היין שאיננו כשר לקידוש

כ"א כסליו- קפ"ב ג' - ז' קפ"ג א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קפ"ב סעיף ג'

- דין כוס ברכת המזון, ושלא יהא פגום -

בהמ"ז על כוס יין | מה נקרא כוס פגום? | איך יתכן שפוגם ולא נפגם? | האם שייך פגימה במים? | פגימה בכוסות המסובים | איך אפשר לתקן פגימה? | באיזה אופן מברכים על כוס פגום?

יש ענין לברך בהמ"ז על כוס של יין, ויש מי שאומר, שכאשר אין לאדם כוס של יין לברך בהמ"ז, שלא יאכל, אלא ידלג ארוחה אחת אולי יהיה לו כוס יין, אא"כ לא צפוי בכלל שיביאו כוס יין, שאז א"צ להמתין, ונח' הדעות, האם רק בשלשה מברכים על כוס או גם ביחיד, ולהלכה, יחיד לא יברך על כוס של יין, ויש מי שאומר, שזה לא חובה אלא רק מצוה לכתחילה, אבל כו"ע לא פליגי, שמצווה לברך לכתחילה על כוס יין, ודווקא יין ולא שאר משקאות, אא"כ הם חמר מדינה דהיינו, במקומות שהיין לא מצוי ושאר משקאות מצויים.
הכוס שמברכים עליו בהמ"ז, והוא הדין כל כוס של קידוש או הבדלה, צריך שיהיה שלם ולא פגום, כוס פגום הוא כוס ששתו ממנו, ואם נשפך ממנו זה לא פגום.

גם כאשר אדם שותה, לא תמיד הוא הופך את הכוס לפגום, כאשר הוא שותה מכוס יין הכוס נהיית פגומה, וכן אם שתה מכד או חבית קטנה, אבל כאשר שתה מחבית גדולה אין החבית כולה נהיית פגומה, ויש מי שאומר, שגם מים ששותים מהם נפגמים, ונפק"מ, למזוג בהם יין, שאם זה פגום זה פסול למזיגה.


סעיף ד'
יש ב' שיטות לעניין כוסות של המסובים, לפעמים גם לפני המסובים מונח כוס יין, וכאשר המברך מסיים בהמ"ז, הוא מברך בורא פרי הגפן וכל אחד שותה מהכוס שלפניו, נחלקו הדעות, האם גם כוסות המסובים נפגמים, מבואר בשו"ע, שאם היו כוסות המסובים פגומים, צריך לתת מכוס הברכה לתוכם, ועי"ז נתקנת הפגימה שלהם, ויש מי שאומר שלא צריך, כי בכוסות של המסובים אין דין פגימה, ולקמן סימן ק"צ וסימן רע"א מבואר, שהלכה כדעה ראשונה שגם כוסות המסובים אסור שיהיו פגומים.

יש להוסיף כאן נקודה, לכאורה, כאשר אדם עושה קידוש ושותה ממנה איך הוא נותן ממנה למסובים, והרי הוא כבר פגם אותו? מבאר המ"ב, שפגימה נחשבת רק כאשר רוצים לברך על הדבר, אבל לאחר שברכו עליו ושותים ממנו זה לא נחשב לפגימה, כיון שכולם שותים מאותה כוס.


סעיפים ה' – ו'
מתקנים יין פגום ע"י שיוסיפו עליו מעט יין, או אפילו מוסיפים עליו מעט מים, וגם כאשר יש יין פגום, אם מחזירים אותו לקנקן, לא אומרים שכל היין שבקנקן נפסל, אלא קמא קמא בטיל, כלומר, כל טיפה וטיפה שהוא שופך להקנקן, מתבטלת ברוב היין שבקנקן, אא"כ היין הפגום שבכוס מרובה מהיין שבקנקן, שאז הוא מבטל את היין המתוקן.


סעיף ז'
בשעת הדחק מברכים על כוס פגום.


סימן קפ"ג סעיף א'

- המברך איך יתנהג בכוס של ברכת המזון -

הדחת כוס של ברכה | האם תמיד צריך להדיח? 

כוס של ברכה טעון הדחה מבפנים ואם הכוס נקייה ואין בה שיריים של שתייה או מאכל א"צ, אבל נכון להדיח אותו אפילו כאשר אין בו שירים של פת, אא"כ הוא נקי וצח

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים