יום ראשון ד' בניסן תש"פ
כיצד ניתן להכשיר לפסח קמח שנרטב במים והתייבש?
קמח שנרטב במים והתייבש – אם המקום שבו נגעו המים ניכר היטב, ניתן להפרידו עם מעט קמח מסביבו, ולהשתמש בקמח הנותר לפסח, אך ראוי לנפותו תחילה.
ואם המקום שבו נגעו המים אינו ניכר, או שהקמח נרטב במקומות רבים ולא ניתן להפרידם – יש לנפות את הקמח לפני הפסח, ולבער את הנשאר בנפה, והקמח הנותר אסור באכילה בפסח, מפני שבדרך כלל הקמח המחומץ שהתייבש מתפורר, והפירורים עוברים דרך נקבי הנפה, ואוסרים את התערובת בפסח כדין חמץ בפסח שאוסר תערובת אפילו ב'משהו'.
ואם אפה מצות מהקמח הנותר לפני הפסח – יש אומרים שאף באופן זה חוששים שהפירורים נותרו בעינם ואוסרים את התערובת בפסח; אך לדעת פוסקים רבים, באופן זה הפירורים בטלים בתערובת ואינם אוסרים אותה בפסח. ובשעת הדחק, ניתן להקל כדעה זו.
[שו"ע תסו, ד, משנ"ב טו-יח, שעה"צ לז, וביה"ל ד"ה ואם]
האם מותר להשתמש בפסח בקמח שאכלו ממנו עכברים?
קמח שאכלו ממנו עכברים, אשר בשעת האכילה יוצא מפיהם רוק, המחמיץ את הקמח; ולחלוחית הרוק התייבשה – יש אומרים שאף אם מקום האכילה ניכר היטב, וניתן להפרידו משאר הקמח, כל הקמח אסור באכילה בפסח, משום שיש להניח שהעכברים חדרו גם למקומות אחרים בקמח, אשר לא ניתן לזהותם.
אולם, יש אומרים שמכיון שאין דרך העכבר להוציא רוק מפיו ואינו מלחלח את מה שאינו אוכל, אין לאסור מקומות שלא נראה כי אכלו מהם, כי אם את המקום שבו ניכרת אכילת העכברים. ובשעת הדחק ניתן להקל.
וכמו כן, בשעת הדחק ניתן להתיר את השימוש בקמח בפסח על ידי ניפוי הקמח ואפיית מצות ממנו לפני הפסח, וכאמור לעיל לענין קמח שנרטב במים והתייבש.
[משנ"ב תסו, יח; ביאורים ומוספים דרשו, 24]
חיטים מתולעות – האם מותר לאפות מהן מצות לפסח?
חיטים שננשכו על ידי תולעים – יש שכתבו שאין לחשוש שמא החמיצו מחמת הרוק שבפי התולעים, אך אם קיים ספק שמא נטחנה תולעת עם החיטים – יש אומרים שהקמח אסור באכילה בפסח מחשש שהחמיץ מהלחות שבגוף התולעת; ויש שמתירים.
ויש אומרים שאף המתירים לא התירו אלא בתועלת יבשה, ולא בתולעת לחה. ויש אומרים שתולעים המתרבות בחיטים תלושות, אינן מחמיצות את החיטים. ויש אומרים, שאף האוסרים לא אסרו אלא כשרוב החיטים מתולעות, או שאין בכמוּת החיטים פי שישים מהתולעים.
ואם נמצאו תולעים בקמח לאחר טחינתו - אסור להשתמש בו גם בשאר ימות השנה, משום איסור אכילת תולעים; אך אם ניתן לנפותו באופן שלא ישארו בו תולעים, מותר להשתמש בו אף בפסח, כיון שאין לחשוש שמא החמיץ ברוק שבפי התולעים, כנ"ל.
[ביאורים ומוספים דרשו תסו, 22]