הסגולות להעברת מחשבות זרות בתפילה

ט"ו שבט- סימן צ"ח סעיף א'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ניתן להסיר מחשבות זרות בשעת התפילה ?

מדוע אסור לנשק ילדים בבית הכנסת? באלו דברים התפילה היא כמו קרבן? ומה ראוי לאדם לחשוב בתפילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן צ"ח]  

הכנת המחשבה לתפילה

כתוב בשולחן ערוך, שבשעה שאדם מתפלל שמונה עשרה, הוא צריך לחשוב בליבו את פירוש המילים שהוא מוציא בפיו, וכן לסדר את מחשבתו, ולהסיר מעצמו את כל שאר המחשבות, כדי שתהיה מחשבתו זכה ובהירה, ויחשוב, אילו הוא היה עומד לפני מלך בשר ודם, כמה הוא היה משתדל קודם להכין את עצמו כראוי לדבר עם המלך, על אחת כמה וכמה כשהוא עומד בתפילה לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, שהוא צריך להסיר ממחשבתו את כל הדברים האחרים, ולכוון למילים שהוא מוציא מפיו, וכך היו עושים חסידים ראשונים, שהיו מכינים את עצמם לפני התפילה כדי שיכוונו בתפילה.

הסרת מחשבה זרה בשעת התפילה

בשעה שאדם מתפלל, אם תבוא לו באמצע מחשבה, צריך לשתוק ולהמתין, עד שהמחשבה הזרה שבאה לו, תיפסק, ומביא המשנה ברורה שתי סגולות להסרת מחשבה זרה בשעת התפילה:

א. לומר שלש פעמים את המילה 'פי', ולרוק כשגומר לומר זאת, ומובטח לו שהמחשבה הרעה תסתלק ממנו, ומביא בשם המגן אברהם, שלא לעשות את הסגולה הזאת באמצע התפילה, משום שזה גנאי, ומי יודע אם זו סגולה בדוקה.

ב. לפני שמתפלל יניח ידו על מצחו, ויאמר שלש פעמים 'לב טהור ברא לי אלקים', ואם תבוא לו מחשבה באמצע התפילה, יעביר ידו על מצחו, ויהרהר בפסוק הזה.

לחשוב בגדלות ה' ובשפלותו העצמית

כתוב בשולחן ערוך, שבשעת התפילה צריך אדם לחשוב כמה הקדוש ברוך הוא גדול, וכמה הוא עצמו שפל, אם כי מביא המשנה ברורה שלא יחשוב כך בתוך התפילה אלא לפני התפילה, משום שבשעת התפילה אסור לו לחשוב על דברים אחרים, מלבד פירוש המילים.

נישוק ילדים בבית הכנסת

מביא הרמ"א, שאסור לאדם לנשק את בניו או סתם ילדים בבית הכנסת, כדי להראות שאין אהבה אהבת המקום, שהיא האהבה הגדולה ביותר.

תפילה במקום המבטל כוונתו

אסור לאדם להתפלל במקום שיש דבר שמבטל אותו מכוונתו, כגון מקום שיש בו ריח של שכר, ולא בשעה שיש אפשרות שהוא יתבטל מכוונתו, כגון שבא עייף מטורח הדרך, ובכל זאת כותב השולחן ערוך, שזה היה בימים הקדמונים, אבל היום שבלאו הכי אנחנו לא מכוונים כל כך בתפילה, מותר להתפלל גם בזמנים ובמקומות הללו, ובכל זאת מביא המשנה ברורה, שאם יכול אדם להימנע שלא להתפלל במקום כזה שיש דבר המבטל כוונתו, או לא להתפלל בזמן כזה שעלולה כוונתו להתבטל, כגון שבא עייף מן הדרך או שיש לו איזה כעס או קפידא, שלא יתפלל כך, אלא רק ביישוב הדעת ומנוחת הנפש.

התפילה במקום קרבן

התפילה היא במקום קרבן, וכשם שבקרבן מחשבה זרה פוסלת, כך בתפילה מחשבה זרה פוגמת בתפילה, וכשם שהכהנים עומדים בשעה שמתעסקים עם הקרבן, כך תפילה צריכה להיות בעמידה, וכשם שצריך להזות מדם הקרבן על גבי קיר המזבח, כך צריך בתפילה שלא יחצוץ דבר בינו לבין הקיר, וכשם שלובשים בגדים מיוחדים בשעת הקרבת הקרבן, כך צריך אדם ללבוש בגדים נאים בשעת התפילה, וכשם שקרבן יש לו מקום קבוע, כך יקבע אדם מקום לתפילתו.

מחשבה הראויה בתפילה

לא יחשוב אדם שכיוון שהתפלל ראוי שתפילתו תתקבל, משום שמחשבה כזאת מזכירה עוונותיו של האדם, וכשחושב כך, בודקים אחריו, אלא להפך, יחשוב אדם כמה הוא שפל, וכמה הקדוש ברוך הוא עושה לו חסד שמקבל את התפילה שלו, ומביא המשנה ברורה, שאדם צריך לחשוב בשעת התפילה, שאין שום דבר בעולם שיכול למלאות את מבוקשו, לא מזל ולא מלאך ולא בשר ודם ולא אף אחד אחר, אלא רק הקדוש ברוך בלבד, ועל ידי מחשבות כאלו וכיוצא בהם, יכוון ויתאמץ יותר בתפילתו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן