דרשו
  • סיום הש"ס
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פיקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב אריה זילברשטיין
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • מידע לנבחן
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
  • 0 פריטים₪0.00
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • סיפורי צדיקים
    • סיפורים קצרים
  • שאל את הרב
  • חנות המבצעים שלנו
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
"אני קָרָאִי", אמר האיש למרן שליט"א
"הרוצה שיתקבלו בקשותיו, יתפלל עליהן בראש חודש אדר"
"אל תשאלו מה גילה לי ילד בן 10, רגע לפני שחתמתי חוזה"
הופיע! לקראת שבת פרשת תצוה - פורים
"הגעתי למסקנה כי זה הדבר הנכון לעשות!"
צפו: ציור הסנה באבני הר סיני
מתי צריך לשנות את השם?
יום עמוס עבר עליך. נשארה לך טיפת סבלנות למשפחה?
''העולם עם ר' דוד והעולם בלא ר' דוד זהו עולם אחר''
כיצד לובסטרים גדלים?
דף הבית מאמרים פרשת שבוע וישב "זכינו לחזות בפני המלאך מרן ראש הישיבה זצוק"ל ברגעים רבים, אבל את פניו הלוהטות משמחה ברגעי ההוד כאשר הובא לידו ספר חדש מחידושי תורתו, אי אפשר לשכוח. פניו האירו כפני חמה, וחיוך של אושר נשפך על שפתיו, הוא אחז בספר בהתרגשות והפך דף אחרי דף, כאילו היה זה תינוק חדש שזה עתה בא לעולם"

"זכינו לחזות בפני המלאך מרן ראש הישיבה זצוק"ל ברגעים רבים, אבל את פניו הלוהטות משמחה ברגעי ההוד כאשר הובא לידו ספר חדש מחידושי תורתו, אי אפשר לשכוח. פניו האירו כפני חמה, וחיוך של אושר נשפך על שפתיו, הוא אחז בספר בהתרגשות והפך דף אחרי דף, כאילו היה זה תינוק חדש שזה עתה בא לעולם"

דברי תורתם וסיפורים על גדולי עולם שיום פטירתם חל השבוע | משנתם לעילוי נשמתם
כ"א כסלו תשפ"א
הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו

הרב ישראל ליוש

ביום כ"ד בכסליו חל יום היא"צ של מרן הגאון הגדול רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ"ל ראש ישיבות 'ארחות תורה' ובעל ה'אילת השחר'.
רבי אהרן לייב נולד בשנת תרע"ה להוריו הר"ר נח צבי ומרת גיטל, שהתגוררו בשכונת לרב העיר 'בריסק' הגאון רבי יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק זצ"ל.

חבריו ל'תלמוד תורה' העידו כי כבר בצעירותו כונה כ'עילוי מבריסק', ובהיותו אך כבן שתים עשרה התקבל לישיבת 'תורת חסד', והתקרב מאוד לראש הישיבה הגאון רבי משה סוקולבסקי זצ"ל, בעל ה'אמרי משה'.
היה מקורב מאוד לדיין העיר הגאון רבי שמחה זיסל ריגר זצ"ל, לרב מבריסק זי"ע ולבניו הגאונים: רבי יוסף דב זצ"ל ולהבחל"ח רבי משולם דוד שליט"א.

בשנת תרצ"ז עזב את 'בריסק' מאימת הגיוס לצבא הפולני, ועבר ל'שווייץ' כתלמיד ישיבת 'עץ חיים' במונטרה, מצויד במכתבי המלצה מהגרי"ז סולובייציק זצ"ל ומהגאון רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל, יחד עם ידידו הגאון רבי משה סולובייציק זצ"ל, נכד הגר"ח זי"ע.
בשנת תש"ד נשא לאשה את מרת תמר למשפחת קורנפלד, בחתונה צנועה עפ"י בקשתו, כיון שמימון החתונה היה מכספי צדקה.
בשנת תש"ה עלה לארץ ישראל, בתחילה התיישב בפתח תקווה, ולמד חברותא עם הגאון רבי חיים שאול קרליץ זצ"ל בבית המדרש לתורת ארץ ישראל. לאחמ"כ נתמנה, עפ"י הוראת מרן ה'חזון איש' זי"ע, לראש ישיבת 'חפץ חיים' בכפר סבא.

בשנת תשט"ו מונה על ידי הרב מפוניבז', הגאון רבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל לראש הישיבה לצעירים, ובשנת תשכ"ה מונה במקביל לראש הכולל.

בשנת תשל"ח הקים את ישיבת 'גאון יעקב', ובשנת תשנ"ח ייסד את ישיבת 'ארחות תורה', ובשנת תשע"ד יזם את הקמת ישיבת 'תורה בתפארתה'.

בעשרות השנים האחרונות נשא על שכמו את משא עולם התורה, הן בהקמת רשתות כוללים לאברכים והן בהנהגת והכוונת עניני הציבור, בשבתו על כס נשיאות 'מועצת גדולי התורה'.

תורתו מודפסת בעשרות ספרי 'אילת השחר' על הש"ס ועל התורה, וספרי 'ימלא פי תהילתך' על עניני מחשבה ומוסר.
נטמן בבית החיים בבני ברק, ועפ"י צוואתו לא נכתב על מצבתו כי אם שמו, שם אביו ותאריך הפטירה, ללא כל תארים נוספים.

 

וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן (לז א)

רש"י בפרשת שמות (ב טו) מבאר ש'וישב יעקב' היינו שנתעכב שם. ותמה הגאון רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ"ל שהרי לשון 'עיכוב' שייך במי שדעתו להתעכב במקום זמן קצר, ולהמשיך למקום אחר, אבל יעקב הרי היה בדעתו להשתקע שם בקביעות, וא"כ למה כתוב 'וישב' שהוא לשון 'התעכבות'.
אלא, מבאר הרב שטיינמן, כל שהותם של הצדיקים בעולם הזה אינו אלא 'עיכוב', כי הרי כאן הם בפרוזדור בדרכם לעולם הבא. בעולם הזה הם מרגישים כאורחים, לעומת העולם הבא, עולם הנצח.

***

כמה נאים הדברים למי שאמרם. רבי אהרן לייב ההביל העולם הזה ותאוותיו בכל ליבו, יעידו ע"כ קירות ביתו והרהיטים שנבנו מקרשים ומארגזים שנמצאו ברחוב… אין מילה בסולם ה'פשטות' שיכולה לתאר זאת.
לא פעם הציעו לו לסייד את קירות ביתו, הוא סירב ואמר: "מה זה יוסיף לי לעולם הבא…?"
פעם סיפרו לו שאישיות חשובה בממשלה השתומם מביתו העלוב, אחר שביקר אצלו, אמר: "זה עלוב…? אם יגידו לי שיש לי כזו דירה בגן עדן, ארקוד משמחה…" וחזר ע"ז כמה פעמים.

פעם רצה לעשות טובה עם סייד שדר בשכנותם, וקראו לו שיסייד את ההול. אח"כ פרצה אש ממנורת הנפט והקיר התלכלך מהפיח, אמר רבי אהרן לייב שזה קרה בגלל שצבעו את הקיר…

נכדו הגר"ג הוניגסברג שליט"א מספר בספרו 'צדיק כתמר יפרח': בבית רבי אהרן לייב, היו מתייחסים לכל נושא ה'אכילה' כמו שאר צרכי הגוף ההכרחיים. מעולם ענין ה'אכילה' לא היה נושא בבית, עד כדי כך שבנו הגאון רבי שרגא שליט"א מספר שאחר נישואיו הזמינה אותו חמותו אחר תפילת שחרית בשבת, שיעלה לביתה לשמוע קידוש ולאכול קוגל, והדבר היה נראה לו מוזר, ולא הבין איך יתכן שקוראים לו לאכול קוגל…?

וכשחזר רבי אהרן לייב מהישיבה, ומאיזה סיבה שהיא לא היה מוכן האוכל על השולחן, לא שאל מאומה בענין זה והתיישב תיכף ללמוד.
הרבנית ע"ה אמרה, ואף רבי אהרן לייב התבטא פעם כך, שיותר קל לו לצום מלאכול…!

מאכלו הדל שכבר אכל, היה פשוט ביותר, והקפיד מאוד שלא ימתיקו אותו בדבש או בסוכר, וכמה פעמים התבטא שיש עניני חיבוט הקבר ממי שהיה לו תאוות אכילה, אבל כשאוכלים מאכל שאין בו הנאה, נפטרים מזה…
וכשאחד מנכדיו שסעד עמו פעם בליל שבת, ניסה לשכנעו שיאכל עוד, לבריאותו, אמר: "מה אתה רוצה שיהיה לתולעים מה לאכול…?!"

ה'עולם הבא' היה תמיד לנגד עיניו, פעם אמרה לו הרבנית ע"ה שרוצה להוסיף במטבח חתיכת שיש, אמר לה: "תדעי לך! כל דבר שתעשי פה בעולם הזה, זה יוריד לנו מהעולם הבא…"

פעם כשישב בסעודת שבת במקומו, מול ארון הספרים, הרים את ידיו ואמר: "מה יהיה שם בעולם האמת…? הנה יש לי כמה שסי"ם, רמב"ם, טור ושו"ע, מה נענה להם ע"כ שביישנו אותם ולא למדנו בהם כדבעי…?"

♦♦♦

"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף"… (לז ב)

הפשתני הזה, נכנסו גמליו טעונים פשתן. הפחמי תמה: 'אנה יכנס כל הפשתן הזה?' היה פיקח אחד משיב לו: 'ניצוץ אחד יוצא ממפוח שלך ששורף את כולו'. כך יעקב, ראה כל האלופים הכתובים למעלה, תמה ואמר: 'מי יכול לכבוש את כולן? מה כתיב למטה: 'אלה תולדות יעקב יוסף', וכתיב: 'והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש', ניצוץ יוצא מיוסף שמכלה ושורף את כולם. [רש"י ישן]

המשל טעון בירור, שואל הגאון רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ"ל, וכי איזו פקחות זו לשרוף את הפשתן, וכי כך פותרים בעיית אכסון? זו הרי לא עצה שפותרת את בעיית הפחמי: 'היכן יכנס כל הפשתן?' כי עפ"י הצעת ה'פקח', הפשתן נשרף ואינו נכנס למקום כל שהוא.

אלא מבאר הרב שטיינמן את המשל: הפחמי והפשתני היו שכנים. לפתע רואה הפחמי שהפשתני בא עם גמלים טעונים פשתן רב, חשש עולה בליבו, הרי בבית המלאכה של הפשתני אין מקום לפשתן כה רב, הוא עלול להיכנס בגבולו ולהרוס את בית המלאכה שלו. מרגיע אותו הפקח: אל לך לחשוש, המפוח שבבית המלאכה שלך מוציא ניצוצות, וניצוץ אחד קטן עלול לשרוף את כל הפשתן הזה, אם כן, הפשתני מעצמו יזהר שלא להיכנס בגבולך…

הנמשל ברור: כשראה יעקב את אלופי עשיו למיניהם, עלה חשש בליבו: כיצד אתמודד עם 'סטרא אחרא' חמורה מעין אלופי עשיו? מרגיעה אותו התורה: אלה תולדות יעקב יוסף… בית יעקב לאש ובית יוסף להבה, הקדושה שבך אש הלהבה שיוצאת ממנה, בכוחה לשרוף את כל היצה"ר של עשיו, כפשתן בפני ניצוץ, אל דאגה, התקדש בקדושתך והסטרא אחרא תחשוש מפניך ולא תיכנס לרשותך. [וכ"ה בשפת אמת].

