דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
לא ידעתי כיצד לנהוג, כיצד אאכיל יהודי בטריפות?
"ביום המבחן עטף השלג את ירושלים למרות זאת הגיעו מאות נבחנים''
"ומה אתם חושבים, קרה לי נס? לא ולא! שום מרצדס לא עצרה לי...
"שמעתי שיש לך קשרים בשב"כ!"... פלט לי חבר בחיוך..
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים
איור: יהושע וייסמן
דף הבית מאמרים פרשת שבוע נח ויכוח אדיר בעל משמעות עולמית פרץ לפני אלפי שנות דור: הזמן – י' באלול א' תרנ"ו, אמצע שנת ה'מבול'. המקום – על ראשי הרי אררט, סמוך לפתח חלון התיבה. המתנצחים – נח הצדיק והעורב הסרבן…

ויכוח אדיר בעל משמעות עולמית פרץ לפני אלפי שנות דור: הזמן – י' באלול א' תרנ"ו, אמצע שנת ה'מבול'. המקום – על ראשי הרי אררט, סמוך לפתח חלון התיבה. המתנצחים – נח הצדיק והעורב הסרבן…

מאמר מרתק מתוך שיחתו של גאב"ד חרדים הרה"צ ר' אשר אנשיל כ"ץ שליט"א
איור: יהושע וייסמן
ג' חשון תשפ"א
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

וישלח את העורב ויצא יצוא ושוב עד יבשת המים מעל הארץ (ח ו).

ויכוח אדיר, בעל משמעות עולמית, פרץ לפני אלפי שנות דור.

הזמן: י' אלול א' תרנ"ו, אמצע שנת ה'מבול'.

המקום: על ראשי הרי אררט, סמוך לפתח חלון התיבה.

המתנצחים: נח הצדיק והעורב הסרבן.

הסיבה: נח מבקש לשלוח את העורב לראות הקלו המים מעל הארץ, אך העורב מסרב לצאת לבצע את השליחות שהוטלה עליו.

וכך מספרים לנו חז"ל (בראשית רבה לג ה, ילקוט שמעוני נח): העורב טען לנח: 'מכל בהמה ועוף שיש כאן, אי אתה משלח אלא אותי'… מה ראית על כך? למה מכל יתר המינים אשר בתיבה בחרת רק בי, למה אסכן עצמי לטבוע במי המבול, בעוד ידידי ימשיכו בשלווה את שגרת חייהם בתיבה המוגנת. למה אגרע?

זו הייתה טענתו הראשונה של העורב. אך הוא אינו מסתפק בכך ומוסיף עוד טענה, כשהוא מתריס נגד נח 'תשובה ניצחת', כדברי ריש לקיש שם:

"רבך שנאני", הוא אומר, "ואתה שנאתני. רבך שנאני, דכתיב (ז ב) 'מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה'. ואתה שנאתני, הנחת בתיבה מין שבעה ושגרת אותי ממין שנים. אלמלי פוגע בי שר חמה או שר צינה, נמצא העולם חסר בריה אחת" ע"כ.

דברים של טעם טוען העורב: מהמינים הטהורים יש בתיבה 'שבעה שבעה', אך מהטמאים רק 'שתים'. א"כ למה זה שלחתני? הרי אנו הטמאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר מן הטהורים, ומן הראוי לשלוח אותם ולא אותי! אלא מאי? הקב"ה שונא אותי ולכן ציווה להמעיט ממיני הטומאה שיכנסו לתיבה, ואף אתה כרבך (הקב"ה), גם שונא אותי, ולכן אתה מעדיף לשלוח דווקא אותי, כדי שיכחד מין העורב מן העולם… עפ"ל.

מה משיב לו נח? הטו אוזן ושמעו:

נח משיב לו נחרצות בלשון זו: "מה צורך העולם בך? לא לאכילה ולא לקרבן". אם תמות ותיכחד מן העולם, אין בכך שום רע. הלא אין בך שום תועלת!!

והשאלות צועקות מאליהן:

ראשית, הלא 'ורחמיו על כל מעשיו' כתיב (תהילים קמ"ה ט), ומכאן למדו (ב"מ פה.) שאפילו על בהמה וחיה מצווה לרחם, וא"כ, למרות דברי העורב החצופים, כיצד 'התאכזר' אליו נח והשיב לו שמצידו יכול הוא למות, בעוד שהעורב מתחנן על חייו.

שנית, האם אמנם כדברי נח, שאין בו תועלת כלל? הרי ודאי לא נברא העורב לחינם, ולא ברא הקב"ה שום נברא בעולם לריק, אלא 'כל פעל ד' למענהו' (משלי טז ד), וגם היצור השפל והקטן ביותר עלי אדמות שלא נראה לעין, יש לו ייעוד ותכלית, וכדברי רב אחא בר חנינא שאמר (שמות רבה פ"י) 'אפילו דברים שאתה רואה אותם מיותרים בעולם, הן היו בכלל בריאתו של עולם'. א"כ האיך ענה לו נח 'מה צורך העולם בך'.

עוד צ"ב: אם אין צורך בעורב, למה ציווה לו ה' להכניס את העורב לתיבה? למה טרח עבורו נח להכין לו לאורך כשנה מאכל ומשקה, וכי יגע לריק?

הכופר בטובה – מיותר בעולם!

אלא צריך לומר: ודאי ידע נח גם ידע, שה' ברא את העורב לאותו תפקיד שייועד בעבורו, ולכן ציווה להכניסו לתיבה, ולכן טרח נח למענו בתיבה כדבעי, כשאר החיות העופות והבהמות. אך אחרי ששמע נח את דברות ההבל – 'רבך שנאני' יוצאים מפי העורב, נענה לאלתר ואמר: א"כ מעתה 'מה צורך העולם בך'. כי הכופר בטובה ואינו מוקיר את מטיבו, לא מצדיק את קיומו, אפילו אם מועיל הוא לבריאה!

עורב זה שכפר בטובת הקב"ה שבראו, החיו וקיימו והצילו מן המבול, וכפר בטובתו של נח שהאכילו לאורך המבול – לבריה שפלה כזו אין מקום בעולם כלל. ודאי לא בעולם החדש שאחר המבול – העולם הזך הנקי והמצוחצח. כאן אין מקום לכפויי טובה, ובפרט, שהרי גם לניחוח לא יעלו לאשה, 'לא לאכילה ולא לקרבן'.

וכבר אמרו חז"ל (שמות רבה א ח), כל הכופר בטובתו של חברו כאילו כופר בטובתו של הקב"ה. הגדיל העורב שכפר בטובת שניהם גם יחד, ולכן אחת דתו: אין יותר צורך בו!! לא בכדי זכה העורב לתואר המפוקפק: 'נבזה שבעופות'.

ביסוד זה ביאר מרן ה'קהילות יעקב' זי"ע את מאמר הגמרא (ברכות לג. סנהדרין צב.) 'כל אדם שאין בו דעת אסור לרחם עליו', ולכאורה הדבר אומר דרשני.: אדרבה, כיון שאין בו דעת – יש לרחם עליו, וכך נוהג הקב"ה, 'שומר פתאים ד". במה שונה חסר הדעת מתינוק, שלמרות שאין בו דעת ודאי שמצווה לרחם עליו.

השיב הסטייפלער: 'אין בו דעת' אינו כפשוטו, שחסר דעה הוא. על חסר דעה ודאי ראוי ומצווה לרחם. אלא הכוונה למי שאין בו דעת להכיר טובה על מה שעשו עבורו. על אדם כזה אסור לרחם, על מין כזה אין מקום לרחמנות. מבהיל. (ברכת פרץ, בשלח).

שנינו במשנת רבי אליעזר (פרק ז): 'אין לך קשה לפני הקב"ה יותר מכפיית טובה, ולא נטרד אדם הראשון מגן עדן אלא בעבור כפיית טובה, שאמר 'האשה אשר נתת עמדי'. וממשיך ומבאר: 'ומפני מה ענש הכתוב ביותר לכפויי טובה? מפני שהוא כעין כפירה בעיקר. האדם הזה כופר היום בטובתו של חברו, ולמחר הוא כופר בטובתו של קונו'. ע"כ. ואיתא מרבי יונתן אייבשיץ (יערות דבש ח"א דרוש טו), ששורש כל המידות הרעות, מקורן ועיקרן הוא כפיות טובה, והיא המידה המגונה ביותר מכל המידות הרעות.

והיפוכו הגמור של הרשע כפוי הטובה – הוא הצדיק, שכל יומו אך ורק מזמור לתודה, ותמיד יחשוב ויאמר לא יצאתי ידי חובתי, ועל כל נשימה ונשימה יהלל קה. וכמסופר על החפץ חיים, שבאחד השנים טרם פתח באמירת הסליחות הראשונות 'במוצאי מנוחה', התמוגג בבכי ואמר לעצמו בדמעות שליש: ישראל מאיר ישראל מאיר, מה יהיה עמך, איה הכרת הטוב שלך? האם הכרת טובה להשי"ת על חסדו הגדול שעשה עמך, שחננך דעה בינה והשכל לחבר ולהוציא לאור עולם את הספר 'חפץ חיים'? ורק לאחמ"כ פתח באמירת הסליחות (הח"ח חייו ופעלו).

מעשה בזונדל ותנחום…

תנחום עני גדול היה, אך כגודל עניותו כך גודל רשעותו. ניצל את 'מעמדו' להרע ולא להיטיב. קיבץ, לקח, ירש, חטף, חמס ואסף מכל הבא ליד, שהרי עני הוא ולכן מותר לו, בצדק או שלא. כך גם צורך הזולת לא תפס אצלו שום מקום ועניין – תמיד תהיה יד תנחום על העליונה.

לעומתו היה זונדל, מנכבדי העיירה, איש חסד בנשמתו. בצער רב ראה את מצבו המדרדר של תנחום, לכן קם ועשה מעשה. הוא ניגש בחיוך רחב לתנחום עם הצעה בפיו: הנה בשבוע הבעל"ט תערך הגרלה בעיר הבירה ורשה על סכום אגדי גדול ואדיר, והיות ואני מוכר כרטיסים להגרלה זו, לכן שמע נא לעצתי – תשקיע חמש זלוטי ותקנה אצלי כרטיס הגרלה, והלוואי ותזכה ואז ירווח לך, אחת ולתמיד.

תנחום, שאף חצי זלוטי לא היה בכיסו, דחה אותו על הסף בטענה הישנה: 'כסף מנלן'. אך רחמי זונדל לא נתנו לו מנוח, לכן הציע לתנחום – א"כ בוא אפוא ונעשה פשרה בינינו: אני אוציא מחשבוני את חמש הזלוטי וארכוש עבורך כרטיס הגרלה על שמך, והיה אם תזכה ותעלה בגורל תשיב לי את חמש הזלוטי, ואילו אם לא תזכה – יהיו לך מעתה חמש הזלוטי כמתנה גמורה.

להצעה מפתה שכזו כבר לא יכול היה תנחום לסרב, ובו במקום הסכים לעסקה. הוא קנה כרטיס חינם אין כסף. עבר שבוע, זונדל נוסע לוורשה למעמד עריכת ההגרלה. בהתרגשות גוברת האזין לתוצאות, כשאינו מאמין למשמע אוזניו: הזוכה המאושר הוא לא אחר מאשר תנחום מיודענו – העני לשעבר.

זונדל, שהיה טוב לב, שמח מאוד בשמחת תנחום, ותיכף ניגש לקבל את הפרס עבורו, צרר את המעות כראוי ובצעדי ריקוד שב לעיירה לבשר לתנחום על זכייתו הגדולה ועל מעמדו החדש – גביר העיר. הדרך עברה במהירות כשמחשבות אורה ושמחה מקלים את הדרך עליו, שמעתה יפטרו בני העיר מעונשו של זה, ומאידך יזכו לגביר אדיר שכזה, 'דער גביר פון שטעטל'.

