מהלכות מלאכת 'קושר'
* יש אומרים שקשר האסור מדאורייתא בשבת הוא רק כאשר הקשר 'של קיימא' – דהיינו שהקושר אינו קוצב בדעתו משך זמן מסוים להתקיימות הקשר – ו'מעשה אומן', וקשר שקיים בו רק אחד משני תנאים אלו אסור רק מדרבנן. ויש אומרים שקשר של קיימא אסור מדאורייתא גם כאשר אינו מעשה אומן, וקשר המיועד להתקיים לזמן ממושך אסור מדרבנן.
* השולחן ערוך מכריע כדעה הראשונה הנ"ל, והרמ"א נוקט להלכה להחמיר כשתי השיטות; ועל פי זה, אין היתר לקשור בשבת אלא קשר שאינו מעשה אומן, המיועד להתקיים לזמן קצר בלבד.
* כל קשר שקשירתו אסורה בשבת מדאורייתא, אסורה התרתו מדאורייתא; וכל קשר שקשירתו אסורה מדרבנן, אסורה התרתו מדרבנן.
* אסור לקשור בשבת קשר על גבי קשר, או קשר מהודק אחד בקצה חוט – כגון זה שרגילים לעשות בקצה חוטי הציצית שלא תפרד שזירתן – אפילו אם כוונתו להתירם בתוך עשרים וארבע שעות.
* קשר שאינו 'של קיימא', אשר איסורו רק מדרבנן – התירו חכמינו ז"ל לקושרו או להתירו בשבת לצורך מצוה; ויש שמצדד שלדעת כמה ראשונים אסור הדבר.
* אסור להשחיל בשבת שרוך שלא היה מושחל בנעל לפני השבת, משום שמשלים בכך את צורת הנעל, והרי זה כ'מתקן כלי', האסור משום מלאכת 'מכה בפטיש'.
* שרוך המושחל בתוך כובע של מעיל, וכיוצא בזה, אשר רגילים לקשור קשר בראשו כדי שלא יצא ממקומו, ויצא ממקומו – אסרו חכמים להשחילו מחדש, מחשש שיקשור את הקשר בראשו.
* הקושר קשר שמותר לקושרו ולהתירו בשבת, והקשר הסתבך מאליו ונעשה בו קשר על גבי קשר – מותר להתירו.
* הקושר שני חוטים, או שני קצוות של חוט אחד, בקשר אחד, דהיינו שמשלב את שני ראשי החוט זה בזה – אין זה קשר כלל, משום שאינו מתקיים, ומותר לקושרו בשבת.
* קשר עניבה – דהיינו שאינו תוחב את קצה החוט בקשר, אלא מכניס את אמצע החוט כעין לולאה ומהדק, והקשר ניתר בקלילות על ידי משיכת קצה החוט – מותר לקושרו בשבת.
* שזירת חבל ופירוק השזירה – יש מהראשונים שסוברים שהן אסורות בשבת משום מלאכות 'קושר' ו'מתיר', ויש מהראשונים שנראה מדבריהם שאינם אסורים משום קושר ומתיר.
איסור 'מעשה שבת'
* ישראל שעשה מלאכה דאורייתא בשבת במזיד – קנסוהו חכמים שלא ישתמש במלאכה זו לעולם; ויש אומרים שאף בני ביתו בכלל הקנס. ולאחרים אסור להשתמש במלאכה רק עד למוצאי שבת.
* ישראל שעשה מלאכה דרבנן במזיד, או מלאכה דאורייתא בשוגג – אסור לו ולאחרים להשתמש בה בשבת, אך במוצאי שבת מותר אף לו להשתמש בה.
* איסור בישול בשבת, אינו אמוּר ביחס למאכלים ומשקאות בלבד, אלא גם ביחס לדברים אחרים שתכונתם משתנה על ידי הבישול; ולכן, המתיך מתכת או ממיס שעווה, עובר על איסור בישול.