כיצד נדע האם המצה אפויה ?

י"ג אדר תש"פ - סימן תס"א - סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם הבדיקה נעשית כאשר המצה חמה או כאשר המצה צוננת?ומה הדין אם הוציא את המצה מהתנור קודם שנשלמה אפייתה ומיד החזירה לתנור? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תס"א סעיף ג' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה

בצק נחשב כאפוי באופן שכאשר פורסים את העיסה לאחר שהכניסוה לתנור, לא נמשכים ממנה חוטי בצק, ואז אפשר לצאת בה יד"ח בליל יו"ט ראשון של חג הפסח, והמ"ב אומר, שהסימן הזה הוא רק כאשר המצה חמה, אבל לא כאשר המצה צוננת, ואדם המסופק האם נמשכים מהעיסה חוטי בצק או לא, יכניס את האצבע לתוך העיסה, ואם נדבק לו באצבע עיסה, זהו הסימן שחוטי בצק נמשכים ממנה, ולא נשלמה אפייתה, אבל אם לא נדבק לו בצק באצבע, היא נחשבת כאפויה, והיא לא מחמיצה, ויוצאים בה יד"ח אכילת מצה בליל יו"ט ראשון של חג הפסח.

קרימת פנים היא גם סימן לאפיית המצה, ולכן, אדם שהכניס עיסה לתנור, והיא התחילה לאפות, אבל עדיין לא נשלמה אפייתה, והוציא אותה מהתנור, והצטננה, שאז פריסת החוטים אינה ראיה, והוא מרגיש שהמצה לא נאפתה לגמרי, יראה אם נקרמו פניה, וזה הסימן שנאפתה המצה.

אסור להוציא את המצה מהתנור כל עוד ולא נגמרה אפייתה, ואפילו אם דעתו להחזירה, אסור, ואם עבר והוציאה והחזירה מיד, בדיעבד אין לאסור.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן