כפי שלמדנו, מי שאינו אוכל סעודה במקום שבו קידש, לא יצא ידי חובת קידוש, ועליו לשוב ולקדש בטרם יאכל את סעודתו. ולסעודה – נחשבת אכילת כזית של פת או מיני מזונות; ויש מגדולי האחרונים שנהג שלא להחשיב כסעודה אלא פת, ואף ביום, שבו הקידוש הוא מדרבנן. ולדעת השולחן ערוך והרמ"א, אף שתיית רביעית יין נחשבת כסעודה לענין זה, מפני שהוא 'סועד' את הלב; ונחלקו הפוסקים אם הכוונה לרביעית הכוללת את ה'מלוא לוגמיו' ששותים לשם חובת קידוש, או בנוסף על מלוא לוגמיו; ואם אין לו דֵי יין, ניתן להקל בקידוש היום, אך לא בקידוש הלילה, שעיקרו מדאורייתא. אולם, אף כששותה רביעית נוספת, אין להקל בכך אלא בשעת הדחק, כיון שיש חולקים על עיקר הדין, וסוברים ששתיית יין אינה נחשבת לסעודה. [שו"ע רעג, ה, משנ"ב כא, כב, כה ו־כז, שעה"צ כט, וביה"ל ד"ה כתבו; ביאורים ומוספים דרשו, 36-37]