מכללי מלאכת 'הוצאה'
* מלאכת 'הוצאה' אסורה בשבת מן התורה, רק כשנושאים חפץ בדרך שרגילים לשאתו בימות החול, ובלשון חכמינו ז"ל והפוסקים – 'דרך הוצאה'. ונשיאת חפץ שלא כדרך הוצאה, אסורה מדרבנן.
* לבישת בגד כדרך לבישה ברשות הרבים בשבת, אין בה איסור 'הוצאה', ואף כשמטרת האדם בלבישת הבגד אינה לשמש את הגוף, אלא כדי למנוע לכלוך או רטיבות מבגד אחר. ויש מהפוסקים שכתב שהיתר זה הוא רק כאשר בפועל הבגד מוסיף גם כיסוי או הגנה לגוף האדם.
* אדם הנושא על בגדיו ברשות הרבים בשבת כיסוי כלשהו, על מנת להיות מוגן מלכלוך או מגשם, ואין זה בגד שלובשים אותו כדרך לבישה – אם מטרתו היא להגן על גופו, הרי זה מותר, ואם מטרתו רק כדי להגן על – אסור.
הוצאת אביזרים שונים לרשות הרבים
* חכמינו ז"ל אסרו לאשה לענוד את תכשיטיה ברשות הרבים, מחשש שתסירֵם כדי להראותם לחברתה, ומבלי משים תטלטלֵם ארבע אמות ברשות הרבים.
* שעון יד – יש אומרים שמותר לעונדו ברשות הרבים, כיון שנחשב כבגד, אך ראוי להחמיר בכך, מחשש שיקֵלו גם בשעון כיס. ויש אומרים שאינו נחשב כבגד, ואסור לעונדו ברשות הרבים.
* האחרונים כתבו שאסור להרכיב משקפיים בשבת ברשות הרבים, מחשש שיִפלו מעיניו. ויש שהורה כי אף כשאין חשש שהמשקפיים יפלו, ברשות הרבים דאורייתא יש להחמיר. ויש מתירים.
* שימוש במפתח כחלק מהחגורה, מתיר את טלטולו בשבת ברשות הרבים, רק כשהמפתח משמש כאבזם במקום האבזם הרגיל של החגורה.
הוצאת עֲזָרֵי הליכה לרשות הרבים
* אדם זקן, חולה או תשוש, הנזקק בהליכתו לעזרת מקל או 'הליכון' – אם אינו יכול ללכת כלל ללא המקל – מותר לצאת עמו לרשות הרבים, משום שהמקל נחשב לגביו כנעל.
* מי שאינו יכול ללכת אף בעזרת מקל או 'הליכון', ונזקק לכסא גלגלים, ומניע את הכסא בעצמו על ידי גלגול הגלגלים בידיו – יש שכתבו שדין כסא הגלגלים כדין מקל, האמור לעיל, ויש חולקים.
* מכשיר שמיעה, לדעה המתירה את השימוש בו בשבת – יש שאוסרים לצאת עמו בשבת לרשות הרבים. ויש שמתירים באופן שאינו יכול לשמוע מאומה ללא המכשיר.
התחבושת בשבת
* פצע שטחי – שאין בו חשש סכנה וחולי – אסור להניח עליו משחה בשבת. ואם בערב שבת הניח על הפצע תחבושת הספוגה במשחה, ונפלה בשבת על גבי קרקע – אסור להחזירה למקומה.
* תחבושת הספוגה במשחה ומונחת על גבי פצע – כיון שיש בה רפואה לגוף, מותר לצאת עמה בשבת לרשות הרבים.
* תחבושת שאין בה משחה ואינה מרפאת, המונחת ישירות על גבי פצע – לדעת פוסקים רבים מותר לצאת עמה לרשות הרבים, ועדיף להשתמש בתחבושת חד פעמית, שאין לה חשיבות וטפֵלה לגוף.
* אסור מדאורייתא לאדם ליצור או להחזיק ברשותו צורות מסויָמות, כגון צורת אדם (ראה שו"ע יו"ד קמא) – ולכן אסור לייצר או להחזיק ברשותו חותָם בעל צורה בולטת של אחת מצורות אלה.