א. "כל נפ"ש נדלקת בחנוכה". נפש – נ'רות פ'תילות וש'מנים, כולם כשרים להדלקה (שו"ע תרע"ג, א), בשונה מנר שבת ש"אין מדליקין.. לא ב… ולא ב… ולא ב…" כי בשבת צריך נר שידלק יפה, שלא לבוא לידי הטיית הנר. ועל כן יש שבשבת חנוכה אינם אומרים פרק במה מדליקין וכו', שלא ייראה שכבוד נרות החנוכה, כביכול, פחות מכבוד נר של שבת, והמשנה ברורה כתב לאומרו.
ב. מצווה מן המובחר להדליק בשמן זית בדומה להדלקת המקדש. ודעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שלכתחילה אין להשתמש בשמן שאינו למאכל (קונטרס נרות חנוכה, תשס"ו), וכן דעת הגר"ח קנייבסקי שליט"א (דולה ומשקה, עמ' רל"ז) והגר"מ שטרנבוך שליט"א (קובץ קול מהיכל עמ' תקט"ו), אבל שמענו מפי הגרי"ש זצ"ל שוודאי אין זה מעכב. ויש מתירים לכתחילה אף בשמן שאינו ראוי לאכילה כגון ב'שמן למאור' – חזון איש, כף החיים (תרע"ג, י"א) הגר"נ קרליץ זצ"ל (חוט שני חנוכה עמ' שי"ט ובעל 'קנה בשם' זצ"ל), וכן יש לדייק מלשון המ"ב (תרע"ג, ב.).
ומצוה מן המובחר בפתילה מצמר גפן, אך כנ"ל, הכל כשר להדלקת החנוכיה. ויש מהדרים להחליף את הפתילות מדי יום, בדומה להדלקה שבמקדש, וכן מנהג חב"ד.
ג. פתיל צף – כשר, אעפ"י שהוא מצופה שעווה, מכל מקום, כיון שנשרף מיד, עיקר ההדלקה בשמן (דעת הגרש"ז אויערבך, הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר זצ"ל). הערה: אין מדליקים בשמן שבקדושת שביעית, שהרי "אין לנו רשות להשתמש בהם".
ד. הדלקה בנרות חשמליים אסורה, מכמה סיבות: א. אור החשמל אינו מכלה את הפתילה, ולכן אינו דומה להדלקת המקדש. ב. בהדלקה בחשמל אין דבר "הכלה", כמו השמן של ביהמ"ק שהיה שמן מתכלה, והנס היה שלא כלה. כמו כן, אין בזמן ההדלקה עדיין את כל השיעור להדלקת חצי שעה (דעת מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל בספרו "מאורי אש"). ג. מנורת המקדש נדלקה על ידי אדם ולא על ידי 'מכונה'. ד. נורת החשמל שבתוך הזכוכית דומה למדורה, ולדעת השו"ע (תרע"א, ד) אינה נחשבת אפילו לא לנר אחד (כף החיים שם). ה. כיון שמשתמשים כל השנה בנורות החשמל אין בהם פרסום הנס (בית יצחק להגאון רי"א ספקטור זצ"ל).
ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל, וכן בשו"ת באר משה (ח"ו קונטרס עלעקטריק סי' נ"ח) ובשו"ת ציץ אליעזר (א, כ), שבשעת הדחק גמורה, כשאין כל אמצעי אחר להדלקה, ידליקו בנורות חשמליות בלא ברכה, ויניחום במקום שאין שם נר חשמלי במשך השנה.
ה. הדלקה בפנס או במצבר: דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל (קונטרס הליכות והנהגות עמ' י"ד) והגרב"צ אבא שאול זצ"ל (שו"ת אור לציון י"ח, י"ב) שבשעת הצורך במקום שאין שום אפשרות במה להדליק, עדיף להדליק בפנס או במצבר, המספיקים לפחות לחצי שעה, כיון שכל שיעור ההדלקה נמצא לפנינו. וצריך שהנרות יהיו מסודרים בצורת חנוכיה. וכן כתב מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל (הליכות שלמה ט"ו, ג), וזכורני שכן הורה מרן הגרש"ז זצ"ל לחברי בישיבת קול תורה, שטס לאוסטרליה בחנוכה, שידליק בפנסים קטנטנים במטוס, כמובן בלי ברכה, רק לפרסם הנס.