הרב ישראל ליוש
"בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת" (במדבר ח', ב')
רש"י: על שם שהלהב עולה כתיב בהדלקתן לשון עלייה, שצריך להדליק עד שתהא השלהבת עולה מאליה.
יסוד גדול בהלכות 'רב ותלמיד' למדו מכאן, הרי המנורה מסמלת לתורה, כפי שכתוב 'כי נר מצוה ותורה אור', וכמו"כ נאמר 'הרוצה להחכים ידרים, שהרי מנורה בדרום', א"כ י"ל שהרב המלמד תורה נמשל למדליק המנורה, והתלמידים הלומדים ממנו, נמשלים לנרות הנדלקים ע"י המדליק. א"כ כשם שבמנורה צריך להדליק באופן שתהא השלהבת עולה מאליה, כך תפקידו של הרב, ללמד תורה לתלמידים, עד שתהא השלהבת עולה מאליה, היינו שהלימוד ייהפך אצלם לקנין בנפש, עדי יוכלו ללמוד בעצמם מכוחם. תפקידו של הרב אינו רק בהעברת התורה כידיעה בעלמא, אלא תפקידו הוא להמתיק עליהם את הלימוד ולהקנות בנפשם אהבת תורה, כדי שיעמדו על דעתם, ויוכלו בעתיד לשחות לבדם בים התורה בהשקט ובטחה.
דרש ע"כ הכתב סופר אף את דברי הגמרא (שבת דף כ"ב ע"ב) 'נר המערבי, ממנו היה מדליק ובו היה מסיים', ופירשו התוס' שנר המערבי היה דולק בדרך נס, וממנו היה מדליק את כל הנרות, ואחר שהיה מיטיב את הנר המערבי הוא היה כבה, והיה מדליק את הנר המערבי מהנרות האחרים שנדלקו ממנו.
כן הדבר גם בלימוד התורה תלמיד מרבו, הרב המשול לנר המערבי אכן מדליק את התלמידים באש התורה, אך לאחר שהעמידם על דעתם והם דולקים מאליהם, אזי הם חוזרים ומדליקים את הרב, בבחינת 'תלמיד המחכים את רבו', כפי שאמר ר' חנינא הרבה למדתי מרבותיי… ומתלמידיי יותר מכולן.
•••
מנהל תלמוד תורה בבני ברק בא פעם אל החזון איש עם כיתת תלמידים כדי שיבחן אותם על החומר הנלמד, תלמיד אחד לא הצליח במבחן, ואף התנהגותו לא היתה כשורה. בסוף המבחן התנצל המנהל בפני החזון איש ואמר: 'מה אעשה? רבות השקעתי בתלמיד זה, אך מאמציי לא נשאו פרי'. 'תקרא בבקשה לתלמיד' ביקש ממנו החזון איש. הסתגר החזון איש עם התלמיד בחדרו במשך שעה ארוכה, ואכן מיום זה והלאה חל שינוי ניכר בהתנהגותו של התלמיד, הוא עלה והתעלה במעלות התורה, ואיש לא ידע מהי תרופת הפלאים שנתן לו החזון איש בחדרו.
לימים, למד התלמיד בישיבת פוניבז', ובשמחת תורה כאשר מכרו את הכיבודים בדפי גמרא, קנה התלמיד כיבוד בכמה מאות דפי גמרא, שמע ע"כ המנהל וסר בשמחה לביתו של החזון איש לספר לו את נפלאות אותו תלמיד, ואז העיז המנהל ושאל את החזון איש: 'מה היה בזמנו בחדר הסגור? איזה מעשה קסם נעשה, שבגינו התחולל אצלו המהפך? אמר לו החזון איש: 'למדתי איתו קטע גמרא עם רש"י ותוס', "וכי הרב לא הטיח בו דברי מוסר ואגדה בחשיבות לימוד התורה?" תמה המנהל, "לא ולא" ענה החזון איש "לא דיברנו אף מילה מעבר ללימוד הגמרא", וסיים החזון איש: "אם נותנים לנער גישמאק בתורה, אפשר להפוך אותו לגמרי".
•••
תלמידי ישיבת סלוצק בראשותו של הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל נוהגים היו כבקשת רבם, לבוא לביתו של הרידב"ז – רבה של סלוצק, כדי לדבר איתו בלימוד.
תלמיד הישיבה הגאון רבי ראובן כץ זצ"ל חידש פעם חידוש בפני הרידב"ז, אך הוא לא קיבל את דבריו.
למחרת בשעה חמש בבוקר, דפק הרידב"ז על דלת הדירה בה התאכסן רבי ראובן כץ וביקש שיקראו לו, בעלי הבית השתוממו לראות את רב העיר בא לביתם בשעה כה מוקדמת, ומיהרו לעשות כבקשתו והעירו את רבי ראובן. כאשר עמד לפניו רבי ראובן אמר לו הרידב"ז: "לאחר הויכוח איתך אתמול בדבר מה שחידשת, אמנם בשעת מעשה לא הסכמתי איתך, אך במשך הלילה עיינתי בסוגיה שוב ושוב, והגעתי למסקנה שהצדק איתך, אם כן, באתי כעת לומר לך שאני מסכים עם החידוש שחידשת".