הרב יצחק פוליטנסקי
הוצאת גרעינים מפירות
דיני איסור בורר שייכים גם בפירות שיש בתוכם גרעינים, וזאת מכיון שהגרעינים שהם הפסולת (או במקרים שהם רק מין שונה מהפרי) מחוברים או מעורבים עם הפרי וכאשר מפרידם עלול לעבור על איסורי בורר מדאורייתא.
ישנה מחלוקת בין הפוסקים בצורת ההיתר להוצאת הגרעינים,
לדעת המ"ב: בסוגי פירות שרגילים להוציא את הגרעין לפני אכילת הפרי, כגון תמרים, זיתים, שזיף, משמש, שסק, אפרסק, אבוקדו וכדו' שאינם ראויים לאכילה, כאשר כבר מחזיק את הפרי בידו כדי לאוכלו, מותר לו להוציא את הגרעין ביד, מכיון שכך היא דרך האכילה של פרי זה ונחשב לבורר הפסולת בשעת האכילה, ומוסיף המ"ב: שיתכן ויהיה מותר לעשות כן אפילו לצורך אותה הסעודה ולא דווקא כשמחזיקו בידו לאוכלו, וזאת מאחר שכך היא צורת האכילה היחידה המקובלת בפרי זה ובדומה לקליפות שהותרו.
החזו"א חולק על כך וסובר: שאסור להוציא את הגרעינים מהפרי אפילו כאשר אוחזו בידו לאכול, מכיון שזה לא נחשב שאין דרך אחרת לאכילתו ויוצא שבורר פסולת מאוכל, אלא הפתרון הוא: שיאכל את חלק הפרי עד שיגיע לגרעין, או שיחזיק ביד אחת את הגרעין בלי למשוך וביד השניה ימשוך אליו את הפרי ללא הגרעין, ובכך יחשב למוציא אוכל מפסולת אך יעשה זאת רק בסמוך לסעודה.
גרעין שדבוק בו חלק מהפרי
באופן שחלק מבשר ההפרי דבוק בגרעין ניתן להוציאו כדי לאכול את חלק הפרי ואח"כ יזרוק את הגרעין.
גרעיני תפוחים ואגסים
החותך תפוח או אגס לאכילה, אפילו שישנם כאלה שאוכלים אותם עם הגרעינים, בכו"ז כיון שהם מיעוט ורובם רגילים להוציא אותם, לכן דינם יהיה תלוי במחלוקת הנ"ל.
גרעיני גויאבה או עגבניה
גרעינים שרגילים לאוכלם יחד עם הפרי כגון גויאבה או עגבניה, אין איסור בורר חל בהוצאתם, אך אם הוא איסטניס ומפריע לו גרעינים אלו יתכן ויהיה עליהם דיני בורר.
גרעיני מלון
החותך מלון לשני חצאים כדי לאוכלו, מותר לו לשפוך את הגרעינים והנוזלים שבתוכו על מנת לאוכלו וכן יכול להוציא ע"י כף את שאריות הגרעינים ממנו, כיון שהם נחשבים כמו קליפה המונעת ממנו להגיע אל הפרי ורק אח"כ יחתוך את המלון לפלחים.
הוצאת גרעינים ע"י כלי
בכל מקרה אסור להוציא גרעינים ע"י כלי המיוחד לכך כגון כלי להוצאת גרעין הזית או כלי להוצאת גרעיני התפוח, מכיון שבורר את הפסולת ע"י כלי.
(התקציר נערך מתוך איל משולש, אורחות שבת ועוד, אך אין לפסוק ממנו הלכה למעשה ללא עיון במקורות)