האם מותר לשתות חלב שנחלב ע"י גוי ביו"ט ?

כ"ח אב תש"פ - סימן תק"ה- מאמצע סעיף א' הגה "ואינו יהודי"- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

איזה בהמות מותר לחלוב ביו"ט?ומה ההבדל בין איסור 'נולד' לבין איסור 'מפרק' לעניין חליבת בהמה ביו"ט? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תק"ה סעיף א' ברמ"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

כתב השו"ע, בהמה שעומדת לאכילה, מותר לחלוב אותה ביו"ט לקדירה שיש בה אוכל, כי אמנם החלב שיוצא מן הבהמה הוא משקה, אבל מכיוון שהוא נשפך מיד לתוך קדירה שיש בה אוכל, הוא נשאר אוכל כמו שהוא היה בתוך הבהמה, ואין בזה משום 'מפרק', וכל זה אמור בבהמה שעומדת לאכילה, אבל בהמה העומדת לגדל ולדות או שעומדת לחליבה, בבהמה כזאת לא יועיל מה שהוא חולב אותה לתוך אוכל, משום שהבהמה נחשבת לפסולת, ויש בזה משום מפרק בזה שהוא מפרק את החלב מהפסולת, דהיינו, מן הבהמה, וגורם לחלב שייהפך להיות אוכל, אם כי מבואר בשעה"צ סק"ג, שרוב הראשונים לא הסבירו כך, אלא הסבירו, שההבדל בין בהמה שעומדת לאכילה שמותר לחלוב אותה לתוך אוכל, לבין בהמה שעומדת לוולדות או לחליבה שאסור לחלוב אותה לתוך אוכל, אינו משום האיסור של מפרק, אלא משום האיסור של 'נולד', דהיינו, בהמה העומדת לוולדות או לחליבה, יש על החלב היוצא ממנה דין 'נולד', אבל בהמה העומדת לאכילה, אין החלב שלה דין נולד, כי גם החלב עומד לאכילה כמו הבהמה עצמה, אלא שבזה גופא שהחלב נהפך להיות משקה, זה עצמו גורם שיהיה לו דין נולד, ובזה מועיל מה שהחלב בא לתוך קדירה שיש בה אוכל, שאז אין זה נחשב נולד, שהרי בעוד שהחלב היה בתוך הבהמה הוא כבר היה אוכל, וגם עכשיו כשהוא נשפך לתוך הקדירה הוא אוכל.

כתב הרמ"א, אע"פ שאסור ליהודי לשתות חלב שחלב אותו גוי אם היהודי לא רואה אותו בשעת החליבה, בכ"ז גוי שחלב ביו"ט, יש להקל לשתות את החלב, והחידוש בזה, מביא המ"ב ב' אפשרויות, אפשרות א', שאפילו אם הגוי חלב את הבהמה לתוך קדירה שאין בה אוכל, בכ"ז מותר, ואין בזה איסור של 'נולד', מכיוון שגם ליהודי היה מותר לחלוב את הבהמה לתוך אוכל, ומביא המ"ב בשם הבית מאיר, שחולק וסובר, שגם אם הגוי חולב, אין היתר לחלוב לקדירה ריקנית, והקולא שנאמרה כאן בדברי הרמ"א לפי הבית מאיר היא, שאפילו אם הבהמה של הגוי עומדת לחליבה או לוולדות, בכ"ז אין דין 'נולד' על החלב שיוצא ממנה, משום שאין מוקצה בשל גוי, שהרי הגוי אינו מסיח דעתו מן הבהמה שלו, אבל לעולם צריך לחלוב את הבהמה דווקא לתוך אוכל, כי אחרת החלב אסור משום 'נולד', אלא שליהודי מותר לחלוב לתוך אוכל רק בהמה העומדת לאכילה, ובבהמה של גוי יש קולא, שגם בהמה העומדת לוולדות או לחליבה, מותר לחלוב לתוך אוכל, וכל זה אמור רק אם טעם האיסור לחלוב בהמה העומדת לוולדות, הוא משום 'נולד', אבל אם האיסור בחליבה הוא משום 'מפרק', מבואר בשעה"צ, שההיתר לגוי לחלוב בהמה הוא היתר מוחלט, משום שגוי אינו מצווה על איסור של 'מפרק'.

נהגו איסור גם בחליבה של גוי ואין לשנות, אבל ביו"ט של גלויות, מותר ביו"ט שני.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן