א. אשה שאינה מדלקת נרות חנוכה בעצמה אלא יוצאת ע"י הדלקת בעלה או אביה, האם היא צריכה להיות בשעת ההדלקה? תשובה: לכתחילה טוב שתהיה בשעת ההדלקה (קונטרס תורת המועדים, הלכות חנוכה, סימן תער"ב, עמ' 4, אות ו')
ב. במשנה ברורה (סימן תרע"ג ס"ק י"ז) כתב שחוץ מנר השמש טוב שיניח גם נר על השולחן. האם במקום שיש חשמל צריך להדליק נר נוסף על השולחן? תשובה: אין צריך (שם סימן תרע"ג, עמוד 5, אות ב')
ג. במשנה ברורה (סימן תרע"ה ס"ק ו') כתב וז"ל: וכתבו הפוסקים שאפילו היה ההדלקה והנחה במקום אחד בפנים או בחוץ, ג"כ יש ליזהר שלא לטלטל הנרות חנוכה ממקומן עד שיושלם השיעור של הדלקה, דהיינו חצי שעה". האם גם כל שהוא אסור להזיז? תשובה: הכוונה שלא יזיז בית החנוכיה יותר מטפח (שם סימן תרע"ה, עמוד 7, אות ה')
ד. לדעת החזון איש שהבחורים ידליקו במקום אכילתם, האם מזונות חשיב סעודה לעניין זה? תשובה: רק אם קובעים עליו סעודה, שמברכים המוציא, אבל בלא"ה לא. אבל מי שרגיל תמיד לאכול סעודה בלי פת [כגון סעודת צהריים] גם עתה אין צריך פת וחשיב סעודה (שם, סימן תרע"ז, עמוד 9, אות ה')
ה. לדעת החזון איש שצריך להדליק במקום האכילה אך ראוי שיאכלו שתי ארוחות בכל יום מימי חנוכה בחדר שינה ולהדליק שם – האם צריך כבר בערב חנוכה לאכול הסעודות במקום שידליקו בערב? תשובה: בערב חנוכה אינו צריך לאכול שם הסעודות אלא מספיק להחליט לאכול בחנוכה במקום שישן (שם)
ו. בפרוזדור של חדרי הפנימיה מהישיבות שיש שם שולחן ולומדים ע"ז לפעמים וכן שותים שם לפעמים קפה, ויש שם גם ארונות שמניחים שם דברים – האם אפשר להדליק שם, או שדינו כחדר מדרגות שאין להדליק שם? תשובה: אין להדליק שם (שם אות ו')
ז. הנוהגים כר"ת משום מנהג טוב ולא משום שסוברים כך – האם ידליקו במוצ"ש של חנוכה אחרי זמן ר"ת או קודם לזה? תשובה: ידליקו קודם זמן ר"ת (שם, סימן תרפ"א, עמוד 10 אות ד')
ח. בשו"ע או"ח (סימן תרפ"ב סעיף א') כתב: כל ח' ימי חנוכה אומר על הניסים בברכת המזון בברכת הארץ וכו', ואם לא אמר אין מחזירין אותו, ומיהו אם נזכר באותה ברכה כל זמן שלא הזכיר את השם, אפילו נזכר בין אתה להשם חוזר". מה הדין אם הזכיר את השם שבאמצע 'ועל הכל' וכו', ולא את השם שבחתימת הברכה – האם צריך לחזור? תשובה: יחזור, רק אם נזכר מיד שאמר ה' טוב שימשיך עוד כמה מילים שלא יהיה שם השם לבטלה אלא כבקשה (שם, סימן תרפ"ב, עמוד 11 אות ד').
ט. בית כנסת שמתקיימים בו כמה מניינים לתפילת ערבית, האם צריך בכל מנין להדליק שוב נרות חנוכה? תשובה: אין צורך בכל מנין להדליק שוב, אלא מלכתחילה צריך להניח שמן כדי שידלק עד המניין האחרון, מדאיכא פרסום הנס מעצם היותם דלוקים (קונטרס "אמרי שפר", בענייני חנוכה, תשס"ד, עמוד קס"ה)
י. מה היה מנהגו של החזון איש זצ"ל, האם קודם הדליק נר חנוכה ואח"כ הבדיל, או להיפך? תשובה: החזון איש נהג להדליק נר חנוכה קודם הבדלה, ובסוף ימיו שינה מנהגו והבדיל תחילה (שם, עמוד קס"ו)
יא. הקונה מנורת חנוכה ושמח בה, מה מברך? תשובה: לא יברך הטוב והמטיב אף דפוטר ע"י את בני ביתו, אלא יברך שהחיינו (שם, עמוד קס"ז)
יב. יש היום בשוק המצאה מחודשת של נרות חנוכה, נר מנגן, והשאלה, היות ונפסק (או"ח סימן תרע"ג ס"א) שאסור להשתמש באורו של נר חנוכה, א"כ בוודאי אסור לחמם בו את הידיים, שזה נחשב להשתמשות, וגם כאן, זה שהנר מחמם את חוטי המתכת כדי להפעיל על ידם מנגינה, אולי נחשב לשימוש אסור? תשובה: קול מראה וריח אין בהם משום מעילה (פסחים כ"ו, א'), וכיון שכל תכלית שימושו הוא ל"קול", אז גם מה שהוא משתמש בשמן להפעילו, אין בו משום הנאה ('דרך שיחה' להג"ר אליהו מן שליט"א, פרשת מקץ, עמוד קפ"ג. וכן נשאל רבינו שליט"א שאלה זו בעלון 'מסביב לשולחן', חנוכה תשס"ד, עמוד 4, אות ו', והשיב: אין איסור).
(נלקט מתוך מאמרו של הגאון רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א, גיליון 'דרישה וחקירה')