יום שלישי י"ב באלול תש"פ
האם מותר לחמם ביום טוב מים לצורך הדחת כלים?
כפי שלמדנו, מלאכה לצורך 'מכשירי אוכל נפש', דהיינו, מלאכה שתכליתה לסייע בהכנת אוכל נפש, אך אינה עוסקת במאכל עצמו – וכגון תיקון כלי מטבח הנצרכים להכנת מאכל, או חימום מים לצורך הדחת כלי אוכל שלא ניתן להדיחם במים קרים – נחלקו תנאים אם היא מותרת ביום טוב. ולהלכה, הרמ"א פוסק כדעת המתירים, ובדעת השולחן ערוך – ראה במקורות.
ואף לדעת המתירים, מלאכה לצורך מכשירי אוכל נפש שהיה ניתן לעשותה בערב יום טוב – כלומר, שהיה ידוע כי יש צורך בעשיית מלאכה זו, ומאז שנודע על הצורך בעשיית המלאכה ועד לכניסת יום טוב היה זמן דֵי הצורך לעשיית המלאכה – אסור לעשותה ביום טוב.
ומי שידע על הצורך בעשיית המלאכה, ושכח לעשותה בערב יום טוב, אינו רשאי לעשותה ביום טוב; אך אם שלח שליח לעשותה, והשליח הוא שהתרשל ושכח לעשותה, רשאי לעשותה ביום טוב. וכמו כן, יצירת כלי לצורך מכשירי אוכל נפש, אסורה אף לדעת המתירים.
[שו"ע תקט, א, משנ"ב הקדמה ו־א, וביה"ל ד"ה אותו; וראה שם ד"ה והוא; ביאורים ומוספים דרשו, 3 ו־10, ו־תקיא, 9; וראה עוד בכל המקורות]
שתי מתכות יוצרות זרם חשמלי שיוצר 'אלקטרו־מגנט' שמחזיק את הקפיץ...
בדורנו, הומצא התקן בטיחות לכיריים, הסוגר את צינור הגז במקרה שהאש כבתה, והוא מופעל עם הדלקת האש. כהקדמה לדיון על הפעלת ההתקן ביום טוב, יש לתאר את דרך פעולתו:
בסמוך לאש, מונחות שתי פיסות מתכת, ממתכות שונות, וחוק הוא בטבע שכאשר שתי מתכות שונות מונחות זו ליד זו, ומתחממות באש – ואזי הן מתפשטות מחמת החוֹם, ומידת התפשטותן אינה שווה – נוצר ביניהן זרם חשמלי זעיר.
זרם זה, מוזרם לחוטים, המוליכים אותו אל צינור הגז הסמוך לכפתור הגז שעליו לוחצים בעת הדלקת האש. בנקודה זו, מותקן מגנט חשמלי, הנקרא 'אלקטרו־מגנט', אשר זרם החשמל נותן לו את תכונת המגנט. בסמוך למגנט, מותקן קפיץ, שהמגנט מחזיק אותו לבל ישתחרר.
כאשר האש שבכיריים נכבית, פוסק זרם החשמל הנוצר מחמת חוֹם האש, וממילא מתבטלת גם תכונת המגנט, ואזי הקפיץ משתחרר, וסותם את הצינור, והגז אינו עובר דרכו.
[ביאורים ומוספים דרשו תקט, 2, בסוף הספר; מעודכן למציאות בשנת תשע"ב]
האם מותר להדליק ביום טוב אש בכיריים שמותקן בהן התקן בטיחות?
בהמשך לאמוּר: ייצור זרם החשמל, והפעלת ה'אלקטרו־מגנט', כרוכים באיסורי 'בונה', 'מכה בפטיש', ו'מוליד', אם מדאורייתא, ואם מדרבנן. ויתכן כי ניתן להתיר את הפעלתו ביום טוב, מדין 'מכשירי אוכל נפש', (ראה לעיל), אך יש לדון בכך מכמה היבטים:
א. ניתן להבעיר את האש בכיריים כבר בערב יום טוב, ומכשירי אוכל נפש שניתן לעשותם בערב יום טוב, אסור לעשותם ביום טוב. מאידך, מאחר והדבר גורם להפסד כספי של שימוש מרובה בגז, ובמקרים מסוימים יש בו חשש סכנה, יש להגדירו כדבר שלא ניתן לעשותו בערב יום טוב.
ב. יתכן שזהו ממכשירי אוכל נפש שאין לתת הוראה כללית גורפת להתיר את עשייתם ביום טוב, (ראה במקורות).
ג. כאמוּר, יצירת כלי ביום טוב לצורך מכשירי אוכל נפש, אסורה; ובנדוננו, יתכן שיצירת זרם החשמל, והאלקטרו־מגנט, נחשבת כיצירת כלי. ועל פי האמוּר, ומטעמים נוספים, נקטו כמה מפוסקי זמננו שיש להימנע מהפעלת ההתקן ביום טוב; ויש שהתירו זאת.
[ביאורים ומוספים דרשו תקט, 2, בסוף הספר]