אנו עדיין עומדים לפני חג הפסח, אך באוויר כבר מורגשת אווירת החג עצמו, כמו גם טעמיו וריחותיו. הבה נטעם גם מטעמו של הסיפור הבא, שאירע בעיירה בריסק עת כיהן בה כרב רבינו בעל הבית הלוי זצוק"ל:
באחד מן הימים הסמוכים לפסח דפקה על דלת הרב ילדה ואולי היתה זו נערה, ובפיה שאלה שביקשה אמה האלמנה לשאול את הרב: "ליל הסדר קרב ובא ורצונה של אמא הוא לצאת ידי חובת שתיית ארבע כוסות, האם אפשרי הדבר לעשות זאת בכוסות חלב או לא?"
הבית הלוי לא ענה, אלא נכנס אל מטבח ביתו והתחיל לארוז ממאכלי החג שכבר היו מוכנים בביתו בקפידה עבור ליל הסדר, מצות ויין בשר ודגים וכל מיני מטעמים. כשסיים לאסוף ככל הנצרך, חזר אל השואלת ומסר בידה את החבילה ואמר לה לומר לאמא שבאופן זה השאלה כבר לא תבוא למעשה בעז"ה.
לתמיהת אחד מבני ביתו מדוע טרח הבית הלוי לשלוח משלוח מנות כה מכובד, את כל הנצרך לליל הסדר בעוד שלשואלת לא היה חסר, על פי שאלתה, אלא יין בלבד, השיב הבית הלוי: "הגע בעצמך, אילו היה לאלמנה זו בשר לקיים בו שמחת החג כלום היה עולה על דעתה לקיים ד' כוסות בכוסות של חלב, ואם גם בשר לא השיגה ידה, אם כן מאין לה מצות מהודרות לקיים בהם מצות עשה של אכילת מצה? ולכן הבנתי משאלתה שחסרים לה כל צורכי החג, ומיהרתי לשלוח לה את כל הנצרך כדי שתוכל לקיים שמחת יום טוב בשלמות".
ומפסח אצל הבית הלוי נעבור לתשעה באב אצל נכדו הרב מבריסק זצוק"ל: פעם אחת, בהיותו בעיירת המרפא, שהה שם בחור מישיבת נובהרדוק שאף הוא בא להתרפאות כמו שנהוג היה באותם הימים לאגור כוחות בעיירות נופש אלו.
באותה שנה חל תשעה באב בשבת ונדחתה התענית למוצאי שבת. מיד במוצאי השבת קרא הגרי"ז לאותו בחור נובהרדוקער וציווה עליו להבדיל על חמר מדינה ולשתות. לתמיהת הסובבים מה ראה על ככה, ביאר הגרי"ז: בחור מישיבת נובהרדוק, אשר חרטה על דגלה את ההתנזרות מהנאות העולם ואת ההסתפקות במועט, שהוצרך ובא לעיירת מרפא, על כרחך שהוא חולה מסוכן במצב של פיקוח נפש ואם כן אסור לו למנוע את עצמו מאכילה ושתיה אפילו שעה קלה…
גדולי ישראל ניחנו במבט נרחב וחודר על כל סיטואציה שנתגלתה לעיניהם. הם ידעו להבין ולהשכיל את עמקי הנפש ורבדיה המונחים מאחורי כל משפט וכל מעשה. אין ספק כי התורה הקדושה אותה למדו בעוז ובעמל, היא זו שהבינה מדעם ונתנה להם אפשרויות שכאלו.
אנו, ב'מוקד הישיבה', רחוקים שנות אור מגדולי ישראל אלו, אולם התפקיד אליו נשלחנו מחייב אותנו גם כן להשתדל לרדת לעומקם של דברים, לחדור מאחורי מסכות ומילים, כדי להבין את שורש הבעיה על מנת שנוכל באר היטב את דבריו ורצונותיו של בן שיחנו, העומד מעבר לקו ומצפה למענה המיטבי שיעזור לו בבעיה, באתגר או בהתמודדות העומדת לפניו.
בסייעתא דשמיא אנחנו זוכים לסכם זמן חורף מוצלח של אלפי שיחות עם בחורים מכל קצוות עולם הישיבות: ליטאים וחסידים אשכנזים וספרדים, בני ישיבות גדולות וקטנות, ותתפלאו לשמוע יש גם שיחות מהורים של בחורים או מאברכים, שגם אחרי שנישאו זוכרים את המוקד כמקום בו יוכלו לשטוח את ספקותיהם ולבטיהם בחשאיות מוחלטת ולקבל עצה ותושיה. באין שיחה הדומה לחברתה כמו שאין בחור הדומה לחברו, ובכל שיחה אנו נושאים עיניים לקב"ה שיורנו מה שיאמרו והביננו מה שידברו, להבין היטב את הנאמר וגם להבין את מה שלא נאמר, את הסיבה ואת המסובב.
ברוך ה' אנו זוכים ליטול עצה מן הזקנים ראשי הישיבות והמשגיחים שליט"א שזכה בהם דורנו, ומהם ועל פיהם אנו פועלים.
נתפלל להמשך סייעתא דשמיא, שנזכה להיות לעזר ואחיסמך לכל בני הישיבות המסולאים בפז, השוקדים על תלמודם בכל אתר ואתר, ושכבוד שמים ולימוד התורה הקדושה יתרבה על ידינו.
מוקד 'הישיבה' של ארגון 'אחינו' פועל בימי בין הזמנים במתכונת מצומצמת, אך ניתן להיעזר בנו גם בימים אלה במספר 1800-20-18-18