וְהִלְוִיתָ גּוֹיִם רַבִּים וְאַתָּה לֹא תִלְוֶה (דברים כח, יב)
שמעתי, סיפר הגר"י זילברשטיין שליט"א, שני מעשים מופלאים על האי גברא-רבה, רבי יעקב יוסף הרמן זצ"ל, חמיו של מרן הגרח"פ שיינברג זצ"ל, ומי שאודותיו יצא לאור הספר 'הכל לאדון הכל'. יש במעשים אלה מסר מרתק עד מאד, וכדאי לחרוט הדברים על לוח הלב.
הרב הרמן הִלְוָוה לאדם אחד סכום גדול של 5,000 דולרים. בסכום כזה, נדמה לי היה אפשר לרכוש בעת המעשה – לפני כיובל שנים, דירה שלמה בת 4 חדרים בבני ברק. בהגיע עת הפרעון, לא השיב הלווה את סכום הכסף הגדול.
הרב הרמן החליט לפנות אל מרן הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל, ולהיוועץ בו כדת מה לעשות עם הלווה הסורר. בתחילה סירב הגר"י לדון בעניינו, כי היה זה כבר לאחר עלייתו לארץ ישראל [וכידוע לא רצה מרן זצ"ל לפרסם פסקי הלכה בא"י, מטעמים הכמוסים עימו], אבל לאחר שהרב הרמן אמר לו שנולד בסלוצק, עיירה שבה כיהן הרב אברמסקי כרב וכאב"ד, ולכן גם עכשיו הוא מחזיק אותו כמורו ורבו, הסכים לדון בדברים.
כששמע את השאלה, השיב הגר"י אברמסקי ואמר להרב הרמן, שהוא מבחין כאן בפעולה מיוחדת של היצר הרע. שכן, במשך תקופה ארוכה הוא מנסה להפילך, ואינו מצליח. בכל הנסיונות שהוא מציב בפניך, אתה מפגין נגדו עוצמה ונחישות, ומוכיח לו שאינך פוחד ממנו, אלא תולה את מבטחך באלוקים חיים.
הוא ניסה להכשיל אותך בכל הנסיונות המרובים והקשים העומדים בפני יהודי אמריקה, אבל אתה ניצבת נגד בעוז ובתעצומות, וידיך לא רפו. הוא ניסה להסיט אותך מדרך החינוך המקורית, המקובלת מדור דור, ולשכנעך לחנך את ילדיך בצורה אחרת, ולא השתכנעת.
אבל, היצר הרע מצידו אינו יושב בחיבוק ידיים, וממשיך בדרכים שונות לנסות ולהפילך. הדרך שעמדה בפניו עתה היא לגרום ללווה ההוא שלא להחזיר לך את הכסף במועד שנקבע.
יודע הוא, היצר, שבעניינים של כסף, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בסכומי כסף גדולים שכאלה, ובמצב שחובתו של הלווה להשיב את הכסף היא מוכחת מאין כמותה, רק יחידי סגולה מסוגלים להחזיק מעמד, ולא להתרגז ולהקפיד על הזולת.
ובכך הוא רוצה להכשיל גם אותך, ולהביאך למצב שבו תכעס על הלווה, ותגיע לכלל מעשים שלא עשית מעודך. כך אני מאבחן את המצב אליו נקלעת, אמר הגר"י אבמרסקי להרב הרמן.
ומה עשה הרב הרמן בשומעו את הדברים? – לא יאומן!
וויתר על ההלוואה, הוציא אותה מליבו, ולא רצה לחשוב עליה יותר! כי אם מדובר בעוד נסיון של היצר להפילני בפח ובמוקש, אני לא אספק לו את מבוקשו, ולא אניח לו להתגבר עלי. ולכן, הדרך היחידה היא… לוותר על ההלוואה בת 5,000 הדולרים ולא להתחשב בה!
דומה שאין אנשים רבים בדורנו שהיו מסוגלים לעשות כמעשהו של הרב הרמן, ולא בכדי זכה איש זה למה שלא זכו רבים אחרים. אבל המסר היוצא מסיפור זה יהיה חד יותר אם נדע ונבין שהדברים קשורים גם אלינו, ולאורחות חיינו.
כי לפעמים אדם מגיע לנסיון קשה במיוחד, למבוי סתום, ולכאורה הוא אינו מוצא את הדרך להיחלץ מן הסבך. זה עלול לקרות לא רק כאשר מאן-דהוא אינו מחזיר לנו הלוואה בסדר גודל של דירה בבני ברק, אלא גם בהרבה מקרים אחרים.
'עד עכשיו, אומר האדם לעצמו, התגברתי על היצר הרע, והשתדלתי להרחיקו ממני ונקטתי לשם כך בכל דרך אפשרית. אבל כאשר מתרגש עלי נסיון כל כך קשה, ובלתי עביר לכאורה, הרי שמעתה ואילך אינני מחוייב עוד להתגבר על עצמי'.
עד כאן דבריו של היצר הרע, ובדיוק לנקודה זו כיוון הגר"י אברמסקי בדבריו, וחיזק את הרב הרמן להמשיך ולעמוד על המשמר, גם בנסיון המאוד קשה הניצב בפניו עתה.
לקח את משקפי השבת לבית הכנסת כבר ביום רביעי
המעשה השני ששמעתי על הרב הרמן נסוב על ההכנות ליום השבת שעמדו בראשו כבר מאמצע השבוע.
הרב הרמן לא סמך על העירוב במקום הישוב שלו, ולא רצה לטלטל גם את המשקפיים. פעם הבחינו ילדי בית הכנסת שכבר ביום רביעי הוא מביא את המשקפיים לבית הכנסת, כדי שלא יצטרך לטלטלם בשבת. הילדים צחקו, ושאלוהו הרי עדיין לא הגיע יום שישי, ומדוע הינך כל כך מזדרז להביא את המשקפיים לבית הכנסת?
והרב הרמן השיב להם באומרו שהרי אמרו כבר היום [בשיר של יום רביעי] 'לכו נרננה' וכבר עתה הנני נזכר באיסורי השבת, וירא שלא אעבור עליהם, ולכן הנני מביא כבר היום את המשקפיים לבית הכנסת.
ואמר רבי רפאל ברלין, שגם לאחר שעברו עשרות שנים מאז המעשה, ומאז ששמע את הדברים יוצאים מפי הרב הרמן, עדיין מהדהד בו הקול הגדול של יראת השמים והפחד מאיסורי השבת!
(קול ברמה – גליון 286, אלול תשע"ב)