יום ראשון כ"ח בחשוון תשפ"א
האם ניתן לעשות עירוב תבשילין לצורך ראש השנה וסוכות יחד?
לקיום מצוַת 'עירוב תבשילין' מן המובחר, יש לבשל ולאפות את התבשיל והמאפה לצורך העירוב בערב יום טוב, לשֵׁם העירוב. אולם, ניתן לכתחילה לעשות את העירוב גם בתבשיל ובמאפה שלא הוכנו לצורך העירוב, או שלא הוכנו בערב יום טוב.
כמו כן, לכתחילה יש לעשות את העירוב בערב יום טוב, ובדיעבד, העירוב חל אף אם נעשה זמן רב לפני יום טוב. ואם העירוב נעשה לצורך שתי שבתות – כגון שנעשה עבור השבת שאחרי ראש השנה ועבור שבת חול המועד סוכות, בחוץ לארץ, בשנה שבהּ חל היום הראשון של מועדים אלו ביום חמישי בשבוע – אינו מועיל לשבת השנייה אף בדיעבד, אלא כאשר התבשיל של העירוב מכיל לפחות שני 'כזיתים', אחד לכל שבת.
[שו"ע תקכז, יד, משנ"ב מד, וביה"ל ד"ה לכתחילה, וד"ה אבל; ביאורים ומוספים דרשו, 56, וראה שם, 54]
מדוע לא תיקנו לעשות עירוב תבשילין בראש חודש שחל בערב שבת?
כפי שלמדנו, תקנת 'עירוב תבשילין' בערב יום טוב שחל בערב שבת, נועדה להתיר עשיית מלאכות ביום טוב לצורך השבת. אולם, יש בגמרא ישנה דֵעה נוספת – שלא נפסקה להלכה – שהתקנה נועדה כדי שבאמצעות ייעוד התבשיל המסוים בערב החג לצורך השבת, יזכרו את השבת, ויותירו עבורהּ מאכלים משובחים כראוי לה, ולא יכַלו את כל המאכלים המשובחים ביום טוב.
וביארו אחרונים, שאף לפי טעם זה, לא תיקנו עירוב תבשילין לשבת שלאחר ראש חודש, חול המועד, או פורים – למרות שגם בימים אלו ישנה מצוָה להרבות בסעודה, ועלולים לכלות את כל המאכלים המשובחים שיוּעדו לשבת – משום שבימים אלו ניתן לרכוש או להכין מאכלים אחרים לצורך השבת, במידה ויתברר שלא הותירו מאכלים ראויים לשבת.
[שעה"צ תקכז, סו; ביאורים ומוספים דרשו, 55]
Mendy Hechtman Flash90
באיזה מקרה מותר לבשל ביום טוב לצורך שבת ללא עירוב תבשילין?
את התבשיל והמאפה של 'עירוב תבשילין', יש להותיר בשלֵמותם עד לאחר סיום ההכנות לשבת; ובדיעבד, אם העירוב נאכל, או אָבד, ניתן להסתמך עליו כל עוד נותר 'כזית' בתבשיל. אך אם לא נותר בתבשיל אפילו כזית – העירוב בטֵל, ואסור לעשות כל מלאכה ביום טוב לצורך השבת.
ואם החלו בהכנת תבשיל או מאפה לפני שהעירוב התבטל, ותוך כדי ההכנה התבטל העירוב, מותר לסיים את ההכנה, על כל המלאכות הכרוכות בכך; וכגון, אם החלו בחיתוך ירקות לצורך בישולם, מותר לסיים את הבישול.
ואם נותרו תבשילים ומאפים שהוּכנו לצורך יום טוב לפני שהעירוב התבטל – ניתן לייעדם לשבת, ולהכין אחרים במקומם לצורך יום טוב.
[שו"ע תקכז, יז-יח, משנ"ב מט, וביה"ל ד"ה גומר; ביאורים ומוספים דרשו, 58, וראה שם, 61]