האם מותר לעשות כיסוי הדם ביום טוב בעפר המיועד לגינה ?

ה' אב תש"פ - סימן תצ"ח- סעיף ט"ז - סעיף י"ז
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

אדם שהכניס עפר לביתו ביום טוב מה עליו לעשות כדי שיהיה מותר לו להשתמש בזה לכל צרכיו?מה טעם האוסרים לכסות צואה בעפר שהכניס לבית ביום טוב לצורך כיסוי הדם? ומדוע אסור ביום טוב לדחוף נר לתוך כלי מלא בעפר?שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תצ"ח סעיפים ט"ז – י"ז במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שהכניס כמות מרובה של עפר לביתו כדי לפזר בגינה, מותר לטלטל את העפר בכדי לכסות בו את הדם, והעפר אינו מוקצה, ואע"פ שהעפר מיועד לצורך הגינה, בכל זאת, כיוון שהכניס הרבה עפר לביתו, ובנוסך לכך העפר צבור במקום אחד, דעתו להשתמש בו לכל מה שיצטרך, ולכן העפר איננו מוקצה, ואם הכניס לביתו עפר בכמות מועטת, מכיוון שהוא מועט, הוא בטל לגינה, והרי הוא מוקצה, ואם הכניס מעט עפר לביתו, אבל קבע לו מקום בפינה מיוחדת כדי להניחו, העפר מותר, ויש פוסקים שסוברים, שכל מה שאנחנו צריכים שזה יהיה עפר מרובה, וצבור במקום אחד, זה רק כאשר הכניס אותו לגינה, אבל אם הכניס את העפר לבית, אע"פ שזה לצורך הגינה, ואפילו שהוא מועט, בכל זאת אם קבע לו פינה מיוחדת בבית, העפר לא בטל.

צריך שהעפר יהיה תיחוח, דהיינו, עפר רך, שאם לא יהיה העפר רך, הוא יצטרך לכתוש אותו, וזו מלאכה גמורה, ולעניין שחיטה לכתחילה, או לשאר צרכים, צריך שהעפר יהיה רך מאוד, באופן שכשיוציא עפר, נופל שם עפר אחר, וממילא הוא לא עושה גומא, ויש כאלו שסוברים, שמכיוון שעיקר העפר הוא לצורך הגינה, ממילא מותר להשתמש בעפר רק לצורך כיסוי הדם, וגם בזה מותר בדיעבד רק אם כבר שחט, אבל לכתחילה אסור לשחוט על דעת זה.

הכניס עפר לצורך הבית, מותר לו לעשות בו כל מה שצריך, ובתנאי שקבע לו פינה מיחדת בבית, ובכך הוא מוכיח שצריך את העפר לתשמישים השוטפים שלו, שהרי אם לא היה צריך אותו לתשמישים השוטפים, הוא היה שוטח אותו בבית, ובכך העפר היה מתבטל לקרקע, ובאמת אם העפר רך, מותר לכסות בו.

אדם שהכניס עפר לבית בערב יום טוב, ולא חשב עליו לצורך הגינה, מותר לו לכסות בו גם צואה, אבל אם הכניס את העפר לבית כדי לכסות בו את דם העוף שחשב לשחוט ביום טוב, אסור לכסות בו צואה, וכנראה שהסברא בזה היא, מכיוון שהוא מייעד את העפר הזה לדבר שהתשמיש שלו הוא ודאי, ופתאום יש כאן תשמיש שהוא לא חשב עליו מקודם, וכגון שהתינוק עשה את צרכיו בבית, לכן אסור להשתמש בו לדבר אחר, ויש שמקילים גם בזה.

אסור לדחוף נר בתוך כלי שהוא מלא בעפר, מכיוון שבפעולה זו נעשית גומא בכלי, אבל מותר להוציא את הנר מהכלי, ואע"פ שנעשית גומא מאליה, אין איסור בזה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן