מעשה שהיה בשלושת עמודי עולם, ה"ה הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, הגאון רבי יוסף שלו' אלישיב זצ"ל, ולהבח"ל הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א, מעשה אשר מעורר את חשקת וערגת הלב ללימוד התורה.
ומעשה שהיה כך היה:
בחור צעיר מישיבת לייקווד עסק בסוגיית מיתת סקילה, ובתוך לימודו עלתה ברעיוניו שאלה מעניינת: משנה שלימה היא בסנהדרין (פ"ו מ"ד), כי בית הסקילה היה גבוה שתי קומות. אך יש להסתפק האם גם שור הנסקל כך דינו, או שמא רק באדם אמרו כן.
הרצה הצורב את שאלתו לפני חכמים וגאונים מופלגים, אך כולם לא ידעו להשיב לו, והשאלה נותרה ללא מענה.
לימים הזדמן אותו רב שבפניו נשאלה השאלה, לבקר בארה"ק, והוא נכנס אל פוסק הדור הגאון האדיר רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, ושטח בפניו את שאלתו. הרהר הגר"ש וואזנר כמה רגעים ואמר: "בתלמוד בבלי לא נמצא מקור לזה". הרהר עוד כמה רגעים וחרץ בביטחה: "גם בתלמוד ירושלמי לא נמצא דבר כזה". ואז פרש את שני ידיו לצדדים ואמר: "איני יודע מה לענות לך".
יצא הרב מבית הרב וואזנר ושם פעמיו אל ביתו של הגאון האדיר רבי חיים קנייבסקי שליט"א, שמא הוא ידע תשובה לשאלתו. והנה המחזה הנורא והמבהיל חזר על עצמו. הגר"ח התעמק במחשבתו, ולאחר רגעים מספר אמר: "זה לא נמצא בבבלי", עברו רגעים מספר והקול נשמע: "וגם לא בירושלמי", אך לבסוף אמר שאפשר שיש להכריע את הספק מתוספתא פלונית.
ראה אותו רב את מראות האלוקים אשר נגלו לפניו, וגמר בלבו לעלות ירושלימה, ולשאול את פי פוסק הדור הגאון האדיר רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל.
ויהי כי הרצה את שאלתו בפני הגרי"ש, השיבו מיד: "שאלה זו לא נמצאת לא בבבלי ולא בירושלמי"… הנ"ל שכבר שמע מהגר"ח על התוספתא, ביקש להראות מציאה זו להגרי"ש, וניגש לארון הספרים כדי להוציא את הגמרא.
והנה, כאשר אך ראה הגרי"ש איזה כרך גמרא הוא מבקש להוציא, קרא לו ואמר: "בודאי כוונתך על תוספתא פלונית – משם אין ראיה לשאלתך!"…
מבהיל הדבר על הרעיון, שבדורנו אנו חיו עמנו ספרי תורה חיים, אשר בזכרונם אצורה ומונחת התורה כולה, כשהיא סדורה דבר דבור על אופניו בבהירות מופלאה כזו, וזאת כאמור מכח שקידתם והתמדתם העצומה בתורה הקדושה, בלא להפסיק מן הלימוד ולו רגע קט.
(בפקודיך אשיחה, חודש אייר)