דרשו
  • סיום הש"ס
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פיקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב אריה זילברשטיין
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • מאורות הדף היומי
    • דקה מתוקה בדף היומי
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • מידע לנבחן
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • מערכת אוטומטית לבדיקת ציוני המבחנים’
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • מוקדי שיעורי 'דף היומי בהלכה'
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”א
    • לוח דף היומי – לוח שנתי ללימוד להורדה ולהדפסה
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • מוקדי המבחנים
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • מבחן ודף תשובות לדוגמא
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
  • 0 פריטים₪0.00
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • סיפורי צדיקים
    • סיפורים קצרים
  • שאל את הרב
  • חנות המבצעים שלנו
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
האם מותר ללמד ילדים על עקדת יצחק?
"האם ייתכן שאני נותן לצדקה יותר מחומֶש וזה גורם לי בעיות?"
תובנות חדשות אחרי 16 ימי בידוד
"החלטתי לחיות!"
50 דולר שהפכו ל-30 אלף דולר...
פלאש 90
דף הבית מאמרים פרשת שבוע יום אחד פקעה סבלנותו של אותו איטלקי והחליט כי לא עוד… הוא ניגש לכושי הראשון שפגש חפן לידו חבילת שטרות כמעות קדימה ומסר בידו פתק עליו רשם את כתובת המכבסה והורה לו להעלותה באש כליל תקטר – לשרוף את החנות ואת כל אשר בה

יום אחד פקעה סבלנותו של אותו איטלקי והחליט כי לא עוד… הוא ניגש לכושי הראשון שפגש חפן לידו חבילת שטרות כמעות קדימה ומסר בידו פתק עליו רשם את כתובת המכבסה והורה לו להעלותה באש כליל תקטר – לשרוף את החנות ואת כל אשר בה

גאב"ד חרדים הרה"צ אשר אנשיל כ"ץ שליט"א בראי הפרשה
פלאש 90
י"ד חשון תשפ"א
הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו

ואת האנשים אשר פתח הבית הכו בסנוורים (יט יא).

איש חסיד היה ור' יעקב שמו, מהגר חוסר כל מגליציה שהגיע ל'גאלדינע מדינה' – ארץ הזהב של אמריקה, אי שם בראשית שנות התר"פ בכדי לנסות שם את מזלו, אולי תאיר לו פנים.
לימים פתח מכבסה בעיר מנהטן שאכלסה בימים ההם את הריכוז היהודי הגדול ביותר באמריקה. ואכן בסייתא דשמיא האירה לו ההצלחה פנים מסבירות, הביקוש היה גדול ועמהם תפחה פרנסתו. אך, הצלחתו לא סתרה את דעתו ולא סר מדרכי אבותיו ומלבושו החסידי כמלא נימה, דבר גדול כשלעצמו באותם הימים באמריקה ההיא.
חלפו מספר שנים, והנה ביום בהיר מגלה ר' יעקב לחרדתו כי מעבר לכביש מול חנותו הקים גוי איטלקי לא פחות ולא יותר אלא מכבסה… גדולה חדישה ורחבה פי כמה משלו, ומלבד זאת אף הוסיף בה שירותים חדשים– שלא היו קיימים אצלו. דבר שהעמידה בסכנה את מפעלו של ר' יעקב.
גוי מרושע זה בעל המכבסה המתחרה, ידוע היה לשימצה בקרב כל תושבי העיר, ככל אחיו האיטלקים שמפורסמים היו כאכזרים וכמסוכנים וכראשי כנופיות הפשע של האיזור כולו. על כן הוכפלה דאגתו של ר' יעקב, שמלבד המורא מקיפוח הפרנסה חשש אף על נפשו וחייו, כי הללו לא יבחלו בכלום בכדי להשיג את מטרתם.
ואכן מיום ליום התדלדלה ופחתה התנועה בחנותו של ר' יעקב, כאשר לקוחותיו רובם ככולם עוברים לצידו השני של הרחוב אל המכבסה החדישה והמשוכללת, כשר' יעקב רואה זאת בעיניים כלות ובוכיות.
והנה סובבה ההשגחה העליונה והגיע שם לארה"ב משולח מקערסטיר שבהונגריה – דבר נדיר בימים ההם. הלה שחיפש אכסניא מהודרת שבעליה מחמירים בקלה כבחמורה בחר להתארח אצל ר' יעקב. וכשאך שמע את צרת מארחו חיזקו בדברי אמונה והוסיף כי ללא ספק תועיל בעסק זה ברכת קדשו של הצדיק הקדוש רבי ישעיל'ה אב"ד עירו קרעסטיר, ובכוחו לסדר העניינים בכי טוב, אמטי להכי מוכן הוא – השד"ר – להיות שליח להולכה להזכיר אותו בפני רבי ישעי'לה בחזרתו לביתו, ובמהרה כל קרני רשעים אגדע…
חזקה על שליח שעושה שליחותו, וכך הוי. מיד בשובו אל עירו נכנס אל הקודש פנימה ותינה בפני הרה"ק רבי ישעי'לה את צרתו של ר' יעקב שמטה לחמו נשבר. רבי ישעי'לה העריף על ר' יעקב ברכות לרוב, ואף טרח למענו וכתב לו קמיע מיוחדת אותו ביקש מהשד"ר שימסור לידיו של ר' יעקב בנסיעתו הבאה.
עברה תקופה קצרה והשליח נסע שוב לאמריקה. בחרדת קודש קיים שליחותו ומסר לר' יעקב את הקמיע שנכתבה עבורו ע"י ר' ישעי'לה בצירוף הברכות המרובות שבירכו הרבי. שמחתו של ר' יעקב שהושבתה מזה זמן רב התעוררה שוב וגדלה לשמי רום, הוא הרגיש שהנה בוודאי ישועתו קרובה.
בינתיים גברה שנאתו של האיטלקי המתחרה שלא ידעה גבולות. בהידור רב קיים את ה'הלכה בידוע שעשיו שונא ליעקב' ולכן השקיע ראשו ורובו להצר דרכיו וצעדיו עוד ועוד וחרש בליבו רק רע כל היום. יום אחד פקעה סבלנותו של אותו גוי רשע והחליט כי לא יותר, הוא ניגש לכושי ראשון – גבר אלים שפגש עלי דרך, חפן לידו חבילת שטרות כמעות קדימה ומסר בידו פתק עליה רשם את כתובת המכבסה והורה לו להעלותה באש כליל תקטר – לשרוף את החנות ואת כל אשר בה. ולכשיבצע זממו ושליחותו יקבל השאר. הלה שכמובן שש ושמח על המציאה להיות חוטא ונשכר – להזיד ולהרשיע גם לשרוף ועוד גם לקבל עבורו כמה דולרים, תיכנן את צעדיו ללילה הבא.

באישון ליל פסע הכושי הגברתן מעדנות כשבידו האחת ה'מראה מקום' ובידו השנית חומרי בעירה לרוב. הוא הגיעה לשכונה המבוקשת והחל תר אחר הכתובת המופיעה ע"ג הכתב. הסתובב מהכא להתם ומהתם להכא פישפש מישש וחיפש אך לא מצא, אין בכל האזור רמז לא לכתובת המצורפת ולא למכבסה המבוקשת. משראה כי כלתה אליו השעה עזב בלית ברירה את המקום והחליט לנסות שוב למחרת.
בצהרי יום המחרת הלך 'לתומו' ברחובות השכונה וחיפש לאור השמש את הכתובת. גם כאן נחל אכזבה כואבת והוא לא מצא אפי' לא זכר לדבר. בלית ברירה העמיד פני תם ושאל לאחד מהולכי הרגל היכן יש מכבסה, הלה שגם לא חיבב יהודים החווה לאלתר אל כיוונו של בית מסחרו החדש של האיטלקי. הכושי צעד לכיוונו שמח וטוב לב, בחן את המבנה מכל צדדיו לבל יצטרך לחפשו שוב באפילת הלילה.

ויהי בחצי הלילה, בלב בוטח יצא הלה מצויד כדבעי בכל המצרכים הנדרשים וצעד לכיוונו של החנות אותה ראה ביום, והנה היא לקראתו. בקלילות הוציא את חומרי הבעירה עשה מה שעשה ולא עברו דקות ספורות עד שעלו הלהבות ודמו לכבשן האש באור כשדים, תוך דקות ספורות בער מפעלו של האיטלקי כולו ויהי המקום למאכולת אש. כשבטוח היה כי סיים את מלאכתו פנה לחמוק מזווית הרחוב אך לביש מזלו הגיח בדיוק אז שוטר למולו וכשהבין את המתרחש אזקו באזיקים והביאו לתחנת המשטרה.
החקירה נוהלה ביעילות רבה ומהר מאוד נשבר הכושי וסיפר שזה לא הוא אלא האיטלקי שדחף לידו חופן שטרות בכדי להצית את המכבסה (אך הלא נכונה…). עוד באותו לילה מצא גם האיטלקי את עצמו תחת מנעול ובריח בבית האסירים, עד למשפטו שם הודה הלה את המיוחס לו, ולא זו בלבד שמצאו השניים את עצמם שנים ארוכות תחת סורג ובריח, אלא אף המכבסה הייתה לערימת אפר דק עד עפר לא נותר מאומה, מה שכמובן החזיר את כל הלקוחות לחנותו של ר' יעקב, ולר' יעקב הייתה אורה ושמחה.

גם לאחר המעשה שמר ר' יעקב על הקמיע ולא העיז לפתוחו. ביום ג' אייר ה' תרפ"ה רפו עמודי עולם בפטירתו של הרה"ק ר' ישעיה ב"ר משה מקערסטיר זי"ע, בתום ימי האבל העז ר' יעקב לפתוח את הקמיע שכתב הצדיק עבורו, כשפתחו הסתנוור כשמצא גוויל ועליו פסוק אחד הכתוב בפרשתן:
'ואת האנשים אשר פתח הבית הכו בסנוורים מקטן ועד גדול וילאו למצוא הפתח'.
ויהי לפלא. הגוי הכושי לא רק שהוכה בסנוורים והשמיד את חנותו של משלחו בעצמו אלא אף הספיק להכניס אותם בעצמם לבית האסורים. וכאשר זמם לעשות – עשה לו לעצמו, ביקש להשמיד ונשמד מהרה, ואויב בעצמו ניתן תחת נפשו.

כל פעולת האדם – לעצמו.
מעבר למוסר השכל העיקרי בגנות ובעונש של משיג גבול, אף ללמדנו בא את הפתגם המפורסם והידוע 'כל מה שהאדם עושה – לעצמו הוא עושה'. ומקורו בתרגום אונקלס עה"פ (דברים לב ה) שיחת לו לא בניו מומם, וכן הוא ברש"י שם. וכדברי רש"י עוד עה"פ (שמות יח יא) כי בדבר אשר זדו עליהם. בקדירה שבישלו – בה נתבשלו.

הוא זה שאחז"ל 'בדרך שאדם רוצה לילך מולכין אותו', הן לטוב והן למוטב. וכאשר האדם רוצה לעשות חלילה רע – מסייעין בידו, ומוליכין אותו לעשות הרע – אך לעצמו ! וביאור הדברים. כיוון שהכל לפי בחירה, לכן אין הקב"ה מבטל בחירתו, אלא נותן לו לעשות את זדונו לו לעצמו. כפי שמצינו אצל פרעה הרשע שרדף לתוך הים להזיק ושם היה קבורתו ומפלתו. כך בהמן עשה לו עץ ונתלה בעצמו עליו – ופור המן נהפך לפורנו. כך מסית ה' את מחשבת הרע אשר חשב להזיד ולהרשיע עליו בעצמו.

ודבר זה יש לרמזו בהא שאמרו חז"ל (ב"ק כז:) היכי דאיכא פסידא כו"ע לא פליגי דעביד איניש דינא לנפשיה. י"ל דהכי קאמר היכי דאיכא פסידא היינו שרוצה לעשות חלילה הפסד לאחר, כו"ע לא פליגי דעביד האדם אותו דין לעצמו ממש.

