יום רביעי י"א בסיון תש"פ
כיצד משערים את מידת ה'כזית'?
נחלקו ראשונים בנוגע לנפח שיעור ה'כזית', אם הוא כחצי מנפח שיעור 'כביצה', או כשליש ממנו. ולהלכה, לענין כזית של אכילת מצה ומרור, פסק השולחן ערוך שהנפח הוא כחצי ביצה.
ולדעת המשנה ברורה – במצוה דרבנן, כגון אכילת מרור בזמן הזה, ניתן להקל בדיעבד שהנפח הוא כשליש ביצה; ולחולה וזקן המתקשים באכילה, ניתן להקל לכתחילה אף במצוה דאורייתא, כגון אכילת מצה.
ונחלקו הפוסקים כיצד משערים את נפח הביצה – לפי ביצה עם קליפתה, או לפי ביצה קלופה; ולמעשה, בלאו הכי קשה לקבוע את מידת הקליפה, ולכן אף להסוברים שמשערים לפי ביצה ללא קליפה, צריך להוסיף 'משהו' על שיעור ביצה קלופה.
ויש שהורו למי שמתקשה באכילת המצה והמרור, שיכול להקל ולאכול שיעור כזית כפי גודל הזית הבינוני שבזמננו.
[סעיף א וס"ק א; ביאורים ומוספים דרשו, 2 ו־1]
האם נפח הביצה ההלכתי תואם לביצה שבזמננו?
יש מגדולי האחרונים שכתבו, כי נפח הביצה הבינונית בזמננו – כ־50 סמ"ק – הוא כחמישים אחוזים מנפחהּ בזמן חכמינו ז"ל, ולכן יש לשער את שיעור ה'כביצה' ההלכתי, בשתי ביצים בינוניות בנות זמננו, כלומר כ־100 סמ"ק.
ויש שחלקו על כך, ויש שכתב שמסתימת דברי השולחן ערוך והרמ"א נראה שסוברים כדעת החולקים.
ואף נפח ה'כזית' ההלכתי תלוי במחלוקת זו, שהרי משערים אותו על פי הביצה, כאמור לעיל; וכך גם נפח ה'רביעית' – שהוא פי אחד ומחצה מנפח הביצה.
ולמעשה, המשנה ברורה פסק שיש שבנוגע לדינים דאורייתא, יש להחמיר, ובנוגע לדינים דרבנן, ניתן להקל; והחזון איש פסק כדעה שהביצים התקטנו.
[משנ"ב תפו, א, ושעה"צ ה; ביאורים ומוספים דרשו, 6]
האם החללים שבעוגת 'טורט' מצטרפים לשיעור ה'כזית'?
את שיעורי ה'כביצה' וה'כזית' מודדים בגוף המאכל בלבד, ללא צירוף החללים שבו, כגון מרווח שבין עלה לעלה בירקות עלים. אולם, מאכל 'סְפוֹגִי', דהיינו שהמִרקם שלו הוא כעין ספוג, אין צורך למועכו לפני מדידתו, למרות שיש בו חללים קטנים.
ויש שהורו שאף במאכל ספוגי – חלל הנראה לעין, כגון הנקבים הגדולים הנוצרים לעיתים בככרות הלחם, אינו מצטרף לשיעור, ורק חרירי האוויר הקטנים שבמאכל, כגון אלו המצויים בלחם, או בעוגה בחושה (טורט), נחשבים כחלק מהשיעור.
ויש שהורה לענין שיעור 'כזית' לברכה אחרונה, כי מאחר ואין אנו יודעים מהו השיעור של חלל גדול שאינו מצטרף – יש להחמיר ולאכול עוד עד שיֵצא הספק מלבו.
[סעיף א, משנ"ב ג, ושעה"צ ז; ביאורים ומוספים דרשו, 11]