♦♦♦

"וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל"

הנה עיקר הנס בחנוכה היה הניצחון במלחמה, רבים ביד מעטים וגיבורים ביד חלשים, וכן פך השמן שנמצא חתום בחותמו של כהן גדול והספיק לשמונה ימים. ויש לעיין מדוע, אם כן, נקרא החג ע"ש חנוכת המזבח, שכשחזרו החשמונאים לבית המקדש, היה עליהם לחנוך מחדש את המזבח, אחר שמלכי העכו"ם הקטירו עליו עבודה זרה, הם גנזו את האבנים של המזבח הישן ובנו מזבח חדש.
וביותר, שהרי מצינו חנוכת הבית, כשבונים בית חדש מחילתו ועוד סופו, אבל כשמתקנים פרטים שנתקלקלו, לא מצינו שחגגו חנוכה, ובכל זאת בחג החנוכה, מציינים בשם החג את חניכת המזבח בלבד.

אלא, יישב רבי אהרן לייב, זה בא ללמדנו שברוחניות כאשר יש קלקול קטן או ירידה מועטת, צריך לבנות הכל מחדש. תיקון הקלקול והעליה מהירידה, הם בתנאי שלא ישאר מהם זכר ושארית. אמנם שבע יפול צדיק וקם, אבל הקימה היא רק באופן שהוא כאדם חדש, כחנוכת בית חדש מתחילתו ועוד סופו.

♦♦♦

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד":

זך: בלי שמרים, כמו ששנינו במנחות, מגרגרו בראש הזית וכו': כתית: הזיתים היה כותש במכתשת ואינו טוחנן בריחים, כדי שלא יהא בו שמרים, ואחר שהוציא טפה ראשונה, מכניסן לריחים וטוחנן, והשמן השני פסול למנורה וכשר למנחות, שנאמר כתית למאור, ולא כתית למנחות: [רש"י]

מוסר השכל גדול למד רבי אהרן לייב מדין זה ששמן שאינו כשר למנורה כשר למנחות, כי לכאורה מאי שנא אכילת מזבח מאכילת מנורה, מדוע לאכילת מזבח אפשר להקל בשמן עם שמרים, שאינו זך?

ויש לבאר שהאור טבעו להשפיע לאחרים, שהרי הוא מאיר למרחוק, לכל מקום שהוא נראה, אם מעט ואם הרבה, לכן ההשפעות נקראו 'אורות', משא"כ אכילה משפיעה רק על האוכל בלבד, לכן הקפידו במנורה שהיא מאירה ומשפיעה לאחרים שעליה להאיר משמן זך ונקי, כי בדבר שאינו נוגע רק לעצמו, צריך לנהוג במשנה אחריות וזהירות, ובנקיות מזוקקת שבעתיים.
ומזה יש ללמוד לכל אדם, שהרי בהליכותיו והנהגותיו משפיע הוא לכל סביבתו, ואף מושפע מסביבתו, אם כן, שומה עלינו לזכך הנהגתנו שתהיה זכה וטהורה, ללא שמרים, סטיות וקלקולים, כי כל אחר הרי הוא כמנורה המשפיעה לזולתו.

***

סדרת ספריו על התורה ועל הש"ס, במוסר ובמחשבה, מלבד עדותם על גאונותו העצומה בכל חלקי התורה, היו הם עבורו זיכוי הרבים והרבצת תורה, על ידם הוא השפיע תורה לכל דורש וזיכה את הלומדים בתורתו המופלאת.

זכה אבי מורי שליט"א, ואני נטפלתי עמו לעושי מצווה, לסדר את ספרי רבי אהרן לייב זצ"ל ולהביאם לדפוס.
קשה לתאר במילים, ושבעתיים בכתב, רגשות קודש עזים, ברגעים כה נעלים של הבאת ספר חדש אל הקודש פנימה, אך לתועלת הרבים ובזכותם, לא נרפה ידינו וננסה בכל זאת לכתוב מה שעולה בזיכרון…

זכינו לחזות בפני המלאך מרן ראש הישיבה זצוק"ל ברגעים רבים, בשיחות על עניינים פרטיים, בשיחות התייעצות על עניני הכלל, במבחני תלמידים, בכינוסי ענק ובאירועים שונים, אבל את פניו הלוהטות משמחה ברגעי ההוד כאשר הובא לידו ספר חדש מחידושי תורתו, אי אפשר לשכוח.

פניו האירו כפני חמה, וחיוך של אושר נשפך על שפתיו, הוא אחז בספר בהתרגשות והפך דף אחרי דף, כאילו היה זה תינוק חדש שזה עתה בא לעולם.

'שמחה' היא רגש שקשה לתארו במילים, אבל השמחה הזו – גם בעיני בשר גשמיות כשלנו – נראתה כשמחה של קדושה, שמחה כי הנה תורתו מופצת ברבים והוא זוכה להגדיל תורה ולהאדירה.באחת ההזדמנויות אמר אאמו"ר לראש הישיבה שהזיכוי הרבים בהדפסת ספרים הוא לאין ערוך, שהרי גם כשהמחבר ישן תורתו מופצת, ופניו קרנו מאושר…

יין של שמחה

על עוצמת השמחה והאושר נוכל ללמוד ממנהג שהפך למנהג של קבע כאשר באו ספרים חדשים. באחד הפעמים כשנהרה של שמחה נסוכה על פניו של מרן ראש הישיבה זצ"ל, הציע בזהירות תלמידו הרה"ג יצחק שרייבר שליט"א שנשתה 'לחיים' לרגל הוצאת הספר, ולתדהמת כל בני ביתו, ראש הישיבה הסכים לשתות יין, ולברך ולהתברך בברכת 'לחיים', על אף שידוע כי החמיר על עצמו שלא לשתות יין כלל בימות החול, מלבד ראש חודש או פעמים בסעודת מצוה.

ברכות מלב שמח

ידענו לנצל את הרגעים הקדושים הללו לבקשת ברכה. מתוך שמחה של מצוה, הוא בירך את כל החפץ, בברכות חמות יוצאות דופן, מלב שמח ואוהב, מלב מאושר ונלהב על שזכה לזכות את הרבים בלימוד תורה, פיו היה שופע ברכות לא רגילות לכל המתאספים שהגישו את ידם וביקשו ברכה לכל צרכיהם ולכל אשר על ליבם.

פעם הבאנו לפניו ספר 'ימלא פי תהילתך' חדש, וראש הישיבה לא כל כך חש בטוב באותה עת, ולמרות השמחה מהוצאת הספר, הוא מיעט בדברים עקב חולשתו. אבי שליט"א אמר לראש ישיבה שדוד המלך אומר בתהילים 'ימלא פי תהילתך…' והפסוק הבא אחריו הוא 'אל תשליכנו לעת זקנה…', אורו עיני מרן ראש הישיבה זצוק"ל, וכשחיוך על שפתיו ענה: "אמן!"
'ווען קומט עהר…?'

השמחה ביום שהיה אמור להגיע ספר חדש, כבר ניכרה על פניו משעות הבוקר, בני ביתו ספרו לנו שפעמים רבות ביום כזה הוא היה שואל כבר מהבוקר 'ווען קומט הער?' [מתי הוא בא?] (המדפיס). מלבד השמחה שריגשה את לבו השלו בדרך כלל, הוא אף בירר מבעוד מועד כמה כסף צריך לשלם למדפיס, הרי 'ביומו תתן שכרו', והוא לא ישהה אף אגורה אחת ליום המחרת, ולכן הקפיד להכין את הכסף מראש.

מה עם ה-150 ש"ח למוביל?

נוהג היה מרן רבי אהרן לייב לכתוב על כל ספר חדש את התאריך בו הגיע הספר, ולהוסיף את המילים 'הגיעו הספרים', אך מעולם לא עשה כן לפני ששילם את כל הכסף, ונכח לראות שאנחנו סופרים את הכסף ואכן לא חסר כלום.

באחת הפעמים כאשר נאמן ביתו הרה"ג איסר שוב שליט"א התקשר בשליחותו לברר כמה כסף צריך להכין, אמרנו לו את הסכום, והערנו שהסכום אינו סופי כי יש עוד 150 ש"ח עבור ההובלה שעדיין לא ברור מי אמור לישא בהוצאותיה, הכורך או בעל הספר.
כאשר הגענו לבית מרן ראש הישיבה זצוק"ל, הוא מיהר לברר את הסכום ולהגיש את הכסף, ומיד שאל: 'זה עם ה-150 ש"ח של ההובלה?', אנחנו שכחנו בכלל מהסכום הפעוט הזה, אבל הוא לא שוכח, למרות התרגשותו מעצם הדפסת הספר, השאלה הראשונה שנשאלה: "מה עם ה-150 ש"ח?", 'ביומו תתן שכרו' יותר חשוב מהכל.

'ניין איך בין נישט קין מחמיר!'

באחת הפעמים, כפי שכבר הונהג, הובא אל השולחן יין לשתיית 'לחיים' לכבוד הספר החדש, מזגו יין למרן ראש הישיבה זצוק"ל, ואז הוא אמר או בירר: "היום זה בין המצרים, לא…?" נכדו הרה"ג דוד שפירא שליט"א ענה בשאלה: "וכי אסור לשתות יין בבין המצרים?" ראש הישיבה סיכם לעצמו את ההלכה שדוקא בתשעת הימים אסור לשתות יין, אבל היום אין איסור, אך בכל זאת לא שתה. הר"ר דוד המשיך לברר: "דער ראש ישיבה איז א'מחמיר', עהר טרינק נישט, אבער אונז קענען טרינקען?" – [הראש ישיבה הוא 'מחמיר', הוא לא שותה, אבל אנחנו יכולים לשתות?] ושוב ראש הישיבה שתק. אנחנו כנראה הבנו שמותר לנו לשתות ואכן כך עשינו, בירכנו ושתינו, מיד לקח הראש הישיבה את היין שמזגו לפניו ואמר: "ניין! איך בין נישט קין מחמיר!" [לא, אני לא מחמיר!], בירך בורא פרי הגפן ושתה.

לאחר מכן אמר לנו אחד מבני ביתו שברור לו שהראש ישיבה אכן מחמיר לא לשתות יין בימי בין המצרים, שהרי מובאת שיטה כזו בשולחן ערוך, והוא הרי מחמיר כל שיטה יחידאה, אבל כיון שדבריו הובנו כאילו הוא המיוחד ומחמיר על עצמו ואינו שותה, אבל לנו – הפחות חשובים, הוא מתיר לשתות, הוא ויתר על הנהגת החומרה הזו ושתה, העיקר שלא יראה כאילו הוא בדרגה גבוהה מכולם.
נקיות מופלאה בכספי צדקה

כדרכו בקודש ביקשנו ראש הישיבה שאספור את הכסף, האם אכן יש שם 15,000 ש"ח כפי שחייב, ספרנו והנה היה חסר 7,000 ש"ח, כאשר שמע על כך ראש הישיבה תמה: "אתם בטוחים…? הרי הכנתי 15,000 ש"ח…"

לאחר שספרנו שוב ונוכחנו שאכן חסר כסף, הוא הצטער מאוד: "מה יהיה אתם הרי נוסעים לירושלים?" כאמור הוא מאוד הקפיד לשלם את כל הכסף בו ביום, ורק לאחר שאמרנו לו שאני נשאר בבני ברק ויוכל לבוא בערב לקבל את הכסף, הוא נרגע.
בערב מתקשר אלי הרה"ג איסר שוב שליט"א ושואל אותי: "כבר יצאת מב"ב?" עניתי לו שכבר יצאתי והתנצלתי שלא באתי לקחת את הכסף, כי הבנתי שהיו אמורים להתקשר אלי כשהכסף יהיה מוכן, "זה בסדר גמור, טוב שכבר יצאת" – ענה לי הר"ר איסר, והסביר לי שהראש ישיבה אמור לצאת עכשיו לירושלים ובפתח הדלת נזכר שעדיין לא שילמו את ה-7,000 ש"ח ואינו רוצה לצאת מהבית עד שיבואו לקבל את הכסף, ורק אחרי ששמע שבלאו הכי אינני יכול לבוא, הסכים לצאת לירושלים, אבל לא לפני שהבטחתי שאבוא למחרת בצהריים לקבל את הכסף.

וכאן מגיע הסיפור לפסגתו, למחרת כאשר הגעתי לקחת את הכסף, שאלתי: "להיכן באמת נעלמו ה-7,000 ש"ח, הרי הראש ישיבה אמר שהוא הכין מעטפה עם כל הסכום?" הם סיפרו שהתברר שבטעות השתמשו עם חלק מהכסף לצורך אחר, וכשהוחזר הכסף הוא הוכנס בטעות למעטפה של הצדקה, אינני זוכר אם סיפרו שהכסף הוחזר לשם ע"י הראש ישיבה או ע"י מי מבני הבית, מכל מקום גם אחרי שהובהר לראש הישיבה שהכסף נמצא במעטפה של הצדקה, ובודאי אינו שייך לצדקה, הוא לא הסכים להוציא משם את הכסף, הוא חשש אולי אינו זוכר טוב ובאמת הכסף הזה כן שייך לצדקה, וכל הניסיונות לשכנע אותו שיש רגליים לדבר שהכסף הזה שייך לו ולא של הצדקה, לא הועילו, גם כשטענו לפניו שלא היה אמור להיות בצדקה כל כך הרבה כסף, הוא לא הסכים לשמוע ולהוציא את הכסף מהצדקה.

הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל וישב חנוכה פרשת השבוע

אולי גם יעניין אותך

"כדי לזכות לתורה שתקשר אותנו לקב"ה צריך להדבק...
השחרור המופלא מהכלא
הרבנית שתחיה סיפרה לי שפנתה אליה אישה בבכי וסיפרה לה ששום דבר לא הולך לה בחיים
רבבות חסידים בהדלקת נר חנוכה של האדמו"ר מגור (ליל ג' דחנוכה)
אתם יכולים לעשות סוויץ' ולהפוך את הבוקר לרגוע ואיכותי...
10 הכתבות והסרטונים הנצפים של השבוע
"אני קָרָאִי", אמר האיש למרן שליט"א
"הרוצה שיתקבלו בקשותיו, יתפלל עליהן בראש חודש אדר"
"אל תשאלו מה גילה לי ילד בן 10, רגע לפני שחתמתי חוזה"
הופיע! לקראת שבת פרשת תצוה - פורים
"הגעתי למסקנה כי זה הדבר הנכון לעשות!"
צפו: ציור הסנה באבני הר סיני
מתי צריך לשנות את השם?
יום עמוס עבר עליך. נשארה לך טיפת סבלנות למשפחה?
''העולם עם ר' דוד והעולם בלא ר' דוד זהו עולם אחר''
כיצד לובסטרים גדלים?
"אני קָרָאִי", אמר האיש למרן שליט"א
"הרוצה שיתקבלו בקשותיו, יתפלל עליהן בראש חודש אדר"
"אל תשאלו מה גילה לי ילד בן 10, רגע לפני שחתמתי חוזה"
הופיע! לקראת שבת פרשת תצוה - פורים
"הגעתי למסקנה כי זה הדבר הנכון לעשות!"
צפו: ציור הסנה באבני הר סיני
מתי צריך לשנות את השם?
יום עמוס עבר עליך. נשארה לך טיפת סבלנות למשפחה?
''העולם עם ר' דוד והעולם בלא ר' דוד זהו עולם אחר''
כיצד לובסטרים גדלים?

כתבו לנו תגובה, מבטיחים לקרוא ולהגיב לכם חזרה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו
החדשים באתר
פורים

בתזמון מיוחד ונדיר: השנה, שנת תשפ"א, ביום ראשון ט"ז באדר - בדיוק "שלושים יום קודם החג"! - יתחילו רבבות לומדי הדף היומי בלימוד פרק 'ערבי פסחים'!

השנה נזכה בעז"ה לקיים את תקנתו של משה רבינו ע"ה לישראל בהידור וברוב עם, בלימוד ענייני ליל הסדר והלכותיו בהיקף

פורים

בחור אחד שאל את מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל כמה זמן צריך ללמוד בפורים, והשיבו: "כל הזמן, עשרים וארבע שעות". שאלתי את מרן זצוק"ל - ומה עם מצוות היום?

תשובות בענייני פורים מתוך הספר 'שפתי איל' מהרה"ג רבי משה חליווה שליט"א

סיפורים קצרים

ואז הוסיפה האלמנה מחמאה 'מוזרה': "תדעי, אבא שלך הוא גאון בשטיפת כלים! לאחר הטיפול שלו - הכלים מבריקים ממש!" בתו של הרב וובר נדהמה. "נדמה לי שאת טועה", גמגמה...

הוא היה רב בית-כנסת, ת"ח נודע ומשפיע נערץ, גבאי צדקה גדול וגאון בנגלה ובנסתר – אבל אף אחד לא ידע

פורים

אנשים מספרים חדשים לבקרים על ישועות שהגיעו אליהן בדרכים אשר מעולם לא שיערו, וכולן דרכים טבעיות. כי אין ידו של הקב"ה קצרה ח"ו מלחולל נסים גם בתוך הטבע - אך כדי לזכות לכך צריך תנאי אחד...

מבט חדש ומרומם על מהותו של נס פורים

כמה קבלת במבחן?
פרשת השבוע
פרשת בראשית
פרשת בראשית
פרשת נח
פרשת לך לך
פרשת וירא
פרשת חיי שרה
פרשת תולדות
פרשת ויצא
פרשת וישלח
פרשת וישב
פרשת מקץ
פרשת ויגש
פרשת ויחי
פרשת שמות

פרשת שמות
פרשת וארא
פרשת בא
פרשת בשלח
פרשת יתרו
פרשת משפטים
פרשת תרומה
פרשת תצוה
פרשת כי תשא
פרשת ויקהל
פרשת פקודי

פרשת ויקרא

פרשת ויקרא
פרשת צו
פרשת שמיני
פרשת תזריע
פרשת מצורע
פרשת אחרי מות
פרשת קדושים
פרשת אמור
פרשת בהר
פרשת בחוקותי

פרשת במדבר

פרשת במדבר
פרשת נשא
פרשת בהעלותך
פרשת שלח
פרשת קרח
פרשת חוקת
פרשת בלק
פרשת פנחס
פרשת מטות
פרשת מסעי

פרשת דברים

פרשת דברים
פרשת ואתחנן
פרשת עקב
פרשת ראה
פרשת שופטים
פרשת כי תצא
פרשת כי תבוא
פרשת ניצבים
פרשת וילך
פרשת האזינו
פרשת וזאת הברכה

קו השיעורים של 'דרשו'
כל שירי דרשו להאזנה
מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
צפו: בחצרות החסידים
1/72
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • שומעים ‘דרשו’
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”א
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
    • ערוץ 2000
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 43064
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר