בסעיף ג' (כלל ח') הנלמד היום בסדר הלימוד היומי ב'חפץ חיים', כותב רבנו כי לפעמים שייך איסור לשון הרע אפילו על קטן, כגון "לספר גנותו של יתום קטן שמגדלים אותו אחרים בתוך ביתם, דעל ידי זה יוכל להסבב שיגרשו אותו מביתם".
מדבריו משמע, שבמקום שאין חשש שיגרם לקטן נזק או צער, אין איסור לשון הרע, וכן מבואר בדבריו בבאר מים חיים (ס"ק ה), שבקטן בעלמא לא מצוי שיבוא לו נזק או צער על ידי זה שמספרים בגנותו, ולפיכך אין בזה איסור לשון הרע. ובביאורים ומוספים מציינים, שלספר על קטן שיש לו מידות מושחתות, יש שכתב שאסור אף על קטן בעלמא, כיון שעל ידי דברים כאלו מתגנה אף קטן בעיני השומעים. ורק מעשים שילדים רגילים לעשות, עליהם אין איסור לשון הרע בקטן בעלמא. ומאידך יש שכתב, שגם לספר על מידות מושחתות של קטן אין זה גנאי עבורו, כי אין ראיה מכך שגם כשיהיה גדול יתנהג כך.
ונידונים נוספים בענין לשון הרע על קטן המובאים בביאורים ומוספים:
א) אם מספר לשון הרע על קטן ומתגנים בכך הוריו, שחושבים השומעים שהם אשמים בכך שאינם מחנכים אותו כראוי, כגון שאומר על הקטן שהוא 'פרא אדם ואינו מחונך' – דעת הגר"נ קרליץ שעובר בזה על איסור לשון הרע.
ב) כאמור, באופן שיגרם לקטן נזק או צער, אסור בכל קטן. ולפי זה יש שכתבו שאסור לספר על קטן שעשה מעשה כלשהו אם הדבר יכול להזיק לו בגדלותו בשידוכים וכדו'. וכן אם יתבייש הקטן מדברי הגנאי, כגון שאומרם בפניו, דעת הגר"נ קרליץ שאף שלא יגרם לו נזק מזה, עובר בזה על איסור לשון הרע וכמו לענין אדם גדול.
ג) קטן שהזיק לריהוט בית הכנסת וכדו', והגבאי תובע שיאמרו לו מי הזיק כדי שיוכל לתבוע מאביו שישלם – דעת הגר"נ קרליץ שאין לגלות זאת לגבאי, כיון שהקטן יתבייש בכך, אלא יאמר לאביו של הקטן מה אירע עם בנו, כדי שאם ירצה האב ישלם לגבאי.
ד) מחנך של השנה הקודמת הרוצה למסור פרטים על הכיתה למחנך של השנה הבאה, כתב הגר"ח קניבסקי שמותר, כיון שיש בכך תועלת שידע איך לנהוג עמם. אכן יש שכתב שלמעשה יש לשקול בכובד ראש אילו פרטים למסור, כי לא כל מלמד אכן יתמסר כראוי לכל תלמיד להעמידו בקרן אורה למרות הרושם השלילי שקיבל מהמחנך של השנה שעברה, ובמקרים רבים ידביק תווית שלילית על הילד. אכן ישנם פרטים אחרים שחובה למוסרם למחנך של השנה הבאה, כגון מצב בריאותי של הילד, או מצב משפחתי ורגשי אשר יטיל אור על התנהגותו בבית הספר, וכן פרטים נוספים אשר יעזרו לילד להיקלט בחברה ולקבל את המירב מהמערכת החינוכית-לימודית בבית הספר.