סיפר נכדו אהובו של מרן רה"י זי"ע, ויבדלחט"א מרן שר התורה שליט"א, הרה"ג ר' גדליה הוניסברג שליט"א:
כשהגיעו למרן שליט"א עם מסכות על הפנים, שאל מרן: "למה לובשים את המסכה?"
אמר לו אחד: "בגלל המגפה".
שאל מרן: "ומי אמר שלובשים מסכה כשיש מגפה?"
השיבו לו: "משרד הבריאות"…
אמר מרן: כבר ידענו זאת מזמן… יש מקור אחר – המשנ"ב בבה"ל בסי' תקנ"ד סעיף ז' כותב על מגפת החולירע, שבמקום שאין המגפה בזעם, אם בכל זאת אדם רוצה לצום (בתשעה באב), יש ליועצו ולהזהירו שלא יצא מפתח ביתו כל היום, ולהכריחו כשייצא ישא סביב חוטמו ופיו חתיכה קאמפע"ר וכו' – ממש מה שאנחנו עושים היום 'מסיכה'… והנה כבר מפורש הדבר בביאור הלכה.
והוסיף מרן שר התורה שליט"א, שאם יקחו את הגמרא ליד, לא יצטרכו את המסיכה על הפנים, וכמו שכבר אמר וחוזר ואומר.
טעות בהבנה
טעות בהבנת הדברים, לא מדובר ב'מסיכה' כהגנה אלא קאמפע"ר או כאמפע"ר כמו גם העשב יאט"ע או ראט"ע הינם עשבים בעלי תכונות ריפוי לפי הרפואה הקדומה, בדרך כלל היו מוהלים את זה ושותים אלא שבצום הומלץ בספר 'פתחי עולם' לפחות לשאוף את זה כשיוצאים החוצה. אם תרצו אשלח לכם העתק מספר 'טוביה הרופא' שם מובא הדרך בה מהלו את זה בתמהיל שתייה בעת מגיפה.
ושוב היות שאסור לאכול בצום (כפי שהיו עושים ראה צילום רצוף בזה ) לפחות יריח את זה וינשום את זה כדי להינצל. אכן מרן שר התורה שליט"א לא אמר את זה במשמעות של מסכה אלא במובן שאם כבר אז תעשה מה שכתוב בביאור הלכה, כך שמעתי מרבי גדליה הוניגסברג
רצוף בזה הזכרת שתיית הקאמפער ועשב הרוט"ע בספר 'טוביה הרופא'