מחר יחלו בע"ה לומדי הדף היומי בלימוד מסכת מכות. למסכת זו סגולות נשגבות שמובאות בספרים הקדושים. החיד"א בספרו דבש לפי (מערכת ה') כותב שמסכת מכות מסוגלת לביטול הרהורים רעים, כי 'מכות' בגימטריה 'הרהורים'. וכידוע, הרהורי עבירה קשים מעבירה.
בספרים מובאים הטעמים לסגולה נפלאה זו המתקנת דווקא את המחשבה. מסכת זו מדברת בענין עדים זוממים, שעונשם הוא אותו עונש אשר חשבו להעניש בו את האחרים. הבה נתבונן, כמה כח גלום במחשבת האדם! עצם העובדה שהעדים הזוממים תכננו להמית את הנאשם, למרות שזממם לא עלה בידם, חורץ את דינם למיתה! ומכלל לאו, אנו לומדים גם להיפך, את אותו כח הטמון בהרהור לרעה, אפשר לנצל למטרות חיוביות, לפעול טובה ע"י המחשבה, וזה עצמו התיקון בלימוד במסכת מכות.
טעם נוסף לסגולה זו מובא בספר אהבת ציון, במסכת זו מובאים מכות ועונשים רבים של עוברי עבירה, וכאשר יתבונן בכך, ישער בנפשו- אם אלו הפורעניות של החוטאים, על אחת כמה וכמה גדול השכר השמור לצדיקים, וכך ינצל מההרהורים הרעים.
בספר מפתח הים מביא מעשה נורא, המגלה את מקור הסגולה הזו. הוא מעיד על עצמו כי שמע מגדול אחד מהעיר פראג שהתענה 40 תעניות בכדי שהקב"ה ישלח לו רפואה מהרהורים רעים שבאו למחשבתו בכל עת, ומן השמים הודיעו לו שיעסוק בכל יום במסכת מכות, ולאחר שעשה כן ניצול מן ההרהורים.
מעלת לימוד המסכת גדולה לעין ערוך בימי השובבים, שיחולו בעוד מס' שבועות. כידוע ימים אלו הם ימי תשובה, ולכן יש הנוהגים ללומדה כדי לתקן את הירהורי העבירה.
רבי נתן גשטטנר זצ"ל מביא בספרו ידיעה עצומה, הוא כותב שכשלומדים את מסכת מכות, שבה מובאים מיני עונשין, ע"י הלימוד זוכים להינצל מאותם עונשים וכיוצא בהם! ומסביר, בגמרא מובא על הפסוק "זאת תורת החטאת, זאת תורת האשם", שכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקרב חטאת וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם. אותו הדין לעוסק בפרשיות התוכחה הכתובות בתורה, יישמר שפורעניות אלו לא יתקיימו בו בפועל ח"ו. וגם כאן, הלומד במסכת מכות העוסקת בעונשים, יזכה להמלט מאותם עונשים וכיו"ב.
מסכת זו מתחלקת לשלושה פרקים, הפרק הראשון 'כיצד העדים' עוסק בעונש של עדים זוממין, מתי מתקיים בהם העונש 'כאשר זמם' כפשוטו ומתי נענשים בעונש מלקות. הפרק השני 'אלן הן הגולין' עוסק בדיני רוצח שרצח בשגגה מתי ובאיזה צורה חייב גלות. הפרק השלישי 'אלן הן הלוקין' עוסק בדיני מלקות, מי הם החייבים בו ובאופן ביצועו.
מקומה של מסכת מכות הוא לאחר מסכת סנהדרין, משום שאף מסכת סנהדרין עוסקת בסופה בדיני עדים זוממים נושא שבה פותחת מסכת מכות כאמור.
לדעתי במצב של היום מותר
האם מותר לאשה ללמוד את המסכת הזו?