האם מותר להגעיל כלים ביו"ט ?

י"ד אלול תש"פ - סימן תק"ט- סעיף ג'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מותר לתפור עופות ממולאים בבשר וביצים וכדומה?האם מותר לחתוך חוט תפירה ביו"ט?מה הטעם שהתירו ביו"ט ללבן כלי ברזל שאפו בו מאכל חלבי לצורך אפיית מאכל בשרי עליו?ומדוע העולם נוהגים להימנע מלהגעיל כלי חלבי לכלי בשרי? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תק"ט סעיף ג' – סעיף ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

עופות שממלאים אותם בשר וביצים, מותר לתפור אותם ביו"ט, אבל צריך לתקן מערב יו"ט את החוט, ומבאר המ"ב, שאם יתקן את החוט ביו"ט, יש בזה איסור של תיקון כלי, וכן צריך לשים את החוט בתוך המחט מערב יו"ט, כיוון שאם ישים את החוט במחט ביו"ט עצמו, יש לחשוש שמא הוא יחתוך את החוט, ויש בזה משום תיקון כלי, ואע"פ שחיתוך החוט זה מכשירי אוכל נפש, אבל זה מכשירים שהיה אפשר לעשותם מערב יו"ט, ואסור לעשות אותם ביו"ט עצמו, ואם הניח את החוט במחט מערב יו"ט, ונלקח ממנו החוט לאחר מכן, מותר להניח את החוט במחט ביו"ט, ויחתוך את מה שנשאר לאחר התפירה, וטעם הדבר הוא, כיוון שאם החוט כבר ניתן בתוך המחט, א"כ הוא כבר לקח את המידה של החוט, ואין חשש שיבוא לתקן את החוט כפי הצריך לו למידתו, וכן אסור לחתוך ביו"ט את חוט התפירה, כיוון שיש בזה משום תיקון כלי, אבל לאחר התפירה, מותר לחתוך את החוט, משום שזה מכשירים שא"א לעשותם מערב יו"ט, ובכ"ז נהגו לשרוף את החוט ולא לחתוך, ואולי הטעם שנהגו לשרוף, הוא כדי שיהיה היכר שלא יבואו סתם לחתוך חוטים.

מותר לחתוך את החוטים שחיבר בהם את הגדיים והעופות הצלויים, ואע"פ שמבואר לעיל שאסור לחתוך את החוט, זה דווקא לפני התפירה, אבל לאחר התפירה, מותר, וכן מותר לשרוף את הפתילה אן הסמרטוט שקושרים בו את העוף, משום שזה חיתוך שאין בו שום תיקון, ולא שייך בזה איסור קורע, ואיסור קורע הוא רק על מנת לתקן.

מותר ללבן ביו"ט כלי ברזל שאפו בו כעין עוגת גבינה, ואחר הליבון יאפה בו פשטידה של בשר, ומבאר המ"ב, שכלי שנטרף ורוצים ממש ללבן אותו, יש בזה בעיה של תיקון כלי, אבל כאן זה לא כלי שנטרף, אלא הכלי בלע היתר, כיוון שזה כלי שהוא אפה בו מאכל חלבי, וכעת רוצה לאפות בו מאכל בשרי, א"כ הכלי עצמו אינו טריפה, אלא שהוא רוצה לשנות אותו מחלב לבשר, ומותר ללבן אותו ביו"ט, אבל בתנאי שייתן אותו על המאכל מיד לאחר הליבון, כדי שהחימום של הכלי יהיה לצורך מאכל, אבל אם הוא ימתין עד שהכלי יצטנן ורק אח"כ הוא יחמם אותו שוב בשביל המאכל, זה נראה כמתקן, ויש מקילים, שמותר ללבן את הכלי אע"פ שזה לא נראה שהוא עושה את זה לצורך מאכל, וכגון שמלבן ליבון חמור, או כגון שהוא ממתין שהכלי יצטנן ואח"כ הוא מחמם, ובאופן כזה שלא היה אפשר ללבן אותו מערב יו"ט.

כל ההיתר ללבן כלי, זה רק בכלי שהיה בלוע מדבר היתר כגון מחלב או מבשר, אבל כלי שבלוע מנבילה, אסור להכשיר אותו אפילו אם לא היה באפשרותו ללבן מערב יו"ט, וכגון שנטרף ביו"ט עצמו, משום שהוא צריך ליבון גמור עד שיהיו ניצוצות ניתזים ממנו, וזה נראה תיקון כלי, ויש מהאחרונים שמקילים אם לא היה באפשרותו ללבן מערב יו"ט, אבל לכו"ע אין להורות כך לאחרים, וכן אסור להגעיל כלי ביו"ט, ולפי הסוברים שאם לא היה יכול להגעיל את הכלי מערב יו"ט מותר להגעיל אותו אע"פ שזה לא לצורך מאכל, כך גם כאן, אע"פ שחימום המים אינו לצורך מאכל אלא לצורך תיקון הכלי, מותר, ומותר ללבן שיפוד שצלו בו בשר שאינו מלוח, ורוצה לחזור ולצלות בו, כיוון שמעיקר הדין אינו צריך ליבון והעלה, רק שנהגו ללבן אותו, ולכן זה לא נחשב תיקון כלי ע"י הליבון, ומותר אפילו אם היה אפשר ללבן אותו לפני יו"ט.

העולם נוהגים להימנע מלהגעיל כלי חלב לבשר וכן להיפך, וטעם הדבר מובא בהערה למ"ב דרשו, מפני שאם הדבר היה אפשר, אדם היה מחזיק רק כלי אחד, ומשתמש בו בין לבשר ובין לחלב ע"י הגעלה, ועלול לבוא לידי טעות שישכח לפעמים להגעיל אותו, והיה נכשל באיסור.

הפרי מגדים כתב, שהמנהג להטריף את הכלי מקודם, כדי שיהיה אפשר להגעיל אותו מחלב לבשר, ואומר המ"ב, עיין מה שכתבנו לעיל בסי' תנ"א במ"ב סקי"ט בשם החת"ס, ומובא בהערה למ"ב דרשו, ששם כתוב בשם החתם סופר, שאדם שהגעיל כלים לצורך פסח, מותר לו להחליף אותם מבשר לחלב, כיוון שהוא לא התכוון להגעיל אותם עבור כך.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן