הרה"ח רבי אהרן כהן שליט"א
מיד אחרי חג הסוכות יתייצבו למבחן של למעלה מ 2000 דפי גמרא, מאות אברכים במסגרת תכנית 'קנין ש"ס' של 'דרשו'. אברכים מיוחדים אלה משקיעים את כל כוחם וזמנם, בלימוד ובמבחנים בדפי גמרא אלה, בשטייגען עצום, כל ימות השנה.
שוחחנו עם אחד מהם: הרה"ג מנחם פ. מחשובי לומדי כולל עיון דחסידי בעלזא בבית שמש.
הגם שאת הברע'ן וההתלהבות שהורגשו אפילו דרך הטלפון לא נצליח להעביר, אך לפחות נביא את הדברים כהווייתם.
איך הכל התחיל?
האמת שכל ההתחלה הייתה בטעות ממש. היה זה לפני שש שנים בתקופת התחלת המחזור הנוכחי ב'דף היומי' עת שהיתי בחופש בגליל. באחד הימים 'נדבק' אלי אחד ממכרי ש'בדיוק' נפש גם שם. הוא התחיל 'להסביר' לי שכדאי לי מאוד להצטרף ללימוד ה'דף היומי'. כלומד בכולל המתנהל בדרך העיון, הרגשתי שזה יהיה ממש ביטול תורה. אך למעשה, לאור 'שכנועיו' הסכמתי ללמוד עמו בימי בין הזמנים… אחר שראיתי 'כי טוב', ושדי נחמד להתקדם בלימוד דף ליום, אז המשכתי.
ואז הצטרפת למבחנים?
זה סיפור בפני עצמו. היהודי הנ"ל לא וויתר לי. כמה ימים לפני המבחן הוא מתקשר ו'מודיע' לי, "רשמתי אותך לדרשו, המבחן יתקיים ביום ששי…", בהתחלה חשבתי לעצמי, איך נפלתי?, אך במחשבה שנייה חשבתי, למה לא להיבחן על חומר שממילא למדתי. ואז השקעתי וחזרתי שוב על החומר ונבחנתי במבחן החודשי, אחר כך, הגיע המבחן על 120 דף ואז ב"ה גם נבחנתי, אחרי שכבר הייתי בתוך האתגר, לא יכולתי לוותר לעצמי, וב"ה, מאז אני מודה בכל יום להשי"ת על האתגר המיוחד שנכנסתי אליו ועל כל ה'עול תורה' שהתכנית הזאת שמה עלי לשמחתי ולהנאתי.
מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית "קניין ש"ס"?
אין אדם לומד אלא מה שליבו חפץ, לא הייתי אומר שלכל אחד מתאים להצטרף לזה, כל אחד צריך להכיר את כישרונותיו ויכולותיו, אך בכל מקרה, ברור לי שהדרך האידיאלית והמציאותית לבן-אדם מהשורה לדעת את כל הש"ס, הינה רק בתכנית "קניין ש"ס" הבנויה בצורה מושכלת כפי שהמציאות מוכיחה בכל מחזור על עוד מאות 'יודעי ש"ס" שהצטרפו לכלל ישראל.
איך עושים את זה?
בראש, אני מתחיל כמו כולם. בכל יום אני לומד את ה'דף היומי', כשאני משתדל ומתאמץ במאוד ללמוד כל דף פעם-פעמים במשך החודש, אחר כך בשבוע האחרון אני חוזר שוב על הכל. כשביום שישי בו מתקיים המבחן החודשי אני קם לפנות בוקר ובכחמש שעות עובר שוב במהירות על החומר החודשי (30 דף!), כך שבסך הכל עד המבחן הראשון, כבר למדתי ועברתי על החומר לפחות כשלש-ארבע פעמים, דבר המסייע ומביא להבנה בגמרא כמו שצריך. אחר כל זה מגיע הזמן למלא את המבחן, שמבחינתי המבחן ממלא את תפקיד ה'סיכום בכתב' על החומר החודשי. עיקר האתגר הוא בחודש תשרי וניסן, מתוודה הוא בהלצה. בראש חודש אייר האחרון התקיים מבחן "קניין ש"ס" שעמד כבר על יותר מ 2000 דף. דבר שחייב וזיכה אותי לעבור שוב בחודש האחרון על כל החומר.
למדת 2000 דף בחודש אחד?
אתה צודק. ללמוד 2000 דף בחודש אחד, לא בטוח שזה מציאותי. אך מדובר כאן בחזרה, כשבחלק גדול מדובר כבר בחזרה העשרים ואף יותר. הרי בכל חצי שנה אני חוזר שוב מתחילת הש"ס כך שמסכת ברכות ושבת למשל כבר נבחנתי כשתיים עשרה פעם, מה שאומר שלמדתי זאת קרוב ל20 פעם במסגרת זו בלבד, כשיש מסכתות שכבר למדתי בישיבות וכדומה.
איך מצליחים ללמוד כל כך מהר? התעקשתי להבין לתועלת הקוראים.
קודם כל, הוא מגלה את הידוע. זה לא כזה קל. בחודש ניסן האחרון סידרתי לעצמי תכנית לימוד של 80 דף ליום (חוץ מערב החג וכדו'), כך שכשהתיישבתי ללמוד ידעתי את סכום הדפים שיש לי ולצדם את סכום השעות העומדים לרשותי. חישבתי לעצמי כמה זמן יש לי עבור כל דף גמרא, ויצאתי לדרך. הדלקתי שעון-עצר (סטופר) מכוון לדקות המיועדות. למשל, בהרבה מסכתות שבהם אני כבר יותר שולט בהם, הקצבתי שמונה דקות לדף, וכך עברתי במהירות דף אחר דף.
מה אתה עושה כשאתה נתקע באיזה גמרא קצת קשה ולא מובנת?
בפעמים הראשונות, לא הבנתי איך עושים את זה. אך עם הזמן למדתי. וכאן הוא מנדב לנו כמה טיפים שדרכם הוא מצליח. דבר ראשון; אין צורך להבין את הכל מיד. הגמרות שלי מלאות בהערות ואי-הבנות שצצו לי באמצע החזרה המהירה, שרבטתי את הקושיא בצד, חלקם הספקתי בהמשך לבדוק ב'שוטנשטיין' בהערות, וחלקם אני מקווה להגיע אליהם בעתיד.
הדבר השני שכדאי לדעת, הוא ממשיך, אף אם מתקשים בדף אחד וחורגים קצת מהזמן שהקדשתם לדף, (כדאי לזכור שבדרך כלל על כל דף קשה יש כמה דפים שהולך קל מהר מאוד). אני מסדר את הלימוד כל יום שחלק הוא במסכתות קשות וחלק קלות יותר, כך שאף שחלק אורך יותר זמן הוא מתקזז אח"כ.
עוד רעיון שעוזר לי מאוד הוא; לפני כל דף אני מסכם לעצמי בקול. יש מחלוקת אביי ורבא בעניין, אחר זה יש שלש קושיות על רבא עם תירוצים, אחר כך יש שתי קושיות על אביי ותירוצים. לאחר מכן יש משנה ש— וכו'. לאחר מכן כשאני לומד מהר את הדף ואני נתקל במשהו שלא סיכמתי לעצמי, אני מציין זאת, אה, הגמרא מביאה גם ש—, כך שכל הלימוד נהיה אצלי מסוכם באופן קצר וקל. דבר זה עוזר גם מאד לדעת על מה צריך לחזור שוב, כך שאותו עניין שלא זכרתי בהתחלה, אני חוזר עליה מיד כשלש פעמים שייכנס לראש.
לסיום הוא מנדב עוד טיפ המיועד בעיקר לנבחנים חדשים. בתחילת הדרך יש הרגשה שלמעשה זה מאד קל ואין למה לחזור הרבה פעמים על סדר מועד או המסכתות המוכרות משנות הישיבה, אבל כפי שאני רואה כעת במציאות, כשכבר אוחזים ב"ה בכמות דפים גדולה ובפרט שלומדים סדר קדשים, אין כמעט זמן להשקיע בחזרה מספקת על המסכתות, אפילו אלו שאנו מכירים אותם די טוב. על כן מומלץ מאד לחזור הרבה-הרבה פעמים בהתחלה, אפילו שאנו זוכרים ושולטים היטב בחומר, כך בס"ד בהמשך הדרך יכולים לחזור על הדפים במהירות, כל דף בדקות בודדות ממש.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, הרב אהרון כהן, כתבו ל: [email protected]