אחד מגדולי מרביצי התורה של בני עדות המזרח בדור האחרון, היה הגאון רבי יהודה מועלם זצ"ל, ראש ישיבת 'פורת יוסף'. גברא רבה שזכה להרביץ תורה והוראה עשרות בשנים ולהעמיד אלפי תלמידים. במקום שאתה מוצא את גדולתו שם תמצא את ענוותנותו, כל ימיו הלך בצידי דרכים והתנהג בפשטות וצניעות שאין לה אח ורע.
זכורני בשנים הקדומות יותר, שנהג ללבוש בימות החול איצטלא דרבנן – 'פראק', ואילו בשבת לבש חליפה קצרה – היפך מנהג העולם הלובשים בשבת את הלבוש המכובד יותר. בהזדמנות מסויימת הרהיב עוז אחד התלמידים לשאלו על כך, והוא השיב בענוה מפעימה: "הלוא ה'פראק' אצלי אינו אלא כ'בגד עבודה', מכורח היותי משמש בראשות ישיבה, אך בשבת שאינני משמש במשרה, יכול אני ללבוש חליפה כמו כולם…".
ואציין דבר נפלא מהליכותיו, בו נוכחתי בזמנו כשהתגוררנו בירושלים בשכנות אליו:
פעם הייתי זקוק לשוחח עמו בהקשר לענין ציבורי כל שהוא. נקשתי על דלת הבית, והרבנית פתחה ואמרה שהרב נח כעת. כמובן שנסוגתי לאחור, אך ביקשתי מהרבנית שתמסור לרב את שמי ואת הענין שעליו אני זקוק לדבר עימו.
והנה, אך יצאתי מהבית, עדיין לא הספקתי להתרחק הרבה, אני שומע את הרבנית קוראת בשמי שאשוב, כי הרב קורא לי. לא היה לי נעים להפריע את מנוחתו, אולם לא יכולתי לסרב לאדם גדול.
משנכנסתי לביתו הבנתי למפרע באיזו 'מנוחה' מדובר… הרב היה עסוק בעומקה של סוגיא במסכת יבמות… השתוממתי להיווכח מה היא שעת המנוחה שלו!
'נח לשמים ונח לבריות' – 'נח' אותיות 'חן'
הרה"ג הלל קופרמן שליט"א, כותב בספרו הנפלא 'שובי נפשי', כי שאל פעם את מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, על דברי רש"י המובאים בפרשה על הפסוק: "קץ כל בשר בא לפני" – "כל מקום שאתה מוצא… ועבודה זרה, אנדרלמוסיא באה לעולם והורגת טובים ורעים".
לכאורה משמע מלשון רש"י – 'והורגת טובים ורעים', שגם בדורו של נח היו עדיין אנשים שלא היו ראויים להימחות במבול יחד עם שאר בני דורם, ובכל זאת הם מתו עם החוטאים. אם כן, מדוע דוקא נח ניצול מן הגזירה? במה היה עדיף נח על כל יתר האנשים הטובים שמתו במבול?
הרב שטיינמן השיב לו כמעט בלשון הזה:
"אתם יודעים למה דוקא הוא ניצול? כי הוא היה איש נח! 'חן' ו'נח' הם אותן אותיות. חז"ל הרי דרשו במדרש 'אלה תולדות נח' – 'נח לשמים ונח לבריות'. אכן, היו עוד אנשים טובים בדורו של נח, אבל הם לא היו נוחים כמוהו!
"אתם מבינים זאת מסתמא", המשיך הרב שטיינמן לומר. "ישנם הרבה אנשים קשים שכל הזמן מנסים לעשות מריבות על כל דבר. אנשים כאלו לא זכו להינצל מן המבול… נח זכה להינצל משום שהיה נח לבריות, כפי שמבואר במדרש, שהוא היה נח בדיבורו במעשיו ובהילוכו…"
אדם שהוא נח לבריות, זוכה למצוא חן בעיני השם! מהי המשמעות של אדם 'נח'? הוא זה ההולך בתום לב. אין הוא רוטן על שום אדם, אין לו טענות ואין לו קפידות. אינו שונא ואינו שנאוי, מחפש להיטיב עם הבריות ובורח בכל מאודו ממחלוקות וקטטות. זה הוא 'נח לבריות'.
וכבר אמרו חז"ל (אבות ג, י): "כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו".
(מתוך מאמר נרחב ב'לקראת שבת' שיופץ אי"ה ביום ה'. המקור: ספר 'אוצרותיהם אמלא')