שינויים מרחיקי לכת מתרחשים כעת בעולם התחבורה. המציאות הפשוטה של תשלום אצל נהג הופכת אט אט להיסטוריה אותה נתאר לילדינו בנוסטלגיה, כפי שאנו מספרים להם היום על ה'ניקובים' בכרטיסים של פעם. המעבר לתשלום ב'רב קו' באופן עצמאי בעמדות הפזורות לאורך האוטובוס, וההכנה לקראת השלב הבא בו לא יתאפשר כלל לשלם במזומן לנהג בעת הנסיעה – מעלה גל חדש של התמודדות בנושא גביית הכסף מהנוסעים.
אלו המכירים מקרוב את צרכן התחבורה הציבורית הגדול – הציבור החרדי, יודעים היטב כי מדובר בציבור בעל מוסר עצמי גבוה מאוד וכי אחוזי המשתמטים מתשלום בו שואפים לאפס, מה שבכל זאת לא מונע כרגיל מגורמים שונים להוציא לעז כביכול המצב הוא הפוך. מה שכן, בינינו לבין עצמנו, יש בכל זאת מקום להתריע על חומר הדבר של נסיעה ללא תשלום.
כבר דובר על כך רבות כי אין שום היתר להשתמש בנסיעה ציבורית ללא תשלום עקב תואנות שונות ומדובר בעוון גזל חמור ללא כל צד של הקלה בנידון. חשוב לציין זאת, לאור השינוי שנוצר לאחרונה לפיו ככל הידוע התשלום לנסיעות מתבצע דרך משרד התחבורה, כאשר הנהגים אינם אלא גובים בשירות המשרד. לאור זאת, השתררה אווירה כביכול לנהגים לא אכפת כלל אם הנוסעים אכן משלמים או לאו, ויש העלולים לנצל זאת ולא לטובה.
כדאי להזכיר את דברי בעל ה'באר הגולה' בתחילת הלכות גניבה המתייחס לגבי גזל מגויים או הטעיית גוי וכדומה, וכך הם דבריו הקדושים: "שאם החזיר האבידה לגוי לקדש את ה' כדי שיפארו את ישראל ויידעו שהם בעלי אמונה, הרי זה משובח…" ומוסיף בהדגשה: "ואני כותב זאת לדורות שראיתי רבים גדלו והעשירו מן טעות שהטעו הגויים, ולא הצליחו וירדו נכסיהם לטמיון, ולא הניחו אחריהם ברכה". ומוסיף בשם ספר 'חסידים': "רבים אשר קדשו ה' והחזירו טעויות הגויים בדבר חשוב, גדלו והעשירו והצליחו והניחו יתרם לעולליהם…".
הבה נקשיב לדברים כדרבונות אלו. לעולם לא מתעשרים ולא מצליחים מרווחים שאינם נקיים לגמרי ומכספים שאינם שייכים לנו ללא כל כחל ושרק. אמנם, ברוך ה' כולנו יראי ה' ואכן הציבור החרדי משמש כדוגמה למופת בכל הקשור להתנהלות כלכלית ישרה, גם בשמירה אדוקה על תשלום בנסיעות בתח"צ. בכל זאת, יש מקום לעורר ולהזכיר שלא להתבלבל בעקבות השינויים והדפוסים החדשים במנגנוני הגביה.
(הרב הלל י' וולס, 'המבשר')