אחד מרבותיו, באמונה שלמה שרישומו של הצדיק וחלק מקדושתו עדיין נשארו ספוגים בבגד שלבש. כשאנו לומדים במשנה מימרא של שמאי או הלל, אנו זוכים להכניס למוחנו דבר שהיה במוחו הקדוש של התנא הקדוש שמאי, שהרי לפני שהתנא לימד את ההלכה או את הענין, היו הדברים קיימים בדעתו, כאלפיים שנה אחר כך יכולים אנו להכניס למוחנו דבר שהיה בדעתו הנשגבה של התנא הקדוש, למרות שאין לנו יכולת להשיג את ההיקף ואת העומק שאליהם התכוון בדבריו.
כשנתבונן בעומקו של ענין לימוד התורה נתמלא ברגש קודש. אין זה מלבוש חיצוני שהיה על גופו של התנא, אלא דבר עמוק ופנימי שהיה במוחו פנימה. יתר על כן אין זה רק דברו של התנא אלא חלק מהקב"ה ממש, שהרי הרמב"ם כותב שאצל הרבש"ע הוא וחכמתו חד הם. מה גדולה הזכייה שאדם זוכה כשמוחו מהווה משכן לשכינה הקדושה. זאת התורה על רגל אחת…
(לקבלת גישה לתכני חינוך שידורים חיים והרצאות של הרב פנחס ברייער הי"ו ניתן ללחוץ כאן)