הרב צבי וינברג
"וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ" (בראשית ט"ז, י"ב)
"ויאמר לה מלאך ה' שובי אל גברתך והתעני תחת ידיה" (טז,ט), וקשה למה היה המלאך צריך לומר לה "והתעני תחת ידיה" הרי ממילא כשחוזרת לגברתה תתענה על ידה. וכתב בספר דרך שיחה מהגרח"ק שליט"א, שאמר לה כן כדי שיחשב לה כמצוה.
מרן הגרח"ק שליט"א בטעמא דקרא, שואל מדוע המלאך בישר לה עוד לפני לידתה שבנה יהיה פרא אדם ולסטים והכל שונאים אותו, כמ"ש רש"י. ומבאר שאין זה נבואה שוודאי יהיה כך, אלא שזה תלוי בבחירה, והמלאך הודיע לה שזה טבעו, כדי שתדע איך לחנכו, דומיא דרב נחמן בר יצחק שמובא בגמ' שבשבת (קנו:) שאמרו החוזים בכוכבים לאמו שבנה שיוולד לה יהיה גנב, ואמרה לו כסי רישך דתהוי עלך אימתא דשמיא, וזה הועיל לו.
וראה בקונטרס בקש שלום (בענייני שמירת הלשון, עמ' לב) שנשאל מרן הגרח"ק שליט"א האם מותר למלמד להעביר דו"ח על הכתה שהיתה אצלו בשנה שעברה למלמד שמקבל את הכתה ללמדם? והשיב: יש בזה תועלת שידע איך לנהוג עמם ומותר, והראיה ממה שמספרת התורה על ישמעאל בתחילה, והוא יהיה פרא אדם, ולמה סיפרה תורה זה בתחילה, כי צריך לידע איך לנהוג עמו ע"כ.
(קב ונקי)