בתולדות יעקב יוסף (סוף דברים מאמרי 'שמעתי ממורי') מביא משל נורא בעניין זה ששמע בעצמו מפי הבעש"ט הקדוש:
היו היה מלך שנהג מדי פעם לצאת מארמונו להסתובב בעיר לראות את שלום הנתונים כך גם להסתובב בין העניים להעניק ולתת להם מתנת ידו מטבעות מספר כדי חיותם. בין אותם העניים היה עני אחד שבמקום להודות ולהוקיר את המלך היה עונה ומשיב תמיד למלך 'כל מה שאדם עושה בין טוב ובין רע הכל עושה לעצמו' וחרה למלך על שאינו מחזיק לו טובה אלא משיב לו כך ללא שום הכרת הטוב והודאה. באחד מביקוריו גמר המלך אומר ללמדו לקח עבור כפיות טובתו וציווה למשרתים להכין תרנגול מפוטם ולצלותו כדבעי אך להרעילו בסם המוות, ונתן המלך לאותו עני את התרנגול. גם הפעם השיב למלך 'כל מה שאדם עושה בין טוב ובין רע הכל עושה לעצמו', המלך בשמוע את דברו צחק בקרבו לאמר עוד מעט ויראה מי עשה עבור מי. העני לקח בשמחה את התרנגול לביתו שהיה בקצה העיר סמוך ליער והצניעו לאוכלו בבוא העת.

והנה כעבור זמן קצר נשמעו נקישות על פתח בקתת העני, שם עמד בן המלך ומשרתיו כשהוא עייף ויגע מצידת חיות ביער הסמוך וביקש מהעני להחיותו נפש כי רעב הוא מאוד. וויתר העני על העוף אותו כה חשק והוציאו עבור בן המלך להחיותו. ונתנו לבן המלך לאכול, כשאך רצה לאכול אמרו לו משרתיו כי יש לבדוק תחילה אם מאכל מתוקן הוא, כשגילו כי סם המוות בתוכו הביאו בפני המלך את אותו עני לחרוץ משפטו כי אחת דתו להמית, אך העני צעק למלך הלוא ממך הוא ומידך נתנו לך, ואז הודה המלך לומר צדקת ממני ואכן 'כל מה שאדם עושה בין טוב ובין רע הכל עושה לעצמו' ופוטרו לשלום.
ומסיים התולדות. ומיניה ילמוד האדם 'המוסר היוצא מזה'.

לו רק ישים האדם אל לבו הדבר הזה, אזי ישתנה אצלו כל ה'בין אדם לחבירו', וירדוף אחר חבירו לברכו בכל מילי דמיטב מעומק ליבו ונפשו.

תורה משפט אחת לכם
ומודעה רבה לאורייתא. שלא רק בעניינים שבין אדם לחבירו הדברים אמורים, אלא בראש ובראשונה בדברים של בין אדם למקום, שבעת שמקיים האדם את ה'עשה טוב' ששומר ומקיים את התורה והמצוות כדבעי, גורם בהם טובה וברכה על עצמו, וחלילה להיפך אם לא נזהר 'בסור מרע' כי אז גורם רעה לעצמו, וכמעמד הברכה והקללה בהר גריזים ובהר עיבל (דברים כו יא).

וזה לשון הרמב"ם (מדע פ"ה ה"ד) נמצא זה החוטא הפסיד על עצמו, ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על מה שעשה לנפשו וגמל לה רעה. הוא שכתוב (איכה ג לט) מה יתאונן אדם חי, גבר על חטאיו, ע"כ.

ומידה טובה מרובה – המטיב כביכול עם הבריות או עם הקב"ה בקיום מצוות במסירות, נהפך הטובה אליו וזוכה לשפע רב. וכדברי הרמ"ק בתומר דבורה (הי"ב אשר נשבעת לאבותינו) וז"ל: כמו שיהיה האדם מתנהג למטה כך יזכה לפתוח לו מידה עליונה מלמעלה, ממש כפי מה שיתנהג כך משפיע מלמעלה, ע"כ. וכן פירש הבעש"ט הק' הפסוק 'ה' צלך' – ה' הוא כביכול צילו של האדם כשם שצל האדם משתנה לפי תנועתו כך הנגת הבורא עם האדם תלויה בהתנהגותו עם מיטב עם הבריות מיטיב עמו ה'.

וכמעשה שהיה:
באחת הפעמים בעת ששב הרב מפוניבז' הרה"ג יוסף שלמה כהנמן זצ"ל מחוץ לארץ לאחר מסע גיוס כספים לישיבתו הרמה, נעמד על בימת ההיכל והחל למסור דברי חיזוק לבחורים. תוך כדי שיחתו הוציא מכיסו צ'ק הראה אותו לבחורים ואמר להם בואו ואגלה לכם סודו של צ'ק זה שקיבלתי עתה בעת נסיעתי לחו"ל.
הסתובבתי בפראנקפורט כתתי את רגלי בין נדיבי העם לצורך הישיבה, אך גם ס"ת שבהיכל צריך מזל ורובם ככולם השיבי את פני ריקם, ואני אנא אני בא… גם בביהמ"ד נחלתי אכזבה דומה עד שריחם עלי ראש הקהל דשם ואמר לי 'אין זה כבוד התורה שהרב יכתת רגלו בצורה משפילה שכזו, לכן אזמין לכ"ת פגישה אצל אחד מעשירי הקהילה למען ירים לו תרומתו הרמה' ומהלכה למעשה הלך הלה והזמין שעת ביקור אצל אחד העשירים הגדולים. העשיר שחפץ היה להנות בממונו את הישיבה תכנן לצאת מן העיר למחרת ברכבת בשעה שמונה בבוקר, לכן ביקש שיועיל הרב בטובו לפוגשו בתחנת הרכבת ברבע לשמונה ויתן בס"ד לטובת הישיבה. והסכמתי.

אך, למחרת בבוקר, מספר הפוניביזער רב, התעוררתי באיחור כלשהו ועשיתי חשבון כי אם אלך להתפלל בציבור לא אספיק להגיע בשעה המיועדת לתחנת הרכבת. ולכן חשבתי לעצמי אולי למען טובת הכלל לצורכי רבים ולימוד התורה מוטב שאתפלל הפעם ביחידות, ובכך אספיק להגיע שם בזמן.
אך מיד אמרתי לעצמי הרי עוד לא נולד האדם שהפסיד משמוע בקול ה' וכמאחז"ל (דברים רבה ד ה) 'אין אדם שומע לי ומפסיד' א"כ לא שייך שאפסיד אם אתפלל בציבור, אלך לביהמ"ד ויהי מה. וכך עשיתי !
משסיימתי להתפלל בציבור היה כבר השעה שמונה וחצי ולא היה כבר שום הגיון ללכת לתחנת הרכבת, אך הלוא אמרתי לליבי 'אין אדם שומע לי ומפסיד' א"כ הרי זה מחובת ההשתדלות אלך בכל זאת, הלכתי והגעתי שם בשעה שמונה וארבעים, כשעה לאחר השעה היעודה, ונעמדתי שם.
לא עוברים דקות ספורות והנה העשיר בכבודו ובעצמו מגיע במרוצה מתנשף כולו והחל מתנצל בפני שאמחול לו על האיחור כיוון שהוא [כמוני] התעורר באיחור רב ולכן הגיע רק עתה לתפוס את הרכבת של השעה תשע. ותוך כדי דיבור כמתנצל הוציא צ'ק מכיסו ורשם סכום כפול ומכופל ממה שהיה בדעתו לתת, כפיצוי לאיחור. והרי הוא לפניכם – הצ'ק – מספיק הוא לכל הישיבה וכוללי האברכים גם יחד לחצי שנה לפחות… אין אדם שומע לי ומפסיד !
והוסיף הרב לומר, אדרבה, לו הייתי מורה היתר לעצמי ומתפלל ביחידות והייתי מגיע בזמן כי אז אין ספק שלא היה עולה בדעתי להמתין אלא הייתי הולך משם במחשבה כי וודאי נסע הלה ועלה על הרכבת כשלא הבחנתי. והייתי חוזר ריקם.
הוא זה שאמרנו שע"י 'עשה טוב' בין אדם למקום גורם האדם טוב לעצמו. וזהו שאמר המלך החכם (קהלת ח ה) 'שומר מצווה לא ידע דבר רע'.

כמה יפה מליצתן של הני צינתרא דדהבא מקורם מקור חיי"ם ה"ה הרה"ק מרן הבאר מים חיים והגה"ק רבי חיים מוואלאז'ין זי"ע על דברי המשנה 'שאין אתה יודע מתן שכרן של מצוות' היינו שהאדם אינו יודע כמה יש לו להודות לה' על זה שאנו זוכים לעשות מצוות כי תוצאותיהן תוצאות חיים שגורם בעשייתן טוב על עצמו.

(מתוך שיחת גאב"ד חרדים לפרשתן)

וירא כץ

אולי גם יעניין אותך

"הוא החליט שאם הידע שלו בחוק הישראלי כל כך נרחב ועמוק, עליו להכיר את החוק היהודי!"
אלפים התכנסו במוצאי שבת בוועידה העולמית של 'דרשו' בקונטיקט, ארה"ב
אוגדן עלוני השבת | פרשת ויחי תשע"ח |...
אמרתי לרבנו: זה נראה ממש חסידישע ווארט?
בזכות מצוות כיבוד אב ואם - לא נצטרך להיטלטל...
סיפורו המיוחד של ז'אן קלוד, האיש שכל יהדותו המאוחרת הסתכמה בטלית אחת
האם מותר ללמד ילדים על עקדת יצחק?
"האם ייתכן שאני נותן לצדקה יותר מחומֶש וזה גורם לי בעיות?"
תובנות חדשות אחרי 16 ימי בידוד
"החלטתי לחיות!"
50 דולר שהפכו ל-30 אלף דולר...
האם מותר ללמד ילדים על עקדת יצחק?
"האם ייתכן שאני נותן לצדקה יותר מחומֶש וזה גורם לי בעיות?"
תובנות חדשות אחרי 16 ימי בידוד
"החלטתי לחיות!"
50 דולר שהפכו ל-30 אלף דולר...

כתבו לנו תגובה, מבטיחים לקרוא ולהגיב לכם חזרה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו
החדשים באתר
בא

גיליון לקראת שבת להורדה - פרשת בא

32 עמודים עם סיפורים מרתקים מגדולי ישראל

וידאו שחייבים לראות

האדמו"ר מגור בביקור אצל הרבי מסקולען

וידאו שחייבים לראות

שמחת בית בעלזא סעודת החתונה תשע''ח

וידאו שחייבים לראות

האדמו''ר מנדבורנא זצוק''ל בפגישה עם הרב יהודא זאב ליבוביץ זצוק''ל

כמה קבלת במבחן?
פרשת השבוע
פרשת בראשית
פרשת בראשית
פרשת נח
פרשת לך לך
פרשת וירא
פרשת חיי שרה
פרשת תולדות
פרשת ויצא
פרשת וישלח
פרשת וישב
פרשת מקץ
פרשת ויגש
פרשת ויחי
פרשת שמות

פרשת שמות
פרשת וארא
פרשת בא
פרשת בשלח
פרשת יתרו
פרשת משפטים
פרשת תרומה
פרשת תצוה
פרשת כי תשא
פרשת ויקהל
פרשת פקודי

פרשת ויקרא

פרשת ויקרא
פרשת צו
פרשת שמיני
פרשת תזריע
פרשת מצורע
פרשת אחרי מות
פרשת קדושים
פרשת אמור
פרשת בהר
פרשת בחוקותי

פרשת במדבר

פרשת במדבר
פרשת נשא
פרשת בהעלותך
פרשת שלח
פרשת קרח
פרשת חוקת
פרשת בלק
פרשת פנחס
פרשת מטות
פרשת מסעי

פרשת דברים

פרשת דברים
פרשת ואתחנן
פרשת עקב
פרשת ראה
פרשת שופטים
פרשת כי תצא
פרשת כי תבוא
פרשת ניצבים
פרשת וילך
פרשת האזינו
פרשת וזאת הברכה

קו השיעורים של 'דרשו'
כל שירי דרשו להאזנה
מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
צפו: בחצרות החסידים
1/621
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • שומעים ‘דרשו’
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”א
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 43064
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר