האם מי שהולך ברחוב ומריח ריח טוב צריך לברך על הריח?

ב' ניסן- רי"ז ד' - ח'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רי"ז סעיף ד' -ה

- ברכת הבשמים והמוגמר -

בושם של אשה האם מותר להריח בו? | מה הדין כאשר הבושם של אשתו נדה? | מה הדין כאשר הוא מונח על השולחן? | הולך ברחוב ומריח ריח טוב, האם מברך? | נתערב ריח שמברכים עליו בריח שאין מברכים עליו, כיצד נוהגים?

יש בשמים שלא מברכים עליהם:

א. בשמים שע"ג אשה, שזה ערווה ולא מברכים על בשמים שע"ג ערווה, כי אסור להריח בשמים של אשה, ויש נידון במ"ב, האם רק אשה שאסורה עליו או אפילו פנויה, ובכל מקרה הפנויות שלנו הם נידות ואסור, וכן אסור להריחם אפילו כאשר הם לא עליה אלא על השולחן, כיוון שיודע שמשתמשת בהם אשה פלונית אסור לו להריחם, ואפילו בשמים של אשתו נידה אסורים בהרחה,  וממילא אם מריח לא מברך כי זה בשמים של איסור.

ב. בשמים של ע"ז, כלומר, שהוקטרו לשם עכו"ם.

סעיף ו'

מסיבה של עכו"ם אין מברכים על הבשמים שלהם, כי סתם מסיבתם לעכו"ם.

סעיף ז'

היה הולך חוץ לכרך ומריח ריח טוב ואינו יודע האם זה מגיע ממסיבה של גויים ואסור לו להריח את זה, או שזה של ישראל וצריך לברך על זה, הדין הוא, שאם רובם עכו"ם אינו מברך, ואם רובם ישראל, מברך.

סעיף ח'

נתערב ריח שמברכים עליו בריח שאין מברכים עליו, הולכים אחרי הרוב, ומבאר הבה"ל, שאין הכוונה שאם יש כאן רוב של בשמים של היתר ומיעוט של בשמים של איסור מברכים, כי זה לא יתכן ואפי' כשיש מיעוט אסור להנות מהם, אלא הכוונה כאן היא רוב בשמים שעשויים מבשמים שלא מברכים עליהם, וכגון של בית הכסא, אבל כאשר זה בשמים שמברכים עליהם, הולכים אחרי הרוב.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים