הרב צבי וינברג
"וַיַּרְא יַעֲקֹב כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ" (בראשית מ"ב, א')
וכתב רש"י, למה תתראו – למה תראו עצמכם בפני בני ישמעאל ובני עשו כאלו אתם שבעים, שבאותה שעה עדיין היה להם תבואה.
בגמ' תענית (י:) כתב שהסיבה שאמר להם כן הוא כדי שלא יתקנאו בהם, וכתב הגר"א וסרמן זצ"ל (קובץ שעורים ח"ב סימן מז) "יש שנשתבשו להחשיב לימודים חיצונים כמו לימוד התורה. והגורם לשיבוש זה היה על ידי נגיעה, שהיו סבורים כי אם יתקרבו להגוים להשתוות להם תקטן שנאתם לישראל, וטעו גם בזה טעות גדולה, כי אדרבא עיקר סיבת השנאה לישראל בדורותינו הוא מפני שעברנו על עצת אבינו הזקן "למה תתראו", ודי למבין" ע"כ.
המשנה ברורה (סי' תקס סק"ח) כתב שנשים המתקשטות בהרבה תכשיטים גורמות רעות רבות מאומות העולם המתקנאים בהם, ושם בשער הציון (סקי"ח) מביא שידוע מה שאמר יעקב לבניו למה תתראו, וכפירש"י שם, ע"כ.
אולם במדרש רבה (צא,ו) וכן בתנחומא מבואר שהסיבה שאמר כן יעקב לבניו היתה כדי שלא ישלוט בהם עין הרע. ובתורה תמימה הביא ע"ז את הגמ' בסנהדרין (כט: ורש"י ד"ה אדם עשוי) שטבעו של אדם לומר שהוא חייב כסף לאחרים, שלא להראות את עצמו שבע ועשיר, כדי להתרחק מעין הרע. [ועיין משנ"ב סי' קנ"ג סקמ"ד שהביא את המג"א שהק' מדין זה עמש"כ שם השו"ע].
בספר הברית (חלק א מאמר יז פרק ג) כתב דבר מעניין על ענין של עין הרע, וז"ל: "וידוע תדע דבר נפלא כי בכי יותן עין הרע דרך החלון והזכוכית הוא יותר מסוכן ופועל רע, יותר מאם היה מגיע על ידי עין רואה בלי חלון, כעניין השמש העובר דרך הזכוכית הגבנונית רצה לומר (ברען גלאז) ששורף בכל אשר יפול עליו הנקודה תיכף, לכן ראוי להזהר בחלון היוצא לרשות הרבים לעיני כל העם".
(קב ונקי)