בסייעתא דשמיא
לכבוד הרב … שליט"א
בדבר שאלתך על כמה מיני סוגי מקואות מפלסטיק שמשווקים בימים אלו, לבתי ישראל,
לטבילת עזרא. אחרי שמחשש סכנת הקרונה ה"י אסור ללכת למקוואות הציבוריים. ורצונך
לדעת אם יש ממש בדברים אלו, ואם ראוי לעשותם.
תשובה: הנה בפרסומות לא ברור מספיק צורת המקוה, וחיבורו לקרקע, ועוד כמה פרטים
בסיסיים.
ולמעשה המ"ב בסי' פ"ח כתב דלטבילת עזרא כשר ארבעים סאה שאובין, אך צריך שיהי'
"בקרקע", ]וזה מבואר בסוגיא בברכות דף כ"ב ע"ב[. ואותם כלים המשווקים, גם אם עושים
איזשהו חיבור לקרקע, אינני יודע אם זה בתנאים המבוארים בשו"ע יו"ד סי' ר"א.
לכן מי שרוצה לקיים את הדין, יעשה חפירה בקרקע, וימשיך לתוכו מים שאובין ארבעים
סאה. אבל באופנים הללו, אינו ברור שיועיל לו לטבילת עזרא.
ואיך שלא יהי' יש להיזהר ולהזהיר שידעו שאי"ז "מקוה", כפי שהורה לי מו"ר רשכבה"ג
מרן ראש הישיבה זצוק"ל שאין שתי סוגי מקואות בהלכה, אלא מקוה היינו שנעשה עם כל
כללי ההלכה, ואם לאו אינו מקוה, אלא "בריכה".
ומה שהקילו לט"ע בהנ"ל, באמת אי"ז מקוה, רק הקילו לענין תקנת עזרא, כמבואר בסוגיא
שם. וכמו שמבין כל אחד שנתינת תשעה קבין אי"ז מקוה.
ולעשות סוגי מקואות שמועילים בדיעבד לשיטת כמה מהפוסקים, וכן הבאת קרח וכדו',
חורבן גדול הוא שיכולים לחשוב שאפשר להשתמש בקולות הללו לחייבי כריתות ח"ו,
וסכנה גדולה היא.
ועובדא הוה במקום רחוק מאד מן הישוב שלא הי' להם מקוה כלים, ורצו להביא קרח. וחשש
רבינו זצוק"ל "שלא" לעשות דבר שאינו לכתחילה למקוה. כי אנשים לומדים מזה וחושבים
שם "מקוה" אחת היא.
ואף סוגי דברים שמנעו הפוסקים "לכתחילה" לא הסכים שיעשו למקואות כלים, מטעם
הנ"ל.
והיתה שאלה מהרב האחראי בצבא על טבילת כלים, שביקש עצה למקואות בבסיסים, והי'
צריך להקל בדבר שהאגרות משה כתב להימנע מזה, וכן הי' דעת מרן הגרי"ש זצוק"ל. ואמר
רבינו למסור לו שעדיף לסמוך על הקולא "להקנות את הכלים לנכרי" מלעשות מקואות
כאלו. מחשש הנ"ל שיבוא לידי מכשול.
ממילא בתקופה נוראה זו שמטעם סכנה אסרו להשתמש במקואות רגילים, אין חיוב להקפיד
על ט"ע, וכמו תפילה בציבור, שהוא חיוב יותר גדול, וקריאת התורה, שההוראה היא "שלא"
לעשות.
ומי שרוצה יפתח את המקלחת לכמה רגעים, וכמ"ש בשם מרן שר התורה שליט"א שמספיק
ארבע רגעים. ויצא ידי חובתו.
הרחמן יצילנו משגיאות, ובפרט בתקופות חירום שולפים קולות שונות, שצריך רחמים שלא
יביאו לידי מכשול. ונזכה בקרוב ממש שתיעלם המגיפה מן העולם, ואך טוב וברכה ישכון
באהלי ישראל תמיד.
אור לט' ניסן תש"פ בכל הכבוד
מ. י. שניידר
מקווה
במקוואות בגלל שזה כריתות וכל טהרת וקדושת עם ישראל עומד על זה וכמו שהזהיר החפץ חיים שזה קודם לכל דבר שבקדושה קודם לבית כנסת בית מדרש קופה של צדקה וכהנה עדיף להחמיר ולנהוג כמו שעשו אבותינו אלפי שנים ולא לחדש "חדש אסור מן התורה" מי שבטוח ושאל את רבו ויודע ומבין במקוואות יכול לעשות בדוחק בגלל הקורונה אבל ללכת לפרסם ולעשות לרבים לא נראה לי שכדאי מי יודע כמה מכשולות יכול לצאת מזה מי יכול לקחת אחריות על עצמו בעזרת ה' שהוירוס יעבור מהר
מקוה פלסטיק - מלכות
כנראה שאתה לא כותב על מקוה מלכות המתפרסם כבר כמה חודשים לפני הקורונה .
בכל אופן ראוי לדעת שאת המקוה מלכות ליוה הרב רוזן ממודיעין עילית והדריך לבנות אותו בצורה המהודרת ביותר לכל הטבילות.
ושמעתי מהרב יעקב בן אבו רב ישוב בית נקופה וכן מבעל הפטנט שהיו מעורבים בתהליך כמובן – שאין רב שבדק את המקוה לעומק ופסל ואדרבה היו שבדקו במטרה למצוא פסול ולא מצאו.
הדברים ניתנים לבירור כולל מס' טלפון אם תרצה.
בפרסומים מובאות המלצות שחלקן מגדולי הפוסקים בדורנו...
שביררו את העניין עם אותה חברת שיווק. כך בפרסום שאני ראיתי עכ"פ. והם הרי ביררו את העניין, אז מדוע להזהיר מפניו על סמך חוסר ידיעה במציאות? חשובה ההבהרה הכללית בעניין המקוואות, אבל אם מדובר על החברה שאני ראיתי, הרי שאינני מבין מאיזה טעם לפסול כך.
יפה כתבת