"כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה" (דברים כ"ד, ה')
כאשר סידר חופה וקידושין היה בהתרגשות רבה, ופעמים רבות בברכת האירוסין שתחת החופה היה קולו נשנק מדמעות. תלמיד שאלו פעם מה פשר ההתרגשות הגדולה, הרי כמעט בכל יום הוא מסדר קדושין?! ענה רבינו: ראשית, הלא בכל חתונה מקימים כאן בית חדש בישראל שמוקם על אדני התורה, ומה יותר מרגש מזה. אבל יש כאן הרבה יותר מזה, שהרי הנוסח של ברכת האירוסין הוא: "אשר אסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות לנו מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין", כל קדושת כלל ישראל מונחת בקשר של נישואין שהארוסות אסורות.
וכבר קודם מתן תורה כותב הרמב"ם (אישות פ"א ה"א): "אדם פוגע אשה בשוק ומכניסה לתוך ביתו", בלי שום הכנות והזמנות. כיון שניתנה תורה, נתחדשה הלכה שכלל ישראל צריך הכנות וקניינים. מתחילה קנין אירוסין ואחר כך קנין אישות, והלא זה סמל לכל קדושת כלל ישראל שלא משתמשים ולא נהנים מהעולם בלי הכנה לעשות כרצונו יתברך. בענין זה סיפר הרה"ג רבי משה קלירס, מותיקי קרית מטרסדוף ורב שכונת עמק רפאים בירושלים, שכאשר החל רבינו לכהן כמורה הוראה, הוא הביא אליו שאלה ממשפחת בעל תשובה שהחזיר בתשובה את בני משפחתו, ובאחת מהם נוצרה שאלה מורכבת הנוגעת לדיני המשפחה. רבינו פרס מיד את כל המראי מקומות בנידון, משורש העניינים ועד גדולי האחרונים כולל מראי מקומות נדירים והכרעות מגדולי האחרונים, ובכל זאת בקש מהרב קלירס לסור למעונו למחרת וללמוד הסוגיות יחד.
כשהגיע הרב קלירס בבוקר, אמר לו רבינו שכל הלילה לא עצם עין, איך שייך שיהודי יעשה עבירה כה חמורה??? חתנו, הג"ר שמעון רוזנגרטן, סיפר שלפני שניגשו לחופתו שאלו הגרח"פ: מהו הטעם שהמחותנים מובילים את החתן והכלה לחופה? החתן החדש נטה לומר שזה מטעם מלכות, שהרי על החתן נאמר 'חתן דומה למלך', אולם רבינו, במבט הגדלות שלו, ביאר שעניין זה בא לומר לחתן מיד בתחילת בנין ביתו ש'בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו'.
(עפ"י מגדלתו ומרוממתו)