הרב יצחק פוליטנסקי
קילוף פירות שאינם נאכלים בקליפתם
סוגי פירות וירקות אשר רוב האנשים רגילים לאוכלם ללא קליפתם, כגון: תפוז, בננה, תפו"א מבושל, גזר, מלפפון, צנון וכדו', יש בהסרת הקליפה מהם משום איסור בורר, אך אם רוצה בהסרת קליפתם על מנת לאכול את הפרי או הירק לאלתר ובסמוך לקילוף, הדבר מותר,
והטעם הוא: כיון שכך היא צורת האכילה בפירות אלו ומתקיימים בכך גם שלושת התנאים יחדיו להיתר במלאכת בורר שהם "אוכל, ביד ולאלתר", ומותר להשתמש לשם כך גם בסכין כיון שעושה כך לשם נוחיותו ואינה מוגדרת ככלי המיוחד לכך, אך במקלף וכדו' יהיה אסור מטעם זה.
פירות הנאכלים עם קליפתם
פירות וירקות שרוב האנשים רגילים לאוכלם עם קליפתם, כגון: אפרסק, משמש, ענבים, עגבניה, פלפל וכדו', הפרי והקליפה אינם נחשבים כאוכל ופסולת או שני מינים שונים ואין בהם איסור בורר בדרך קילופם ומותר לקלפם אפילו בכלי המיוחד לכך כגון מקלף.
קליפת תפוחים
בתפוחים, יש אומרים שלמרות שרוב בני האדם רגילים לאוכלם עם קליפתם, בכל אופן כיון שחלק ניכר מהאוכלים אותם רגילים לקלפם, חל איסור בורר בקליפתם, ומותר רק לפי כללי ההיתר הנ"ל. אך יש שהתירו כיון שהולכים אחר רוב בנ"א בכך.
קילוף ביצים ובצל
גם בביצים קשות ובצל יש איסור בורר לקלפם וצריך לעשות זאת רק בסמוך לסעודה, ואם נשאר עליהם מעט שיירי קליפה, מותר לשוטפם תחת זרם מים ואין זה נחשב כמוציא פסולת הדבוקה באוכל וזאת מכיון שכך היא הדרך היחידה להגיע אל האוכל.
מפצח אגוזים
הבא לאכול אגוזים שלמים שעדין בקליפתם הקשה, יכול לפותחם אפילו עם מפצח אגוזים מאחר ופעולת הכלי היא שבירת הקליפה ולא ברירת הקליפה מהאוכל ומכיון שלא ניתן להגיע לאוכל באופן אחר וכך היא צורת האכילה. לאחר הפיצוח יוציא את האוכל מתוך הקליפות המעורבות עמו.
בוטנים ופיצוחים
בוטנים שעדין בקליפתם הדקה האדומה וכן שקדים עם קליפה, או שאר פיצוחים, ניתן לקלפם רק בסמוך לאכילה.
קטניות
קטניות מבושלות ארבעס וכדו' שנאכלות בקליפתם הדקה, אפילו אם יש מקצת אנשים שרגילים לקולפם, מותר להוציא את הקליפה מהם אפילו לא סמוך לאכילתם,
נייר אפיה הצמוד לעוגה
כאשר העוגה או החלה דבוקים לנייר האפיה שתחתם, מותר להסיר את הנייר מהם כיון שניכר שאינו מעורב עם האוכל, אך אם לאחר שהסירה נשאר עוד חתיכת נייר קטנה עליהם, יוכל להסירה רק ביחד עם חלק מהאוכל כדין המדבקה שעל החלה שהובא במדור זה בשבוע שעבר.
עטיפת סוכריה
גם בעטיפת הסוכריה, ניתן להסירה אפילו כשלא מעוניין כעת בסוכריה ואין עליה דין בורר כיון שהסוכריה נחשבת כמונחת בתיק או בקופסה נפרדת ואינה מעורבת עם העטיפה.
קישקע ממולא או נקניק עטוף בניילון
הרוצה להפריד את עטיפת הקישקע מן המילוי שבתוכו כדי לחלקו למנות, כמו"כ המפריד את עטיפת הנקניק מהבשר שבתוכו, מכיון שהעטיפה היא פסולת נפרדת ואינה חלק מהמילוי, יעשה זאת בסמוך לסעודתו.
(התקציר נערך מתוך איל משולש, אורחות שבת ועוד, אך אין לפסוק ממנו הלכה למעשה ללא עיון במקורות)