כשהגיע לעיירה, היה זה כבר בשעות הקטנות של הלילה, אך זונדל החליט באחת כי בשורה שכזו לא ראוי לעכב רגע אחד, ויהי מה. עליו להודיע מיד לזוכה המאושר, "הרבני הנגיד המפורסם מוה"ר הגביר ר' תנחום", כי מעתה תמה סאת צרותיו, וגביר לאחיו הוא.

סופת השלגים שהשתוללה בחוצות, גם היא לא מנעה ממנו מלחפש את ביתו העלוב של תנחום. בחיפוש אחר חיפוש טרח ועמל בחשכת הלילה למצוא את הבית, כשכולו רועד מקור. ויפן כה וכה עד שלבסוף מצא את מבוקשו – בקתה מוזנחת מטה ליפול בקצה העיר.

זונדל לא היסס, נקש בחוזקה על הדלת להעיר את בעל הבית השקוע בשנתו. אחר חבטות חוזרות ונשנות התעורר תנחום, תוך כדי צעקה: "מי הוא זה בחוץ ואיזה הוא, שמעז להעירני באישון לילה?!

מבעד לדלת השיב לו ר' זונדל ואמר לו: "הודעה דחופה ומשמחת בפי, תנחום, אך ראשית תואיל בטובך להכניסני לביתך כי עוד רגע ואני קופא בחוץ בקור המקפיא עצמות". אך תנחום, כמו תנחום, לא אכפת ליה מחבריה, התהפך לצד השני ושקע שוב בשינה. וזונדל בחוץ מתחנן: "לטובתך, אנא רק פתח לי הדלת, כי עוד רגע ואינני"… אך תנחום בשלו – לא קם ולא זע.

עד שהודיעו זונדל מבעד לדלת בחוץ: "דע לך תנחום, כי באמתחתי סכום אדיר בו זכית בהגרלה, ומהיום עשיר הנך כקורח וכל עדתו גם יחד. אם תפתח לי את הדלת אתנם לך בשמחה. קום ממיטתך וקח לך את שלך".

לא עברו שניות מעטות, וכבר נשמעו באחת פסיעותיו הגסות של תנחום שהזדרז לפתוח את הדלת… חטף מידיו של זונדל את צרור המעות, ובעזות מצח פנה אל זונדל וצעק לעברו בכעס: "אינך מתבייש?! איך העזת להעיר את 'גביר העיר' באישון לילה?!"… ותוך כדי רשעותו מפילו ארצה וטורק בפניו הדלת. זונדל מעד ונפל בצדי הדרכים, כשאין ישועה לנפשו, ואת חמש הזלוטי שוב לא ראה מעולם.

אגדה זו ששגורה הייתה בפי כל בימים ההם של ורשה רבתי – ואקווה שמעולם לא היתה ולעולם לא תהיה – מבטאת היטב את פניה האכזריות של הכופר בטובה.

מצווה מגנא ומצלא

אך עתה קמה וגם ניצבה הקושיא: מדוע אכן נותר העורב בחיים ולא נכחד, הרי אין צורך לעולם בו?

את התשובה המפעימה על קושיא זו מגלה לנו המדרש (רבה וילקוט שם):

"אמר רבי ברכיה בשם רבי אבא בר כהנא: השיב לו הקב"ה ואמר לנח: החזר את העורב לתיבה, וזאת, כיון שהעולם עתיד להצטרך לו. שאל נח לקב"ה: אימתי? ענה לו הקב"ה בלשון הפסוק (כאן): 'עד יבושת המים מעל הארץ'. עתיד צדיק אחד, הוא אליהו הנביא, לעמוד ולייבש את כל המים שבעולם, ואז אני מצריכו את העורב, הה"ד (מלכים א יז) 'והעורבים מביאים לו לחם ובשר בבוקר ולחם ובשר בערב'. ע"כ.

נעיין בדברים, ונסיק: הלוא הרבה דרכים לפני המקום, ובוודאי שאין הקב"ה צריך את טובת העורב כשליח לאליהו הנביא כלל וכלל. א"כ, מדוע היה צורך להשאיר את העורב בחיים עבור שליחות זו, שיכול להתקיים על ידי אחרים?

אך לא! הקב"ה משיב לנח: על אף שהעורב רע מעללים הוא, למרות זאת, אותה מצוות חסד אחת שעתיד הוא לקיים ביום מן הימים – די בכוחה כדי להגן בעדו ובעד ולזרעו עד עולם לבל ייכחדו מן העולם!

כה גדולה היא הזכות, ולו של מצווה אחת בלבד!

מה יקר חסד"ך אלקים –  כה גדול הוא כוחה של עשיית מצווה בכלל, ושל עשיית חסד בפרט!

יה"ר שנזכה לעשות חסד, ולקיים עולם חסד, ובזכות כך נזכה לתורת חסד.

הרה"ג רבי אשר אנשיל כ"ץ שליט"א פרשת השבוע פרשת נח

אולי גם יעניין אותך

כאן פקעה סבלנותו של התורם ואמר לו: "חשבתי...
"מיום שמלאו לי שמונה עשרה למדתי תורה מתוך יסורים..."
איך אני יכול לבקש רכב, מהקב"ה שהוא קדוש ונורא?
סגולה להתמדה בלימוד התורה
אחד עומד 'בדיוק' לצאת לחופשה בשוויץ, השני 'בדיוק' יוצא למילואים
מה גרם ליהודי מתל אביב לתרום 150 מגשי פיצה לחלוקה לע"נ הרה"ק מקרעסטיר?
לא ידעתי כיצד לנהוג, כיצד אאכיל יהודי בטריפות?
"ביום המבחן עטף השלג את ירושלים למרות זאת הגיעו מאות נבחנים''
"ומה אתם חושבים, קרה לי נס? לא ולא! שום מרצדס לא עצרה לי...
"שמעתי שיש לך קשרים בשב"כ!"... פלט לי חבר בחיוך..
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים
לא ידעתי כיצד לנהוג, כיצד אאכיל יהודי בטריפות?
"ביום המבחן עטף השלג את ירושלים למרות זאת הגיעו מאות נבחנים''
"ומה אתם חושבים, קרה לי נס? לא ולא! שום מרצדס לא עצרה לי...
"שמעתי שיש לך קשרים בשב"כ!"... פלט לי חבר בחיוך..
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו
החדשים באתר

איזה חלק בתפילין צריך להיות מרובע?

האם צריך למדוד את ריבוע התפילין באמצעות 'קַלִיבֶּר'?| האם ניתן לעשות בתים לתפילין מעורות שחוברו בְּדֶבֶק?

מהו המקור לכך שנדרש לתפילין עור של בעל חי טהור?

איזה בעל חי טהור עורו ראוי לתפילין?| האם עור הבתים והרצועות צריך להיות מעובד 'לִשְׁמָהּ'?

מהי צורת הפרשה ה'פתוחה' וה'סתומה' בספרי התורה?

מהי צורת ה'סתימה' בפרשיות התפילין לשיטת השולחן ערוך ו'שולחן ערוך הרב'?| מהי צורת הפרשה ה'סתומה' בפרשיות של רוב בני אשכנז

מנהגי ספרד ואשכנז בענין 'פתוחה' ו'סתומה' בפרשיות התפילין

כיצד מודדים את המִרווח שבין פרשה לפרשה בספר התורה?| מהי מידת ה'כניסה' בשורה הראשונה שבפרשה סתומה לדעת הרמב"ם?

קו השיעורים של 'דרשו'
כמה קבלת במבחן?
פרפראות לפרשת השבוע
צפו: בחצרות החסידים
כל שירי דרשו להאזנה
מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר