הרב צבי וינברג שליט"א
"וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת … וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו" (דברים י"ז, י"ח-י"ט)
כותרת עמוד ייחודית נתגלתה במהלך חפירות שנערכו בצמוד להר הבית בירושלים. הכותרת נתגלתה בתוך מפולת, שהתגלגלה ככל הנראה מראש הגבעה הסמוכה, אולי מהר הבית עצמו, או ממתחם העופל הסמוך שמשערים שבו ניצב ארמונו של שלמה[1].
חשיפת כותרת זו מתקופת ראשית המלוכה בישראל, גילתה כי עיצוב זה היה קיים בארץ ישראל מאות שנים, לפני שהגיע ליוון ולרומא.
בספרו 'ארכיאולוגיה תנכי"ת' (חלק ג') עומד הרה"ג זמין כהן שליט"א על דבר נפלא, שאם ניתן דעתנו היטב למראה הכותרת מצידה הקדמי והאחורי, נראה בבירור שההתעגלות בשולי האבן משני צדדיה אינה עיטור סתמי, אלא נועדה לעצב צורה של שני גלילי מגילה.
וליתר דיוק, הכותרת מעוצבת בצורת מגילה אחת פרושה, ששני גלילי יריעות משני צדדיה, בדומה למראה ספר תורה פתוח!
יש להניח בהסתברות רבה כי כותרות מסוג זה שימשו כותרות לעמודים בהיכלות המלך שלמה.
לאור זאת, הדעת נותנת כי שלמה המלך החכם באדם בכבודו ובעצמו, הוא שעיצב את כותרות מראה ספרי התורה בראש כל העמודים שבבנייני מלכותו, באופן שכל המביט בכותרות שניצבו בראש כל עמוד בהיכל שלמה, ראה לפניו מראה מרשים של ספרי תורה רבים פתוחים מתנשאים מעליו! זאת לכבוד ולתפארת התורה, העומדת בראש מעייניו של כל יהודי.
בנוסף לקשר האישי של כל יהודי עם ספר התורה, המהווה ספר הוראותיו של הבורא, כיצד לנהוג בכל מהלך ובכל מצב בחיים, מלך ישראל נצטווה בתורה להכפיף את עצמו עוד יותר לתורה, וליזום יוזמות שיזכירו לו היטב, כי על המלך היהודי להיות שונה ממלכים עריצים שונים, שמאז עלו לכס מלכותם התאכזרו לנתיניהם, בתחושה כי אין דיין מעליהם. עליו לזכור כי מלך בשר ודם הוא, הכפוף ככל אדם אחר להוראות הבורא בתורתו.
כפי שנתבארו פרטי מצוות ספר התורה של המלך (סנהדרין פ"ב מ"ד) "וכותב לו ספר תורה לשמו. יוצא למלחמה – מוציאה עמו. נכנס – הוא מכניסה עמו. יושב בדין – היא עמו. מיסב – היא כנגדו, שנאמר: 'וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו'".
העתק של כותרת זו נמצאת בצידה האחורי של מטבע 5 ₪
להערות והארות ולקבלת גליון קב ונקי המורחב – [email protected]